Android iFokus

Android

Etikettköpråd
Läst 356 ggr
Garm
0

OnePlus. Valet och kvalet

Då min Nokia 8 inte kommer få fler Android-uppdateringar och blir utan säkerhetsuppdateringar efter oktober i år behöver jag snart en ny mobiltelefon. Jag tänker nog inte ta Nokia denna gång, vill inte vänta på det försenade Nokia-flaggskeppet. Jag gillar min nuvarande Nokia så en till av samma märke vore inte dåligt i mitt tycke, men jag har tittat på OnePlus 8 och OnePlus 8 Pro istället. Har någon här åsikter om dessa två snarlika mobiler och vilken skulle ni välja? Jag lutar åt Pro, men den har ett par nackdelar. Kurvade kanter som förmodligen kan orsaka feltryckningar och så är det batteritiden. Det senare verkar vara lite överdrivet dock, så jag läst lite och det ser inte alls illa ut egentligen? Hur är det med OxygenOS, är det fritt från en massa bloatware och nära stock Android? Tacksam för lite input.

[kissidor]
0

Oxygen OS är min absoluta favoritvariant av android, och den är som du säger rätt nära ren android men lyckas samtidigt ha en hel del smarta förbättringar. jag skulle nästan säga att den är vad googles android borde vara, min personliga åsikt givetvis.

tyvärr har jag inte provat vare sig 8 eller 8 pro, har haft ett antal oneplus genom åren men den senaste var 7 pro. Det är verkligen en enastående användarupplevelse att ha en oneplus - jag upplever inte någon annan telefon som mer silkeslen och illersnabb i känslan än en oneplus, inte ens senaste och värsta iPhone. 

det som gång på gång fått mig att ändå söka mig något nytt är att kameran inte riiiiiiiktigt levererat det jag vill ha.  det har ju blivit lite bättre för varje generation förstås, och det är absolut ingen kass kamera, bara inte en av de allra bästa. och eftersom jag själv är en kass fotograf så behöver jag kompensera detta med att ha bästa möjliga point and shoot-kamera för att få vettiga bilder. 

kurvade kanter lärde jag mig tåla för många år sen, det är ju ingen fördel med det förstås men det där med feltryckningar har jag inte haft problem med på länge. Värre i såfall med att det blir lite blänk och så på de där böjda kanterna, men det är dock ingen dealbreaker för mig i alla fall. Men det bästa vore väl om du kunde titta på den innan du bestämmer dig, Elgiganten verkar ha den i rätt många varuhus

Jag skulle välja pro framfrallt för den vassare kameran och IP-klassningen. Men med det sagt så är förmodligen även oneplus 8 ganska vattentålig fast de inte har betalat för själva klassningen

Garm
0

#1 Tack för ett utförligt svar!

Jag har precis beställt en OnePlus 8 Pro 12GB/256GB, mycket tack vare ditt svar :D

Det som fick mig att tveka lite på OnePlus från början var min begränsade kunskap om OxygenOS, men det du säger och det jag läst om det har fått mig att inse det är ett bra Android.

Vad gäller kameran så behöver jag inte något superdupervasst, men det jag sett om 8 Pro kameran har inte gjort mig besviken iaf.

[kissidor]
0

Ooh, vilket ansvar jag just kände landade på mina axlar 😮😃! Men jag hoppas och tror att du blir nöjd 🙂, jag vet att jag själv varit mer eller mindre förtrollad av själva användarupplevelsen varje gång jag haft en oneplus. 

Och är kameran inte jättesuperviktig för dig så kommer du nog att tycka att den är kanon, för det går absolut att ta jättefina bilder med den 🙂.

Men det vore roligt om du skrev lite om vad du tycker när du fått den och hunnit känna på den ett tag!

Garm
0

#3 För att lätta ansvaret lite så kan jag tillägga att det inte enbart var ditt inlägg jag baserade beslutet på, men det var knuffen jag behövde :) Jag hoppas att jag finner OxygenOS så bra som det verkar, för det ser onekligen riktigt bra ut! Visst kan jag skriva lite vad jag tycker när jag haft den ett tag :)

Garm
0

Nu har jag haft min OnePlus 8 Pro i en vecka ganska så precis och jag kan säga att jag är mycket nöjd hittills! Är glad jag valde Pro, trots den kurvade kanten. Den känns skön i handen, men lite hal så skal är för mig ett måste. Ska satsa på ett officiellt skal som kostar lite mer. Det medföljande mjuka skalet är flör tjockt och mjukt för min smak, men det duger tills vidare.

OxygenOS är smooth och snabb och lämna inte mycket att gnälla på. Det enda ska då vara att jag ibland får igång scrollen lite väl snabbt och det säger swosh och allt scrollas förbi i galen fart! Det finns typ inget bloatware jag kan klaga på, men så är ju bloatwaretoleransen olika för alla.

Kameran har jag inte lekt med så himla mycket än, men det jag sett hittills är helt ok och ska ge mig i kast med pro-mode på kameran och se vad det ger :D

Än har jag ingen uppfattning om säkerhetsuppdateringar och hur pass snabbt de kommer, men fick en smärre uppdatering idag. I loggen står att jag nu har Android Security Patch 2020.06, så det känns ju inte såå sent.

Något jag inte nämnt som det undras över är det bara att fråga så ska jag försöka svara.

[kissidor]
0

oneplus brukar säkerhetsuppdatera varannan månad. 

haha, ja det ska vara det då - att den är nästan lite väl snabb 😃. ett sk lyxproblem kanske 😉

ja det medföljande skalet är ju aldrig mer än en nödlösning, men det är alltid väldigt uppskattat när det medföljer ändå tycker jag, så kan man leta efter precis det man vill ha i lugn och ro, utan att känna sig superstressad över sin helt oskyddade dyrgrip 🙂. lika med förinstallerat skärmskydd

Zepp
0

Eh.. säkerhetsuppdateringar, det är främst ditt AV system som skyddar dig!

Såå vilken AV har du valt?

Säkerhetsuppdateringar på Android är främst för att täcka igen olika luckor i deras eget system/ta bort tabbar de gjort!

Oså för f*n.. om de från första början hade ett sådant säkert system, varför måste de då uppdatera det minst en gång i månaden?

Jag använder en huavey.. fördelen med dem är att de är utsatta för blockad av USA, då slipper man en massa skit som fejan och tinder o sådant!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[kissidor]
1

Ja det stämmer att det är det säkerhetsuppdateringarna är till för, och hackers är inga dunungar, de är åtminstone lika skickliga som de programmerare som skapat systemet, så de fortsätter hitta luckor och google fortsätter täppa till dem. därför är det bra om en tillverkare sköter det här med att skicka ut googles månatliga säkerhetsuppdateringar. tror nästan samsung är bäst på det nu faktiskt, tror de gör det varje månad. varannan månad som oneplus gör det är i konkurrensen sett ganska bra.

Det som främst skyddar en skulle jag hävda är sunt förnuft dock, helt utan konkurrens. Håll fingrarna i styr, klicka inte på en massa sattyg! 

Det finns många antivirusprogram för android som inte gör nån särskild nytta, och några som vill få dig att tro att det gör det genom att säga sig hitta virus utan att det egentligen finns ett. Men om du vill tipsa om ett eller flera AV-skydd för android som du vet är the real deal så att säga  - för den som vill komplettera sin säkerhet med ett sådant - så är du välkommen Zepp.

Det går förstås lika bra att komma åt facebook från en Huawei telefon som är släppt efter bannen som det går att slippa det från en telefon av vilket annat märke som helst, så just det var kanske inte det bästa exemplet på orsak att välja till exempel en Huawei P40 🙂. De flesta som ändå gör det gör det ju pga kameran.

Zepp
0

Jag har ju AV från min ISP och det kan jag installera på 3 enheter, man kan numera även välja en utökad version och då kan det installeras på upp till 25 enheter, för en smärre merkostnad.
Dvs på familjens alla datorer, mor och farföräldrarnas samt alla deras plattor och mobiler!
Det sämsta är att det inte blockar Fejan och Twitter?
Men det finns även benefits, man kan lägga in olika "familjeregler", vet inte om det går att göra på enskilda enheter?
Oså kan man spåra alla enheter, var de befinner sig om de skulle bli stulna, eller om man vill veta var ens barn, mor eller farföräldrar befinner sig.
På det ingår även bankskydd, dvs om man befinner sig i en banktransaktion så blockas alla andra ingående och utgående överföringar samt att transaktionsdata raderas när man loggar ut!
Det enda kruxet är att man måste betala för de tjänsterna, det kostar cirka 49 sek per månad!
Logga in på din ISP och kolla vad de har att erbjuda!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.