Android iFokus

Android

Läst 83 ggr
[maggi13]
2022-05-12 10:02
0

nätanslutning

När jag använder min Samsung mobil utomhus står det att det inte finns ngn nätverksanslutning. Detta är ngt som uppstått nyligen. Tidigare har det inte varit några som helst problem. Jag tror det uppstod strax efter en uppdatering.

Jag har försökt lura ut hur jag ska göra, men inte hittat ngt ställe där jag kan ställa in.
När jag är här hemma inomhus funkar det bra med Wifi.

Är det ngn som förstår sej på detta och vill hjälpa mej?
Tack i så fall.

Sindri
2022-05-12 11:56
0

Den säger så för att du inte är i närheten av ett öppet nätverk, eller hos någon du kan logga in på. Då går den istället på telefonens anslutning. Så har det varit hela tiden.
Det är skillnad på nätverksanslutning (wifi) och mobilnät. Du har sannolikt ett abonnemang där det ingår surf, och då surfar du på mobilnätet när du inte är hemma.

[maggi13]
2022-05-12 20:25
0

Nu förstår jag nog inte riktigt.
Det är det som är det konstiga. Jag har alltid kunnat använda telefonen när jag är ute på stan, utan krångel. Men plötsligt funkar det inte. Jag vet att wifi endast är hemma och inte ute på stan. Och ja, jag har ett abonnemang med surf. Men det funkar alltså inte. Det står att det inte är ngn nätverksanslutning.
Ngt måste blivit fel i mina inställningar, men jag kommer inte underfund med det.

• Redigerat 2022-05-12 20:25 av [maggi13]
Sindri
2022-05-12 20:30
0

Vad har du för telefon?
Men du att det inte fungerar att ringa heller?

[maggi13]
2022-05-13 16:33
0

#3: Samsung.
Jo, ringa går, det funkar.

Pyttelite
2022-05-13 16:41
0

Kan det vara så att du har slagit av roaming av misstag?

Se hur du kan avaktivera/aktivera i guiden nedan.

https://www.telia.se/foretag/support/info/aktivera-roaming-samsung-f

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Aktivera och avaktivera dataroaming Samsung.
  • Redigerat 2022-05-13 17:24 av Pyttelite
joppi82
2022-05-13 16:53
0

Gå in under inställningar och kolla om mobildata är på, detta stängdes av för mig efter en uppdatering..

Sindri
2022-05-13 17:23
0

Säger som joppi och Pyttelite - kolla om du inte råkat stänga av mobildata. Eller så är din surf slut, ta kontakt med din operatör.
Du skall ha en rubrik i Inställningar som heter Nätverk och internet. Gå in på den och klicka på Mobila nätverk, då ser du om Dataroaming är akitverat.

[maggi13]
2022-05-15 20:24
0

Det ser inte lika ut. Under roaming (vad betyder det?) står det:
Att använda mobildata vid roaming kan medföra ytterligare avgifter.

Det är inte ikryssat på min mobil.

Pyttelite
2022-05-15 20:29
0

#8: Då har du inte aktiverat roaming.

Varningen är till för att det tidigare var olika taxor mellan länderna i Europa. Idag kostar det lika mycket överallt inom EU.

Här finns lite information:

https://europa.eu/youreurope/citizens/consumers/internet-telecoms/mobile-roaming-costs/indexamp_sv.htm

Om du bockar i rutan så löser du dina problem.

Vad gäller när du använder mobilen i andra EU-länder? Vilka avgifter kan du få betala och kan surfpotten begränsas?
Pyttelite
2022-05-16 20:56
0

Funkar det nu?

[maggi13]
2022-05-16 21:23
0

Det verkar inte som om jag behöver bry mej om roaming eftersom jag håller mej inom Sverige nuförtiden.

Jag tror att jag fått ordning på det nu, mycket tack vare era förklaringar.
Så ett stort TACK till er alla.
Känns bra att kunna få lite hjälp härinne.

Pyttelite
2022-05-16 21:25
0

#11: Härligt att det funkar - vi har nog alla varit där att försöka hitta var fasiken man ska få tillbaka en funktion man nyss haft.

[maggi13]
2022-05-17 18:26
0

Ang roaming.
På "den tiden" när vi åkte i Europa med bilen i olika länder, var det lite krångligt med att ringa hem till nära och kära. Mobilen var förstås inte uppfunnen då,

Vi brukade samla på oss ett antal mynt som automaterna gillade.
Så stannade vi vid en telefonkiosk och lade upp högar av mynten på bänken i kiosken. Och så slog vi numret, nån svarade och vi började ladda in mynt efter mynt och hoppades på att det skulle räcka tills vi bestämde oss för att avsluta. Om det inte fanns mynt kvar så bröts samtalet rakt av.
Så gick det till innan roaming.
Skillnad!!!