Android iFokus

Android

Etiketter: samsungoperativsystemandroidsurfplattatabletuppdatera
Läst 50 ggr
Öland 4ever (oland4ever.com)
1

Uppdatera en gammal surfplatta med en nyare Androidversion?

Det säljs mängder med gamla surfplattor (tablets) på Tradera, Blocket mfl annonssajter. Problemet med dom är att de har väldigt gamla versioner av Android installerat i plattorna. Dvs Androidversioner som inte ens stöds av ex mobilt BankID.

Gamla datorer (PC) kan man ju i princip installera vilken ny version av MS Win i som helst. MS Win 11 undantaget som även ställer en del krav på CPU osv. Men hur är det med surfplattor? Kan man tanka ner de senare versionerna direkt från Android officiella sajt och uppdatera en surfplatta på ett lätt och smidigt sätt? Har kollat lite YT videos och det verkar ju onekligen vara hyfsat avancerat att fixa en uppdatering av OS:et i en (Samsung) Androidplatta.

I en dator, stationär som laptop, är det ju bara att formatera hårddisken/SSDn och sedan installera önskvärd Windowsversion.

Någon som har erfarenhet av att uppdatera gamla surfplattor? Tänker mest på Samsung tablets då det mest är dom jag kollat på.

Bor man på Öland, solen och vindarnas ö, så skapade jag några sidor som visar vår vackra ö med hjälp av några bilder.
Oland4ever.com
Oland4ever.eu
OlandTurist.com
OlandsTuristguide.eu

Sindri
1

Jag har två gamla surfplattor, en Asus Transformer och en Lenovo plus en uppsättning verktyg för att öppna surfplattor (Jula) som väntar på tid och mod att sätta igång. Nu kommer jag inte ens ihåg vad det heter, men det finns Youtube videos på hur man gör och man kan tydligen boostar upp dem rejält.
Skall leta i minnet efter vad det kallas.

• Redigerat 2022-05-19 20:39 av Sindri