Android TV-sticka
I den här tråden diskuterade vi swedroids recension av en "tv-sticka" med android som os, och det hela slutade på nåt märkligt vis med att jag kilade till http://www.geekbuying.com/ och köpte mig en liknande produkt fast av annat märke och med lite dagsfärskare prestanda än den swedroid hade tittat på. MK808 heter den jag köpte och här kan ni titta närmare på den om ni är intresserade.

så vad är egentligen en sån här mackapär och vad har man den till och vad tycker jag om den? jag kommer inte att recensera den, eftersom jag inte har något att jämföra med - men jag kan säga att wifi-anslutningen funkar över förväntan och att den prestandamässigt iaf på papperet är bland det bästa i sitt slag på marknaden just nu.
det är alltså som en liten androiddator som man helt enkelt ansluter sin tv-skärm till via en hdmi-port (och till usb-port för strömförsörjning. men finns det ingen ledig usb-port så medföljer det också en nätadapter.) lite som en surfplatta men utan medföljande skärm. i stickan finns också usb-uttag för att kunna ansluta någon form av styrenhet - jag köpte faktiskt till en sk airmouse men den gjorde mig ännu mer galen än dotterns wiimote, så nu kör jag den med vanlig hederlig trådlös mus/tangentbordskombo, funkar finfint. (tangentbordet är egentligen lite överkurs, man klarar sig ju med bara mus)
när stickan är ansluten till skärmen och till wifi så är det bara att ladda ner appar och använda den till ungefär samma saker som man använder sin androidbaserade surfplatta till, och en del av det kommer förstås att vara sååå mycket bättre eftersom skärmen är sååå mycket större - plus att denna sticka kostade i storleksordningen 400 spänn - den har då 1,6Mhz dual core processor, 1 GB RAM, 4GB minne och kör jelly bean. ganska anständiga specifikationer mao
personligen har jag mest använt denna till sovrums-teven för att titta på filmer på netflix, och det kommer nog att förbli det största användningsområdet för mig även om jag säkert kommer att surfa och ha mig lite också. men även om jag aldrig nånsin skulle komma att använda den till nånting annat så tycker jag det var ett väldigt bra köp för en så ringa slant
! är man på semester med familjen kan man ju ta med sig den i förhoppning om att hotellrumstv:arna har hdmi-port och så delar man ut wifi till den från sin telefon om hotellet mot förmodan inte tillhandahåller det. faktiskt så kanske jag köper en till så jag har en som jag alltid har med mig och en som alltid är hemma - när de nu kostar så lite och är så nätta i formatet 
Kul att du delar med dig erfarenheten av den. Jag har däremot inget intresse för det eftersom jag inte har Netflix och inte heller något behov av en sådan pryl.
både jag och dottern är ganska netflix-frälsta
. det är inte särskilt färska filmer och serier, men det gör inte mig nånting för jag har massor att ta igen som jag inte kunnat se för att det antingen gått för sent på kvällen för mig eller för att sambon utövat diktatorsvälde med fjärrkontrollen 
Härligt och höra att du är nöjd! 
Vänlig hälsning, Martin
Jag förstår inte riktigt din förklaring. Men ska den fungera som ett TV-kort till mobilen?
Du ser på film på mobilen, kan du sedan välja vart den ska visas? På TV-skärmen eller på mobilen?
sorry om jag var otydlig där radioMG, mobilen är inte alls inblandad! jag sätter stickan direkt i tv:n, i hdmi-porten. stickan är som en liten androiddator, precis som en mobil eller surfplatta också är. skillnaden är att stickan har ingen skärm, den använder alltså tv:n som skärm.
Aha! Då är jag med :) Tack! Lät helt klar intressant! När du beställde, tog det lång tid för leverans? Värt pengarna?
det tog lite längre tid än normal leveranstid eftersom det varit jättestor efterfrågan på denna och den för tillfället då var slut i lager och alltså behövde tillverkas först också (om det inte var ett reklamtrick att säga det förstås) - men inte tyckte jag det var så farligt ändå
. kan kanske tänka mig att det i bästa fall tar ett par veckor?
värt pengarna för $63 inkl frakt? japp, absolut
. kanske inte hushållets absolut nödvändigaste pryl men för de pengarna tycker jag absolut att det har varit ett bra köp för oss iaf
.
dock ang pengarna så är man ju tvungen att räkna med att man kan åka på införselavgifter på ca 30-35% också. dvs om det står och faller med det så får man väl låta bli, även om chansen är statistiskt ganska stor att en sådan försändelse aldrig väljs ut av posten för tulldeklaration.
Har sett ganska många olika Androidstickor på nätet men aldrig riktigt fått klart för mig hur de fungerar tidigare. Så tack för dina erfarenheter! Mycket intressant!
Tom
kul att du hade nytta av inlägget tom
.
jag levde också i ovisshet rätt länge om vad de var till för. det får man ju liksom inte fram av produkttexten - den blir man oftast inte ett dugg klokare av om man inte redan vet från början vad själva den grundläggande idén är med den. och så är det med många andra manicker också tyvärr.
Tänkte bara passa på och önska er en God Jul med ett fint erbjudande :)
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=770429 - Kolla där!
den är väldigt lik den jag köpte i specifikationerna
. synd bara att den inte finns i lager utan preliminärt kommer in 21/12, lite osäkert att satsa på som julklapp…
god jul på dig med radioMG
!
Japp, det är tänkt att det ska vara en REA sak och leveransen ska ske innan den 24:E :)
Jag är fortfarande sugen på en sådan du har, men letar fortfarande efter ett billigare ställe, det finns.. Man ska bara hitta det! :=)
priset på den är iofs sänkt lite där jag köpte den
: http://www.geekbuying.com/item/MK808-Dual-Core-Android-4-1-Jelly-Bean-TV-BOX-Rockchip-RK3066-Cortex-A9-Mini-PC-stick-307415.html
en sak att tänka på förresten när det gäller tv-stickor - en hel del av dem har tydligen lite kass wifi-mottagning så försök googla runt lite och kolla om ni hittar nåt skrivet om den saken på den modellen ni funderar på att köpa