Android adblock
Jag har laddat ner Android adblock till min Asus-platta och det ser ut som om den kör, men den funkar inte, d.v.s. den blockar inte några annonser. Hur hitta felet?
Är det denna Android Adblock (beta) du syftar på?
Vilka annonser är det du vill ha bort? Är det i appar eller webbläsare?
Vänlig hälsning, Martin
Nej, den är det inte. Har en grön android som symbol. Jaaaa, bra fråga, jag vill att den skall blocka alla annonser. Som t.ex. på denna sida, och den ser jag ju i webläsarläge. Behöver jag en annan till det?
kan du leta reda på exakt vilken app det är du har sindri? annars blir det väldigt svårt att försöka lista ut vad problemet kan vara. gå till den här sidan (på datorn alltså): https://play.google.com/store logga in på ditt google-konto och leta upp appen under "mina androidappar". länka sen till den här i inlägget.
själv använder jag adaway som funkar fläckfritt, men den kräver att telefonen är rootad. kanske det är så att det är bara den typen av appar som ger en garanterat felfri annonsblockering?
Skumt! när jag kollar där så finns den inte, men på min platta finns den bland nedladdade appar!!!
Dock - når jag klickar på den så kommer det upp en ruta som jag inte fattar ett jota av.
Överst står det Android Adblock, sedan port 8080 i en ltien ruta. Så en ruta med Start/reload bredvid en med Stop.
Nästa rad Filter (part of an URL)
/asd/ .ads/ Sedan är det bara svart och längst ned en vit ruta och till höger en vit ruta där det står add filter.
När jag trycker på Start/reload kommer en ruta upp "proxy is running on port 8080".
Är den inte ordentligt installerad?
Du kanske ska prova att avinstallera den och sen installera igen och se om det blir nån skillnad? var det länge sen du laddade ner den? tänkte ifall möjligen de kommit på att den inte funkar med din platta alternativt att den appen ersatts av den som heter Android adblock beta (och som för övrigt har usla omdömen just för att den inte funkar) och att det är därför den inte syns i playbutiken? bara en tanke, det behöver inte stämma
I min filhanterare finns det två saker som heter Android Adblock beta och som har symboler som ser ut som stoppteckn. Jag tar och avinstallerar alltihop och försöker hitta din Adaway. Funkar den både i mobil-läge och skrivbordsläge?
Hmmmm, det där med att roota……. Jag kan för lite om sådant, och tror inte jag vill göra det med min platta. Jag får försöka hitta den gamla Adblock. Jag har vanliga Adblock på min dator och är supernöjd med den. Varför är det så svårt att göra bra appar?
Verkar som om skolbarn sprutar ur sig dem.
nej adaway kan du tyvärr inte använda sindri, den kräver root. men du kan ju prova nån annan icke root-krävande ad blocker och se om det funkar bättre. de jag gått in och läst på dock verkar inte kunna blocka annonser i webbläsaren utan bara i vissa appar.
de är ju så klart baserade på en helt annan princip än de appar som kräver root och det är väl helt enkelt så att just annonsblockering är inte en så himla enkel grej att få till. det finns ju appar och appar - en del är säkert ganska enkla att få till om man bara lär sig lite programmering, men just den här nöten med annonsblockering utan root är tydligen svårknäckt.
och nej, roota ska du inte göra om du inte vet precis vad du håller på med, alt kan få hjälp av nån som gör det. det häver ju egentligen också garantin dessutom
Ok, tack. Jag får väl leva med anonserna ett tag. Det är faktiskt värst just på den här sidan! Det kommer säkert ngn bra adblocker för webläsare på Android också.
hittade den här infon som kan vara till nytta, den är lånad från droidlessons:
For Non-Rooted devices: Browser-Based Ad Blockers
Unfortunately, if you aren’t rooted, you don’t have nearly as many choices when it comes to blocking ads on your Android device. The only way that I know of right now is to block ads through your web browser, and only a few browsers currently support this. My personal favorite is Firefox and below are the instructions on how to install it.
Instructions:
1. Launch the Android Market and search for “Firefox”. [Market Link]
2. Install and launch the FireFox app.
3. Click the Menu button, go to Settings, and click on Add-ons.
4. Add the Adblock Plus extension. , which you can grab from the add-ons page in Firefox’s settings.
5. That’s it! This method will remove ads from websites that you visit… but you’ll still get ads on apps. Don’t like that? Then root your phone already!! ![]()