Android iFokus

Android

Etikettövrigt-om-android
Läst 7118 ggr
Carrolinline
0

Hjälp att förstå?

Hej! Här kommer trögot med några frågor :D

Jag funderar på att köpa en samsung galaxy s2 istället för en s3, bara för att jag tycker s3:an är för stor.. Men jag vill ju samtidigt ha det senaste android.

Jag har försökt googla lite vad skillnaden är men har inte blivit klokare tyvärr :( Så om det finns någon som kan förklara på ett enkelt sätt vad skillnaden är? Och sen läste jag nånstans att man kunde uppgradera från android 2.3 till 4.0 ? Och sen undrar jag om det finns olika appar på dem olika eller det är samma appar på både 2.3 och 4.0?

Jag har just nu en nokia n8 och gillar inte den alls, men vill bli klokare på det här med android innan jag skaffar en sån telefon, så om någon kan hjälpa att förklara? :)

MichaelE
0

Samsung Galaxy S2 har Gingerbread (Android 2.3) men kan mycket riktigt uppdateras till Ice Cream Sandwich (Android 4.0). Apparna som finns till 2.3 kan köras på 4.0. Vissa kan ha små problem, men större delen av de appar som finns klarar av 4.0 galant.

Om Samsung Galaxy S2 kommer att uppdateras till det senaste, dvs Jelly Bean (Android 4.1), är osäkert då mobilen börjar bli gammal i smartphones mått.

[kissidor]
0

jo för sjutton, visst ska sgs2:an få jelly bean Glad! den får bara vänta lite längre än sgs3. och visst den är ju inte helt ny - men den var ju "det värsta som fanns" på sin tid och var väl egentligen fortfarande top of the line ända tills i våras, så den kommer att stå sig ett bra tag till. köper man en ny sgs2 nu levereras den fö med ics dvs 4.0. jag fick en sgs2 som jobbtelefon i våras och den låg med ics redan i lådan.

detta lär ska vara samsungs eget på fb redovisade uppdateringsschema, jag knyckte bilden från swedroid - men jag vet inte hur väl det kommer att stämma

:

sen är det ju som michael säger att det som funkar med 2.3 funkar med senare versioner, med reservation för att det kan finnas buggar som utvecklarna inte hunnit lösa än med det allra senaste os:et, dvs i vårt fall just nu då 4.1 jelly bean.

tvärtom är ju däremot inte säkert, det finns appar som bara funkar från 4.0, och ju äldre os man har så desto fler appar är det förstås som inte kommer att funka. en helt ny app skapar man förstås inte med gamla telefoner i åtanke.

MichaelE
0

#2 Där ser man, är inte så insatt i Samsung eftersom jag inte gillar deras mobiler. Har mer koll på Sony, HTC och Motorola.

Carrolinline
0

Tackar så mycket ni gör det lite klarare för mig :)

Men om jag då köper en S2a och uppgraderar till 4.1 kommer telefonen då att gå segt eller hänga sig kanske? För det vill jag ju inte. Synd att S3an är så stor, den verkar ju jättebra annars.

Kanske ska vänta tills S4an kommer ut, har hört att den ska vara mindre än S3an. Fast det är kanske ingen som vet hur s4an kommer att se ut eller när den kommer, har hört den ska komma i februari.. Men vill ju samtidigt inte vänta hur länge som hellst.

MichaelE
0

4.1 kommer fungera utan problem, tillverkarna uppdaterar intei fall de anser att mobilen äf för klen. Faktum att klena X10 Mini klarar 4.0 utan problem så det kommer inte vara några alls för Samsung Galaxy S3.

S4 harj ga inte gört något om, men jag tror att det är på ryktestadiet just nu och moiblen i sig kommer nog inte förrän tidigast julen 2013 eller början av 2014.

Carrolinline
0

OJ, ja så länge orkar jag inte vänta.

Nej det lutar åt en S2a då, för om X10 Mini klarar 4.1, ja då är jag inte rädd att S2an inte klarar det, så jag tror det får bli den, sen om jag gillar den kanske jag köper s4an när den kommer ut OM den är mindre än S3an.. Tycker inte om att mobilerna blir större och större :/ Visst det är bra med stor skärm, men det börjar bli lite överdrivet enligt mig :)

Tack för hjälpen :)

[kissidor]
0

s2:an kommer tvärtom att bli snabbare med jelly Bean :-)

ettlitetalias
0

Hur uppdaterar man till 4.1? Min S2:a kommer imorrn, men har 2.3 installerat, och jag skulle gärna uppdatera den :)

[kissidor]
0

du får väl se när du får den ettlitetalias, jag fick en s2:a som jobbtelefon i våras och den kom då med 4.0 installerat och klart - får du inte en som legat på hyllan väldigt länge så borde det vara så på din också.

jelly bean 4.1 kan du inte få riktigt än till din sgs2, den kommer väl om 1-2 månader kanske. vet inte helt säkert hur det är på den, men jag tror att du får en sk OTA-uppdatering, "over the air" - dvs du får ett systemmeddelande om att det finns en uppdatering att hämta och är du ansluten till wifi så är det bara att tuta och köra, då sköter telefonen sig själv med det där Flört. men du kan väl återkomma när du fått den och sett vad den har för version nu så får vi se om det är nåt som behöver göras.

[Nathalie62]
0

#8, Som kissidor skriver kommer S2:an inte få 4.1 än på ett tag, det ryktas dock att denna lur kommer få det vid närmare jul.

Du kan också installera Kies om du inte har detta och om det inte skulle gå att uppdatera från telefonen, oftast kan man få informationen om det finns något att hämta i inställningarna i luren, lycka till med din nya telefon ! Skrattande

aggeelin
0

Jag har en Samsung och är jättenöjd med skärmen

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

pistenbully
0

S3 mini är på g ut har jag hört. Kanske skulle vara något att vänta på om du inte redan har köpt ny mobil?

Carrolinline
0

S3 mini låter spännande.. Har redan köpt en S2 nu och är super nöjd med den stor skillnad mellan den och min gamla nokia N8 usch vad jag hatade den.. Har haft denna nu en månad? kanske och kan fortfarande knappt slita fingrarna från den :) haha är ju inte van vid alla roliga appar man kan ladda ner, så kul!! Aldrig mera nokia iallafall, har jag sagt tre gånger nu men tredje gången gillt nu!! :D

[kissidor]
0

kul att det blev en s2 carrolinline och att du är nöjd Glad. det finns ingen anledning att gräma sig över att du inte väntade på s3 mini, för det namnet är ganska missvisande. den har inte alls samma prestanda som s3, utan är snarare lite klenare än s2 Flört.

pistenbully
0

#13 vad kul att höra att du är nöjd :-D känns som att Nokia ligger lite efter i utvecklingen av mobiler nu för tiden. Jag hade jämnt Nokia förr, nu skulle jag inte ens fundera på det. #14 jaha, på så vis. Jag kan inte så mycket om det där. Visste bara att den var på väg ut. Trodde att den skulle vara i princip samma som s3an :-(

[kissidor]
0

pistenbully det trodde jag med när man först hörde om den… dålig idé av samsung att döpa den till just det tycker jag Rynkar på näsan!

jomen så är det ju, att man kan inte fortsätta köpa ett märke för att de var överlägset bäst för några år sen. jag hade också jämt nokia. sen hade jag jämt ericsson och tyckte då inte nokia var dåliga men att ericsson var ännu bättre. sen blev jag rejält besviken på de sista sony ericsson-telefonerna jag hade och det tog mig faktiskt 3 stycken att fatta att det var dags att ge upp det märket… Skäms.

fast jag vet iofs inte om jag skulle säga att nokia ligger efter nu, men de kör sitt eget race och jag vet inte om de kommer att tjäna på det i längden att försöka hävda sig mot de två stora operativsystemen. får iofs en känsla av att det kan vara på väg att lossna ganska rejält för nokia nu i och med w8, det verkar vara många som är intresserade av att iaf testa en sådan telefon och är de sen kameranördar så blir de ännu mer motiverade

Jonsson9
0

#16 Är väl inget fel på Sony Ericsson och Sony?! FörvånadFlört

Vänlig hälsning, Martin

MichaelE
0

#17 beror på hur man ska se det, jag övergav Sony helt pga hur de beter sig mot sian kunder (syftar bl a på äganderätten av deras varor samt Playstation 3 incidenten där allas uppgifter stals).

Jonsson9
0

#18 Äganderätten?

Det var inte allas uppgifter som stals.

Vänlig hälsning, Martin

MichaelE
0

#19 Om man känner till Sonys historia angående dels piratkopieringskydd på skivor som gjorde att datorn var helt blottad för hackers samt att du äger inte din Playstation. Det var många som lyckades installera Linux på den och andr saker men Sony tvingade dessa att sluta med sådant med hjälp av en uppdatering.

Det finns många andra saker som Sony är på väg att utveckla som är bättre för dem än för oss användare.

Kanske inte allt, men mycket kom man över eftersom ingenting var krypterat, också en annan sak där de inte bryr sig om sina kunder.

Jonsson9
0

Jaha, du menar på det viset.

Jaja, jag är nöjd iaf.

Vänlig hälsning, Martin