Android iFokus

Android

Etikettproblemlösning
Läst 21146 ggr
Rebbie
28

Kan inte ladda ner appar! :(

Hej!
Hittade hit efter att ha fått problem med min HTC. Hoppas det finns nån här som kan hjälpa mig! Jag har kunnat ladda ner appar från Android market helt normalt, men efter att ha tömt min telefon på bilder och videon (förde över till dator och tog sedan bort från telefonen) funkade det inte. Jag vet inte om överföreingen/borttagningen av foton har något med saken att göra? Jag tog ju slltså bara bort bilder… Varje gång jag försöker ladda ner en app står det att den hämtas och så laddar den ända till 100%, men sen står det alltid "Hämtningsfel. Går inte att ladda ner appen nu, försök igen senare" (ungefär). Har provat jättemånga gånger och även att starta om telefonen och ladda ner via webben, det funkar inte. Jag har också läst på nätet men inte hittat nån bra lösning. Kan nån hjälpa mig? Tacksam för svar!

PS har HTC wildfire s.

Jonsson9
4

Har du fortfarande "Android Market" eller mena du egentligen "Google Play"?

Har du testat att "rensa datan" för Google Play?

Vänlig hälsning, Martin

[kissidor]
0

har tyvärr ingen riktig idé om vad det kan vara, och har ingen htc heller men det verkar ju iofs inte vara ett htc-specifikt problem. men jag vet ju inte riktigt hur det ser ut i den telefon. men jag tar ett par kollfrågor iaf:

har du försökt bara idag eller flera dagar?

och uppkopplingen har den funkat i övrigt, att du har kommit åt internet utan problem under samma tid?

och tog du bort bilderna i telefonen eller från datorn - och i det senare fallet, vet du till 100% att du inte kan ha råkat komma åt nåt annat i telefonen när du tog bort filerna?

har du testat detta?: om du går in i inställningar under appar (eller om det står program i din) och letar upp android market under fliken "alla" och går in på den, och sen tömmer både data och cache - kolla annars om det möjligen kan hjälpa.

annars skulle jag nog satsa på fabriksåterställning, även om det är jobbigt att bli av med och återställa allting.

Rebbie
0

#1 jag tror att jag har Android Market för det står i alla fall det i telefon (eller det står "Market"). Där har jag rensat cachen i alla fall. Hur vet man alltså om man använder Google Play? Jag försökte ladda ner från google plays hemsida men det fungerade i alla fall inte bättre än från Marketen.

# 2

- Jag fick problemet idag och förstås har nedladdningar krånglat lite förut men inte alls på samma sätt som nu! Så bara idag har jag haft det. Däremot har jag försökt jättemycket idag och fortsätter imorgon med fast det verkar lite lönlöst.

- Ja, uppkopplingen är det inget fel på, provade både wifi och 3G och det funkar bra då jag är på nätet via telefonen. Det är inte nätverksfel utan hämtningsfel.

- Jag undrade faktiskt samma sak men efter att ha kollat så verkar det nog som att jag endast har tagit bort bilder. Den enda saken jag var tveksam på flyttade jag tillbaka till telefonen för säkerhets skull. Jag tycker bara att det är ett konstigt sammanträffande att problemet kom just efter överföringen om det en gång inte har med den att göra… O.o

- Jag gjorde det du sa och tömde cachen men hittade inget för att tömma data. Det hjälpte i alla fall inte :/

Min pappa sa att det kanske skulle kunna bero på abonnemanget, att det kanske finns någon gräns för hur mycket data man kan ladda ner till telefonen och att jag eventuellt skulle ha fyllt upp till maxgränsen så att säga. Det kan ju faktiskt vara en sån sak det är frågan om, men som jag redan sa, konstigt sammanträffande isåfall att det råkade sig just samtidigt som jag gjorde en överföring!

Tack för svaren i alla fall (:

Jonsson9
0

Kan du surfa normalt via en webbläsare så har du inte nått någon datagräns i abonnemanget, då det också "drar" data.

På samma ställe som du rensar cachen ska det finnas en knapp för att rensa datan. Testa scrolla ner lite.

Vänlig hälsning, Martin

Rebbie
1

#4 Jag kan surfa normalt, men min telefon brukar ibland säga att minnet håller på att bli fullt. Fast nu har jag rensat massa cache och liknande och frigört utrymme så den saken borde inte vara något problem.
Jag hittade nog Rensa data när jag kollade igen, fast av nån anledning är den knappen så att man inte kan trycka på den, den är liksom… inte en aktiv knapp så att säga. Om du förstår hur jag menar.

Kanske får lov att gå till nån som jobbar med telefoner och fråga vad som kan vara problemet helt enkelt.

[kissidor]
0

rebbie om det inte går att rensa data så är det helt klart något som är fel med market. jag hade så förut med ett par appar och då funkade de inte som de skulle, bla fick jag det hämtningsfelet du beskriver för just de apparna när de skulle uppdateras. har du nu fått fel på själva market så får du det för alla appar, det verkar ju som att det skulle kunna stämma. jag blev tvungen att göra en fabriksåterställning för att få bukt med det, tror du också måste det.

Rebbie
0

Idag var vi och frågade en som jobbar med telefoner, eller på det abonnemang jag har. Han höll på och provade allt möjligt med min telefon i säkert en timme men ingenting fungerade och han visste inte heller var problemet kunde ligga. :/ Det kanske blir så att enda lösningen är att göra en fabriksåterställning som ni säger, i princip skulle det gå bra då jag just har tömt telefonen på alla bilder och videon så det enda jag skulle förlora är kontakter och apparna… Om det gick att ladda ner appar efteråt dvs att det fungerade skulle allt ju vara bra, men om det inte funkade (vet inte varför det inte skulle göra det..) så skulle ju allt vara förlorat, också de appar jag redan har! Vad exakt innebär fabriksåterställning alltså?

[kissidor]
0

det är en total rensning av telefonen och återställning till det skick den var i när du plockade den ur lådan. den här länken verkar användbar Glad:

http://www.htc.com/help/se/howto_iframe.aspx?id=53682&type=1&p_id=392

Rebbie
0

Det är nog fabriksåterställning det får bli helt enkelt! Tack #8 för länken, väldigt användbar!Glad

Tror jag gör det imorgon och kan berätta om problemet löste sig sen.

Snurpan79
0

Du har inte provat att installera om market? Finns apk-filer att ladda ner på market. Det kanske kan få market att börja bete sig som den ska igen. Tänkte så du kanske slipper göra en fabriksåterställning.

Medarbetare på Mobiltelefoner i Fokus

[kissidor]
0

jag funderade lite på det som du säger också snurpan, men med de problemen jag hade så hjälpte det inte ett dugg hur många gånger jag än av- och påinstallerade de apparna, så länge jag inte kunde rensa data så hjälpte det inte.

menmen, det kanske är värt ett försök iaf Flört

hursomhelst så är vi nyfikna på hur det ska gå rebbie, håller tummarna och ser fram emot att få besked Glad

[kissidor]
1

OT: *fniss* plötsligt tyckte jag bara det såg så himla roligt ut med bara en massa katter och hundar som pratar med varann i tråden Skrattande

ru4real
0

En fördel m Android är ju (om man använder sig av google/gmail, att alla kontakter och annat sparas där automatiskt. Och senare versioner (4.x ?) av operativet synkar sådant i bakgrunden.

Kolla en app som heter cloud-sync (el liknande) som också synkar kontakter och liknande mot "molnet", så man har en aktuell backup av saker där med.

Snurpan79
0

#11 Tänkte mer om det är något med själva market som "gått sönder" så kan det ju hjälpa om man ominstallerar market. Det hade jag testat iaf innan jag nollade hela luren.

Medarbetare på Mobiltelefoner i Fokus

[kissidor]
0

jo jag fattar snurpan, men jag tror personligen att det är sak samma vilken app det gäller - market/playstore eller vilken som helst - som har fått ett sånt knas, går det inte att rensa data i den så är det nåt allvarligt fel och installerar man av och på appen igen så hjälper det inte eftersom det korrupta datat ligger kvar ändå och hämtas upp av den nya installationen.

tror jag det är eftersom jag försökte med det själv men var torsk och inte hade nåt annat val till slut än att fabriksåterställa. för mig som hade sjuuuuuukt mycket anpassningar och appar och inställningar var det ett litet h-e kan jag säga - jag trodde aldrig jag skulle tåla se en smartphone igen Skrikandes - men det låter som att det inte vore lika illa för rebbie lyckligtvis.

men visst är det värt ett försök iaf innan man tar sig an en fabriksåterställning, det håller jag med om Glad

ru4real
0

Tyckte det verkar vara vanligt med att man tappar sina inställningar, så jag skrev en liten sak om backup;

http://android.ifokus.se/discussions/50caddb388f4726c11000353-backup-pa-android

Rebbie
2

Glömde att uppdatera här och berätta hur det gick!

Jo, jag gjorde en fabriksåterställning och det var inte det minsta jobbigt! Sparade bara kontakter på simkortet och eftersom jag inte tog bort SD-kortets innehåll tömdes telefonen på allt utom foton, musik och vissa appar, vilket ändå inte var så mycket utrymme sist och slutligen. Och sedan så funkade det att ladda ner appar igen, blev så glad!! :D Så nu är jag en lycklig användare av instagram!Glad

Jonsson9
0

#17 Kul att höra! Skrattande Men märkligt att en återställning var det enda som hjälpte..

Vänlig hälsning, Martin

[kissidor]
1

jippie, vad kul att det funkade och att det inte var alltför mycket besvär heller Skrattande - tack för att vi fick veta Glad

Rebbie
0

Och ja, får inte glömma att tacka så jättemycket för alla tips! Glad

[kissidor]
0

det är klart vi hjälper till om vi kan rebbie Glad, men ibland är man ju inte alls säker på att man har det rätta svaret och då är det extra roligt att få veta att det funkade Flört