Android iFokus

Android

Etikettsamsung
Läst 12408 ggr
Lamina
7

Batteriet har blivit kasst..?

När jag fyllde 25 (i mitten på Juli) fick jag en Samsung Galaxy Ace i födelsedagspresent. Jag är skitnöjd med den, och hittils har den funkat alldeles utmärkt. Men för någon vecka sen var det som om att batteriet bara "la av". Tidigare hunde det hålla i 4-5 dagar på en laddning. Men så helt plötsligt en dag dog det efter bara 1 dag. Och så har det fortsatt, hur mycket jag än laddar mobilskrället så håller den sig inte mer än 1, max 2 dagar. Jag gör sällan särskilt mycket med den, har tröttnat på alla spelen, pratar sällan i telefon och surfar typ aldrig (har mobilsurfen avstängd då min ekonomi är urkass just nu). Använder den mest som klocka och för att kolla busstidtabellen. Men jag är ändå rätt beroende av den, och vill gärna vara nåbar, så det är fruktansvärt irriterande att den dör hela tiden. Särskilt som katten just har bitit sönder min laddare och jag måste låna syrrans för att ladda den. Obestämd

Jag frågade syrran, och hon säger att smartphones är på det viset, att batteriet inte håller särskilt länge. Men att det skulle lägga av bara över en natt, det köper jag inte riktigt. Pappa föreslog att det har något med täckningen att göra. Är det dålig täckning så går det åt mer batteri säger han. Men jag har liksom inte flyttat eller så. Jag spenderar visserligen mer tid ute hos föräldrarna nu än vad jag gjorde tidigare, men tycker inte det borde påverka så mycket.

Så min fråga är, är det verkligen normalt för en telefon som inte ens är ett halvår gammal? Om inte, kan jag typ få ett nytt batteri eller något på garantin..?

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Jonsson9
0

Hej! Skrattande

Höll batteriet verkligen 4-5 dagar? Tycker det låter jättelänge för att vara en smartphone, min håller knappt en dag. Flört

Låter ju dock väldigt skumt att batteritiden skulle sjunka så drastiskt under en natt. Kan hålla med om vad din pappa säger, men det är isåfall om du pratar i telefonen samtidigt som du har dålig täckning. Ligger den bara så bör det inte spela så stor roll. Och som du säger att du rör dig på samma sätt som innan så.

Din batteritid är helt klart normal kan jag tycka. Tror nog att de flesta laddar sina smartphones under varje natt. Det är ju tyvärr så att batteriutvecklingen inte riktigt hinner med de andra tekniska framstegen som bara slukar batteriet.

Ett tips är att låta telefonen ladda ur helt innan du laddar den, men som jag förstår det har du gjort det. Gör man det sägs det att batteriet ska må lite bättre och hålla något längre. Man behöver inte göra det varje gång, men kan vara bra nån gång ibland.

Ett annat tips är att fundera över om du har installerat några appar på senaste tiden. Många appar ligger och kör lite i bakgrunden, tar emot data och skickar data utan att du behöver göra något. Så har du många appar som du inte använder eller behöver så ta bort dom!
I de flesta appar finns också inställningar för detta, tex hur ofta dom ska "synkas" eller skicka/ta emot data.

Finns också en tipstråd här på Android.ifokus.se om hur man kan spara sitt batteri.
Länk

Vänlig hälsning, Martin

[kissidor]
0

jag håller med jonsson, det är egentligen klart mer förvånande att den höll så otroligt länge förut Förvånad och den batteritid du har nu är fullt normal för en smartphone. men det är ju förstås konstigt med den plötsliga och drastiska ändringen, och med tanke på hur du använder telefonen/inte använder den.

det du skulle kunna göra är att gå in under inställningar>batteri och kolla vad det är som förbrukat mest av batteriet. om det är nån app som du inte ens vetat om är aktiv och som legat och dragit i bakgrunden som jonsson säger. då dotterns telefon en gång började sluka nåt alldeles förskräckligt visade det sig tex vara google media server som var boven.

klicka också på grafen/diagrammet, då kommer du vidare till en sida där du ser blå streck för bla när telefonen varit aktiv och när skärmen varit på. dessa två ska stämma ganska bra med varann, har telefonen varit mycket aktiv utan att skärmen varit på är det något skumt, då är det definitivt nåt som ligger och drar fast det inte borde.

nyfiken och lite OT fråga som du inte behöver svara på om du inte vill, men du skriver att du har stängt av mobil data av ekonomiska skäl. har du inte nån form av fast surf per månad då? antingen i form av abonnemang eller som tex telias årskortssurf för bara en femhundring för hela året.

Lamina
0

Jag är extremt noga med att spara på batteriet. Varje gång jag gjort något går jag in på aktivitetshanteraren och ser till att programmet är ordentligt avstängt.

Har kollat på graferna som du pratade om, #2. Dom stämmer inte alls överens. Telefonen har varit vaken flertalet gånger utan att jag har rört den. Men jag kan inte komma på vad det är för något som gör det. Kan inte hitta någon app som drar en massa energi. Obestämd

Nu tog jag ur telefonen ur laddaren runt 3 - halv 4 i eftermiddags. Nu är det bara någon timmes batteritid kvar. Det enda jag har gjort är att kolla min facebook en snabbis, kanske 20-15 minuter. Utöver det har telefonen bara legat (och enligt grafen varit vaken en hel del.) Det är något mysko, kan man få virus på telefonen?

För att svara på frågan så har jag kontantkort. Det är behändigast så då jag inte behöver lägga pengar på telefonen såvida jag inte behöver (jag fyller bara på om jag vet att jag kommer behöva ringa någon.)

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

[kissidor]
0

ja då verkar det vara nåt lurt ja. enstaka blippar kan det ju bli om du har push på mail tex men det ska inte vara långa vakenstunder.

lamina du skulle inte kunna ta en bild och ladda upp på hur det ser ut när du går in på batteriet, både den första bilden och sen den när du klickat på diagrammet? enklast är ju om du kan ta skärmdumpar, jag tror du ska kunna göra det på din telefon genom att hålla inne hem- och power-knapparna samtidigt.

hos telia finns det som sagt ett tillägg för fast surf för en femhundring om året just för kontantkort - har inte din operatör nåt motsvarande? att betala per GB blir ju snordyrt Förvånad!

Lamina
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#4 Jag har ingen aning, jag har skitkass koll på dethär med abonemang och sånt. Hur tar jag reda på om dom har det..?

Här är iaf en bild tagen alldeles nyligen. Jag satt uppe halva natten för att ladda mobilskrället genom datorn (kan inte sova med datorn på, den låter för mycket.) Sen dess ha jag inte rört den.

//Lamina

Lamina
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ändå ser det ut såhär. Förvånad

//Lamina

Lamina
0

Har dessutom lagt märke till att det alltid tycks stå att det är 13 timmar kvar på batteriet, även när telefonen är mer eller mindre döende. Fast det har kanske inte med saken att göra. Tungan ute

//Lamina

[VSK]
0

Om inte annat så skulle man nästan kunna tro att det är appar som jobbar febrilt i bakgrunden med kanske både GPS och Wifi Förvånad

Jonsson9
0

Tycker ändå det ser rätt normalt ut. Att den tidigare höll 4-5 dagar tycker jag verkar mer onormalt. Tungan ute

Vänlig hälsning, Martin

[kissidor]
0

nej för sjutton jonsson, inte ser väl det där normalt ut Förvånad? hon har ju inte använt telefonen får du tänka på. du ser ju, skärmen finns inte ens med på listan över batteriförbrukare, och på den andra bilden ser man en liten liten blipp bara där skärmen varit på. hade jag inte använt min på 13 timmar så hade kurvan nästan varit helt plan och batteriet hade legat på minst 80% kvar, troligare mer. (den sjunker ungefär 5% under natten när jag sover. och varför har telefonen varit vaken hela tiden Obestämd?

du har inte sån tur att du har nån kompis med en likadan telefon som du kan lånbyta batteri med lamina och kolla om det gör nån skillnad? dvs om det är batteriet eller telefonen?

förstår att du inte är så sugen på att lämna in mobilen och vara utan ett bra tag, men du kanske kan åka in och prata med dem iaf? se då till bara att de verkligen fattar hur extremt lite du använder mobilen och visa dem graferna, så de inte missuppfattar och tror du använder mobilen "normalmycket" och bara tycker som vi också tyckte först att det är väl inget konstigt med att telefonen måste laddas varje dag.

[kissidor]
0

just ja lamina, missade din andra fråga om kontantkortssurf. om du säger vilken operatör du har kan jag kika lite och se om de verkar ha nån motsvarighet till telias surfårskort.

Lamina
0

Jag har pratat med mina systrar om problemet, men får liksom ingen info om vart telefonen kommer ifrån eller något kvitto. (Men jag tror den är köpt på netonet.) Sen har jag haft lite annat att tänka på, så jag har inte riktigt orkat ta tag i problemet.

Men jag var in på inställningar och kikade häromdan, för att kolla om jag kunde lista ut hur jag tar bort appar. Hittade en app som jag inte kan minnas att jag har installerat och som inte syns bland dom andra apparna när man bläddrar bland dom. Ceberus heter den. Jag försökte avinstallera den, men det gick inte. Obestämd Googlade lite, men det enda som kom upp var en inloggningssida och en massa om någon trehövdad hund… Vad i hela friden är det för något och hur får jag bort det..? Obestämd

Jag har halebop.

//Lamina

Jonsson9
0

Verkar vara nån form av anti-stöld applikation.

Kan det vara en "skräp-app" som Halebop har lagt in innan du köpt telefonen? Vet ej..

Vänlig hälsning, Martin

bassetasse
0

Puffar inte tråden. Vill bara berätta för Lamina (och alla andra som inte emotsäger det…!).

Min Sony Xperia  S fick jag mitten av april i år.

Batteriet har varit outstanding (som alltid känns det som när mobilen är ny…), laddat MAX två ggr/vecka men oftast klarat mig på en laddning/vecka.

(Och jaa, jag har kompisar och pratar i mobilen asså…. *LER*)

Kopplar upp mig med min "heminternetuppkoppling" ofta.

Utöver det använder jag mobilen till skicka/ta emot sms och mms + fotografering ( 4000 bilder sen april ).

HELT PLÖTSLIGT har jag sen veckan innan jul laddat luren en till två ggr/dag + batteriet tar slut i tid och otid och hela tiden mest.

Inga nya appar, intstallationer, program ect ect installerade eller aktiverade (mig veterligen). Känns mest som: jaahaaa, oxå gick livslängden ut på denna luren oxå…. För upplevt den markanta och plötsliga "förändringen på mobilbatterlivsilängden i timmar" tidigare.

bassetasse
0

…. PS!

Glömde sä'; samtidigt som batteritidens dödsbädd infann sig har tiden för att ladda mobilen blivit galet mkt längre ( från typ en halvtimme innan till två - tre timmar nu ).

[kissidor]
0

ja så kan det bli uppenbarligen! har du haft möjlighet att testa med ett annat batteri bassetasse?

Jonsson9
0

#15 Menar du att du fulladdade batteriet på en halvtimme? Från typ 0 till 100?

Vänlig hälsning, Martin

BlackSpiritWolf
0

Har samma problem med min Xperia S som #0 och #14. Laddade den högst 1-2 gånger per vecka, men efter en månads användande sjönk det direkt. Får ladda den i tid och otid… Obestämd

Lamina
0

Hmm… För mig löste det sig när jag fick hjälp av syrran att ta bort Ceberus.

//Lamina