Android iFokus

Android

Etikettandroidcast
Läst 6228 ggr
MichaelE
2012-10-27 12:18
0

AndroidCast #3 (2012-10-27)

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Denna gång är det dessa ämnen som gäller:

• Nexus 7 32GB 3G
  • Appar är fyllda med skadlig kod
  • Camera Zoom FX uppdatering
  • Samsung Nexus 10
  • LG Nexus 4
  • Google släpper inomhuskartor för Sverige
  • Rollercaster Tycoon and Dangeons & Dragons till Android
  • SwiftKey Flow
  • GTA - Vice City till Android
  • XBOX SmartGlass till Android
  • Linux Ubuntu körs på Nexus 7
  • Google Maps lägger till naturlig terräng
  • Veckans bonus!

Ryktena florerar kring Nexus 7 32 GB versionen och det senaste är att 16GB versionen kommer ha samma pris som nuvarande 8GB versionen, som i sig inte går att köpa från Google i dagsläget. Den nya versionen kommer att ha samma pris som nuvarande 16GB versionen. Senaste ryktena är att den nya Nexus 7 har 3G. Källakälla, källa.

Apparna i Android har visats sig innehålla skadlig kod, det vill säga kod som gör att andra kan komma åt all information om dig utan att ens se din mobil. Enligt en studie man gjorde på 13500 appar så var det 1074 som visade brister i säkerhet och kryptering. 41 av dessa var extremt sårbara och en hacker kan få veta allt om dig. Tyvärr har ingen lista publicerats om vilka appar som är skadliga. Källa.

Den populära Camera Zoom FX har fått en ny uppdatering som ger ett nytt och fräscht utseende samt en massa nya funktioner. Källa, app.

Samsung Nexus 10 visas upp på måndag, men redan nu vet man nästan allt om den. Den har 1.7 GHz dubbelkärna, 2GB RAM, 16GB inbyggt minne (fler alternativ borde finnas) och körs på Android 4.2. Den har en tio tums skärm på hela 2560x1600 pixlar (299 dpi) samt Wifi och Bluetooth 4 . Källa.

LG Nexus 4 har också drabbats av läckor och det vi vet om den är att den körs på Android 4.2, fyrkärnig Snapdragon, 2GB RAM, 4.7 tums display med upplösningen 1280x768. Källa, källa+bilder.

Google släpper inomhuskartor för Sverige. Källa

Atari släpper Rollercoaster Tycoon och Dungeons & Dragons till Android. Källa

SwiftKey Flow till Android. Detta virtuella tangentbord vet vad vill skriva medan du drar fingret över tangentbordet. Källa, tråd här på Android.

Grand Theft Auto - Vice City kommer till Android. För övrigt är GTA 3 på extrapris nu pga Vice City's tio års jubileum. Källa.

XBOX SmartGlass har lanserats till Android för en större integration med ditt XBOX-konto. Källa, app.

Canonical's Linux Ubuntu kan nu installeras på Nexus 7. Notera att allt fungerar inte än, men det är ett steg för att få fler Linux distributioner att fungera på ARM processorer. Källa.

Google Maps får naturlig terrängkarta. Källa.

Veckans bonus är en video på en målning som utförs på en Galaxy Note II med en S-Pen. Konstnären heter Gérémy Arène.

[kissidor]
2012-10-27 12:49
0

ganska imponerande med den där målningen får man säga Glad!

tack för denna veckas intressanta androidnyhetssammanfattning michael! en del visste jag men inte allt Flört

här är som en del av er vet en som går och biter på naglarna inför google-eventet på måndag kl 15 svensk tid, och för min del är det förstås nexus 4 jag intresserar mig för att till sist få hela sanningen om. vissa specs har läckt från så många olika håll att de får anses bekräftade och andra har läckt som mer eller mindre trovärdiga rykten.

det finns ju farhågor att den får skandalösa 8GB minne för att google vill genomdriva sin filosofi att man ska ha allting i molnet - men alla har inte nätåtkomst jämt och apparna blir bara större och större och man kan inte ha dem i molnet, så för mig blir det deal breaker definitivt i såfall. då får det nog bli en note 2 faktiskt.

gillar inte detta med fastbyggt batteri heller, + att jag skulle vilja ha glonass och LTE vilket det troligen inte heller blir. sen råder det väl viss osäkerhet om ifall det blir "bara" s4-processorn eller samma s4 pro som sitter i halvsyskonet optimus G.

men på det stora hela annars så är det ju ganska grymma specs som i kombination med nexus-konceptet med alltid den senaste rena androidversionen - samt enormt stöd hos tredjepartsutvecklare - lätt kan få en androidnörd fuktig och frånvarande i blicken samt i stort behov av haklapp Dregla.

nu tänker inte jag köpa nån än i vilket fall utan troligen om typ ett halvår. stämmer det att den kommer med bara 8GB och att den pga detta floppar så totalt som kommentarer på många olika androidforum antyder så kanske google hinner tänka om tills dess och skicka ut en 16GB också eller helst en 32GB Pray.

MichaelE
2012-10-27 13:16
0

Jo, det är lite synd att de snålar på minnet. Jag känner av det ibland med min HTC One S, även om jag enbart har en film på den samt knappt någon musik alls.

Däremot så köpte jag GTA3 eftersom den var på extra pris och har spelat sen jag skapade den här tråden.

[kissidor]
2012-10-27 14:35
0

haha, jag har på tok för dålig simultankapacitet för spel Skrattande! men det var ju väldigt blygsam storlek på den där iaf apropå minne - men det är ju det som är det sjuka att det finns appar på drygt en gig nu! hur hade google tänkt sig det undrar jag Obestämd

ettlitetalias
2012-10-30 11:23
0

Har funderat fram och tillbaka på Camera Zoom FX. Är det verkligen värt att köpa en kamera-app? Vad gör den så annorlunda jämfört med den inbyggda på t.ex. min Samsung Galaxy S2? En kamera är ju först och främst hårdvara, så hur kan en app göra så stor skillnad?

MichaelE
2012-10-30 11:38
0

Ur kvalité synvinkel, inte mycket. Pixlarna förblir oförändrade när man tar bilden. Det apparna gör är att lägga till funktioner som oftast saknas i originalappen. Oftast är det effekter, men ibland är det funktioner som vattenpass, låta lampan lysa kosntant istället för att använda blixt etc.

Det är en bra app.

ettlitetalias
2012-10-30 11:52
0

Aha. Det jag saknar mest är att kunna korrigera vitbalansen.. Får fundera ett tag till innan jag är helt övertygad ;)