Android iFokus

Android

Etikettköpråd
Läst 7571 ggr
Imasy
2012-12-17 16:02
0

Android surfplatta

Funderar lite på en surfplatta åt sonen i julklapp. Däremot så är han bara 7 år och jag har ingen lust att lägga tusentals kronor på en platta som han kanske har sönder.

Hittade denna: http://www.siba.se/product/11145480/dmtech-723b?ref=section&sec=10683032940854610682866 på Siba, men är denna något att ha?

[RadioMG]
2012-12-17 16:05
0

Beror ju helt och hållet på vad din son ska göra med den. Men jag misstänker att det är lite spel och svtplay som ska användas, så det är inga problem alls.

Imasy
2012-12-17 16:23
0

Jo du är helt på rätt spår. Han brukar spela ett onlinespel eller titta på streamat på svt eller liknande sajter.

Grejen är den att jag fattar inte riktigt hur en surfplatta fungerar. Han önskar sig ju en bärbar dator men det kan han ju glömma att han får när han är så liten. Men han tycker väl det är tråkigt att sitta ensam i gillestugan och spela.

Men visst är väl en surfplatta som en bärbar dator fast utan tagentbord, eller har jag legat under en sten det senaste åren?

Imasy
2012-12-17 16:27
0

En fråga till tiller som begriper er på detta.

Plattan jag länkar till, har den tillräckligt med minne eller måste jag köpa till ett minneskort/följer det med i köpet?

Jonsson9
2012-12-17 16:39
0

#2 Ungefär som en dator, men det finns ingen dator som kör Android, så det är operativsystemen som skiljer sig.

Verkar som en hyffsad platta till en 7-åring. Glad

Vänlig hälsning, Martin

[RadioMG]
2012-12-17 16:41
0

Att köpa ett större skadar inte. Det beror som sagt på vad han spelar, hur stora spelen är. Den första appen ni laddar ner ska vara App 2 SD så ni kan flytta över spelen till SD kortet om det går.

Om du känner att pengarna inte finns där så tycker jag du ska vänta med att köpa ett större kort, 4 GB borde ni klara er bra på i början.

Du kan göra mycket mer med en bärbar, men surfplattan är mer och mer acepterad så det kommer mer och mer till de. Så för din 7-åriga son skulle jag nog vilja säga att surplattan är bättre än en bärbar.

Jonsson9
2012-12-17 16:41
0

#3 Det beror ju helt på vad och hur mycket du tänkt lagra på plattan.

Det verkar inte följa med något extra sd-kort, så det får du isf köpa till själv.

Men jag tror att 4 GB ska räcka ett bra tag till en 7-åring. Glad

Vänlig hälsning, Martin

Jonsson9
2012-12-17 16:43
0

#5 Har dem inget SD-kort så är väl inte "App 2 SD" till speciellt stor hjälp?

Vänlig hälsning, Martin

[RadioMG]
2012-12-17 16:45
0

#7 Det stämmer, jag läste fel i specen. Tyckte det stod att man fick med ett 4 GB kort och kunde sätta in ett till.

Du har helt rätt, utan extra kort är det meningslöst :)

[kissidor]
2012-12-17 17:03
0

tror också den räcker till lite enklare spel och så, men det är ju ingen värsting direkt - men för det priset så…

och de 4GB i lagringsutrymme borde räcka ett bra tag ja om han bara ska ha normalstora appar och kanske lite bilder på den, ett kort kan ni ju alltid köpa efter om det visar sig att det behövs.

jag reagerade på att de inte ens talar om vad den har för processor vilket verkade lite oroväckande, men hittade uppgifter på annat håll att den är enkelkärnig med 1000MHz vilket verkar rimligt och är godtagbart om än inte imponerande, och detsamma får man väl säga om 512 MB RAM.

man kan väl säga helt enkelt att om ni har telefoner med vassare prestanda än så här i familjen så kommer den här plattan nog att upplevas som laggig, men har ni inte det så blir det säkert helt ok Flört.

Imasy
2012-12-17 17:11
0

Jo visst är det väl så att man får vad man betalar för, men med tanke på att han tappar sin mobil i golvet var och varannan dag så blir det inga dyra värstinggrejor.

Men ett sådant där SD kort eller vad det heter, hur vet jag vilket som är det rätta så ja vet vad det kostar?

Spelet han spelar är ett online spel som heter Myfreezoo.

Imasy
2012-12-17 17:13
0

Förresten, det var inget ang minneskortet, jag hittade dem under tillbehör ;)

Kanske en dum fråga, men kan man ringa från en surfplatta? Har aldrig fattat det där Skäms

Snurpan79
2012-12-17 17:24
0

#12 Vissa surfplattor har stöd för samtal och vissa inte. Detta borde framgå under specifikationerna.

Medarbetare på Mobiltelefoner i Fokus

[kissidor]
2012-12-17 20:58
0

som snurpan säger, men de flesta inte. och ska det gå måste den ju alltså stödja 3G och inte bara ha wifi-anslutning, och så måste du ju ha ett sim-kort i som stöder samtal också och inte bara data. i det här fallet stöder plattan inte 3G öht så för just den här plattan är svaret nej.

ok ett onlinespel - på pc då alltså? jag trodde det var androidspel han skulle spela, då är jag inte så säker på att det kommer att funka på plattan tyvärr. den har som sagt ett helt annat operativsystem och det är inte säkert att spelet alls finns för android, och även om det funkar att från plattan surfa in på själva den sidan så har han ju inte samma kontroller och jag skulle inte förutsätta att det funkade att spela från en androidenhet. är det den här sidan han spelar på? du skulle kunna surfa in där från en androidtelefon och prova om det funkar att spela där - går det inte så kommer det ju inte att funka plattan heller.

däremot så finns det kanske nåt liknande spel för android, det finns ju många roliga gratis spel iaf Glad

Imasy
2012-12-17 21:05
0

Stämmer att det är detta spel han spelar.

Provade att försöäka surfa in där tidigare idag från min mobil, som är android, men då krävdes det att jag har flash playser installerat.

Om jag inte var helt vilse i kolan så skulle det gå att ladda hem flash playser till android, men det var så många steg man skulle göra för att ladda ner/installera det så jag gav upp då jag inte mindes allt man skulle göra.

[kissidor]
2012-12-17 22:28
0

ja det gör det imasy

den här appen kanske kan hjälpa dig om du tycker det är för bökigt att installera en app som inte finns på market, det verkar som att den vägleder dig genom hur du ska göra och sen hjälper dig att ladda ner rätt version för din telefon. jag kan inte ge dig en direkt länk eftersom jag inte vet vilken androidversion du kör och därför inte heller vilken version av flash player du ska ha.

[RadioMG]
2012-12-17 22:32
0

Flash finns intrigerat i mobilen från början. Bara leta upp den under inställningar -> program och tryck uppdatera.

[kissidor]
2012-12-17 22:45
0

mjaaaa, gör det verkligen det i alla androider radioMG? har inte det att göra med vilken androidversion man kör? var det inte så att den försvann from jelly bean, fast den fortfarande går utmärkt att ladda ner utanför play store?

Imasy
2012-12-17 23:01
0

Jag har försökt leta på flash player utanför appstore och försökt installera på min telefon men det blir bara pannkaka. Vet inte om det är ja som gör fel eller om jag har hittat fel saker.

Jag har 2,3 gingerbread.

[RadioMG]
2012-12-17 23:05
0

#18 Kan nog stämma. Jag ser inget här iaf!

http://www.android.com/about/jelly-bean/

[kissidor]
2012-12-18 06:32
0

men imasy kollade du radioMG´s tips nu då? för om du kör gingerbread är det säkert som hen säger och då borde det vara enkelt löst.

eller testa med appen jag länkade till i #16. jag kör en jb-baserad custom rom där flash fanns som ett tillägg som jag laddade ner för länge sen kom jag på när jag tänkte efter, men jag kollade dotterns lur igår för hon har också jb och där fanns det ingen flash än.

jag testade att tanka ner den där appen bara för att se hur den skötte sig och den gjorde precis det den skulle, rassel sa det bara så var det fixat. det enda du behöver göra är att under inställningar/säkerhet bocka i att du tillåter installation av appar från okända källor, och det tror jag även den här appen säger till om.