Koppla platta till TV med USB-C till HDMI-adapter
På min gamla Lenovoplatta kunde jag använda HDMI till en TV genom en liten kontakt som hade USB i ena änden och HDMI i den andra.
Om jag köper en sladd som har HDMI i ena änden och USB-C i den andra kan jag då vara säker på att plattan verkligen skickar ut signalen till TVn?
Har för mig att jag testade något liknande en gång och det gick inte ut signaler från plattan.
(Det finns skäl till att det inte kommer att gå att casta vid just vid det tillfället)
Det beror på vilken USB-variant du hade tidigare dvs vilken typ av överföring.
Hur gammal är datorn?
USB kan vara olika även om kontakterna ser lika ut.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
#1: Det är från min laptop Samsung 7A (därav frågan på Androidsidan). Den har bara en USB-C ingång.
Lenovoplattan hade den äldre USBvarianten.
Jag vill alltså spela upp saker från min platta på TVn. Kommer inte att ha wifi igång så allt sker via mobilens hotspot, vill inte konfigurera om Gooogle Home bara för några dagar.
Skulle vilja hitta en sån liten kontakt som jag hade, men nu finns bara hela sladdar och bar mycket dyrare så jag vill veta om det kommer att funka.
Det lättaste är väl att ta med plattan till Kjell, de brukar kunna det mesta.
#2: Ok då förstår jag - då är det väl snarare TVn som skulle kunna vara hindret inte plattan.
Du vill använda TVn som bildskärm.
- Redigerat 2025-01-08 13:54 av Pyttelite
Här ett exempel på kapacitet:
Kabel för att koppla en enhet med USB-C till en TV eller monitor med HDMI. Stöd för upplösningar upp till Ultra HD 4K vid 60 Hz. Kompatibel med HDCP 1.4 och 2.2 . USB-C-hane till HDMI-hane. Bandbredd: 18 Gb/s. Längd: 1,8 m.
#4: Just det - de där siffrorna är inget jag kan. Och eftersom kabeln är rätt dyr (den lilla adaptern jag hade förut kostade en hundring) så vill jag inte chansa.
Men jag tror någon av "Kjellarna" kan hjälpa mig om jag tar med plattan. De är fantastiskt duktiga och hjälpsamma.
#5: Men du får surfa på din TV-modell så hittar du siffrorna.
Den är inte här så det kan jag inte. Vill ha med mig rätt kabel/adapter.
Hur ska Kjellarna kunna veta då?
Tar jag med mig plattan så testar de en kabel och sen vet vi.
#9: Fast det är ju TVns prestanda på HDMI sidan som du behöver veta inte andra hållet.
Jag har ju en HDMI-kabel där som funkar.
Förra gången det inte funkade från en platta var för att plattan inte kunde sända ut signaler från sin USB-port. Så fick jag förklarat för mig i alla fall.
Det är därför också jag inte vill ha en färdig HDMI-sladd med USB-C i andra änden utan en liten adapter.
Men du skrev väl att plattan hade en USB-C koppling - förstår faktiskt inte ditt problem.
Om jag inte trodde att det skulle bli ett problem skulle jag inte fråga här.
Jag har misslyckats tidigare och fick då veta att bara för att det finns en port på en platta betyder det inte att plattan kan sända signaler ut genom den porten. Den är ju främst till för att skicka in ström till plattans batteri.
LG smart things är bra, men då måste telefonen vara kopplad till det wifinät som TVn är konfigurerad med, och jag sätter inte på wifi för några dagar som jag tidigare förklarat. I så fall skulle jag ju lika gärna kunna casta.
Men strunt i det, behövs inte vidare diskussioner här nu - jag frågar Kjellarna på fredag och endera löser det sig eller också inte. Inte ens säkert vi kommer att hinna titta på TV.
#14: Å då säger jag att för att du i förväg ska veta att det fungerar behöver du veta om din TV kan ta emot det du skickar från din platta som om jag förstår det hela korrekt har en USB-C koppling.
Kjellarna kunde inte hitta en sån adapter som jag ville ha så jag får hitta en annan lösning. Det är som sagt var inte säkert vi hinner titta på TV. Tänkte mest om det skulle bli trist väder nångång.
Så var det med det.