Android iFokus

Android

Etikettersamsungproblemlösningtips-trix
Läst 45 ggr
UlrikaD
0

Hotspot till chromecast

Jag har Samsung s20 och använt den som hotspot till min chromecast ca 1 1/2 år. Har Comviq/tele2.
Den senaste tiden fungerar det inte som det ska. Det går bra i 10-15 min sen börjar det fladdra för att bli "myrornas krig". Byter jag över till tv kanalen en stund och sen tillbaka till chromecast så kan jag se 10 min igen osv. Men oftast fungerar det några timmar mitt i natten.
Men tittar jag på signalstyrkan är det ingen skillnad på när det fungerar eller inte fungerar. Vad är fel och vad ska jag göra för att fixa det?

johan
0

Och med myrornas krig menar du som förr i tiden när antennen funkade dåligt? Inte att det laggar och fryser pga av långsamt internet?

Tycker spontant det låter som något är fel snarare på din chromecast än telefonen isf. T ex att den blir för varm och stänger ner sig själv.

Men jag gissar givetvis.

Mvh // Johan

UlrikaD
0

Försökte bifoga en filmsnutt men det gick inte. Ja mer myrornas krig från förr med antenn. Har min antenn nåt med det hela att göra? För efter sista stormen har jag tappat 1an och 2an. Men det har väl inte med internet att göra. I och med att den aldrig fungerar på dagen men många gånger på natten kändes det inte som chromecastens fel. Just att det inte är konsekvent. Från en som gissar ännu mer.

johan
0

Din Chromecast använder inte din antenn alls. Den använder bara internet.

Om det fungerar bättre nattetid, skulle jag tro att det har med ditt mobila internet får för dålig bandbredd. Många surfar mobilt på kvällarna. Om jag inte minns helt galet så är Comviq Tele2's billiga abonnemang, så du kommer ha mycket lägre prio i mobilnätet än dom som betalar mer premium.

Mvh // Johan

UlrikaD
0

#3 Nej det var det jag trodde men tänkte jag frågar iallafall.
Men har det ändrats nåt nyligen? Då jag använt det ca 1 1/2 år utan problem. Och vad räknas som premium? Comviq hör väl till de vanligaste.
Och hur löser jag det? Kan jag lösa det?
Hur funkar mobilt bredband med en router? Blir det samma resultat för att det är mobilt och inte fast?
Svårt att lösa problem när man inte riktigt vet vad som är problemet.

Tom
0

Skillnaden kan vara att fler använder mobilt bredband där du bor. Här är det också mycket snabbare mitt i natten när många inte använder det jämfört med på dagarna då många är vakna.

UlrikaD
0

#5 Detta var i somras och helt plötsligt fungerade det som vanligt igen.
Men nu har jag ett nytt problem.
Sätter på tv:n. Fungerar perfekt i 10-15 min. Sen börjar det fladdra, hoppa osv precis som när en sladd inte är insatt ordentligt. Sen blir det värre och värre störningar. Men låter man den stå på i ca 2 timmar blir bilden helt bra igen. Men det tar såpass lång tid. Dessutom måste tv;n stå på minst en timme innan chromecasten fungerar.
Däremot kan jag få helt bra bild direkt på dvd spelaren.