Rikomagic MK802IIIs recension
Här kommer en liten recension som jag lovat er. Detta är min första recension so bear with me pleas.
Specifikationer:
Processor: RK3066 Dual Core - Cortex-A9 Up to 1.6GHz
Grafik: Quad-Core 2D/3D/OpenGL ES2.0(AMD Z430)/ OpenVG1
Minne: 1 GB RAM DDR3
Lagring: 8 GB
Storlek: 90mm x 40mm x 13mm
Övrigt:
Minneskort: Micro SD
1 st HDMI
1 st USB
1 st micro-USB
Trådlöst nätverkskort (802.11b/g/n)
Android 4.1
Flash 11.1, HTML 5
Videoformat: WMV/ASF/MP4/3GP/3G2M4V/AVI/MJPEG /RV10/DivX/VC-1/MPEG-2/MPEG-4/H.263/H.264/1280*720P HD 30 fps, 1080P/720*480 D1 30fps
Ljudformat: MP3/WMA/APE/FLAC/AAC/OGG/AC3/WAV
I förpackningen:
Rikomagic MK802 III
HDMI-kabel
USB-strömkabel
Manual
Dem problemen jag har läst om den på olika forum har jag inte upplevt.
Dem problemen jag har läst om är bland annat om wifin som inte räcker så långt. Det pratas om att den inte räcker 2 meter till routern. Min router är ca 5 meter från min Rikomagic och jag har full anslutning.
Enheten är lagg fri. Helt underbar JB känsla.
Enheten har stöd för 720p och 1080p.
Härligt att styra med tangentbord och med mobil. Dock så är det synd att man måste ladda ner app för att få bort det inbyggda tagentbordet + för att åäö ska fungera på det trådlösa. Appen som man laddar ner heter external keyboard helper.
Vissa har problem med att enheten laggar pga att den får för lite ström från tvn. Eftersom enheten är tänkt att de ska laddas från tvns USB port. Saken är bara den att alla tv aparate inte klarar av att leverera 2,1A via sin USB port. Klarar inte din tv att leverera 2,1A så kan du för en billig peng på 149:- på inet.se skaffa en riktig vägguttags laddare.
En liten sak som dem inte tänk på när dem byggt denna lilla enhet är att bygga in ett litet batteri som ska hålla klockan. För dig som inte vill ha igång den alltid kan detta innebära lite jobb. Varje gång du startar om enheten sparar den inte tiden (klockan). Detta drar i sin tur med sig problemet att du inte kan komma in på google play store tills du ändrat klockan till realtid. Men har hört att det skall finnas appar som hjälper dig med detta, Har själv inte hunnit utforska detta ännu eftersom jag inte stänger av enheten. Vid intresse så kan jag ta reda på mer info ang detta.
Enheten kommer fabriks rootad. Vilket i sin tur för med sig att det inte finns några förinstallerade appar som ligger och drar i systemet. Jo visst några appar finns det men det är inte värre än att man får ta bort dem om dem inte passar. Vilket är ganska enkelt eftersom enheten är rootad.
En fantastisk enhet för dig som:
inte orkar ha din dator kopplad till TVn och ha framme liggandes på tv bestån.
vill surfa, streama, lyssna på musik.
gör din dum tv till smart tv.
vill utveckla rooma och leka med den. Utan att behöva vara rädd om en flera tusen kr mobil. Eftersom priset är så lågt så behöver man inte vara så rädd om den.
vill prova på och installera linux.
älskar Android i dess renaste form och framför allt Android 4.1 Jelly Beans
Enheten är inte för dig som:
vill ersätta din gamla pc station så vida du inte installerar linux på den.
inte vill lägga pengar på extra utrustning som trådlöst tagentbord med mus.
kräver mycket stora diskutrymmen så vida du inte använder extern hårddisk.
inte orkar lägga lite energi för att fixa app till tagentbord eller klockan.
Pris på enheten 669:- på svensk marknad. Kan köpas billigare utanför riket.
http://www.inet.se/produkt/1970714/rikomagic-mk802iiis-bluetooth
Pris på laddare 149:-
http://www.inet.se/produkt/8906312/vaggladdare-usb-micro-for-surfplattor-m-m-2-1a-2m-svart
Tipps på tangentbord: Logitech K400
http://www.inet.se/produkt/6606225/logitech-k400-wireless-touch-keyboard
Enheten REKOMENDERAS