Annons:
Etikettövrigt-om-android
Läst 692 ggr
[SonjaG]
4/11/19, 9:37 AM

abonnemang

Jag fick ett meddelande att min surftid är slut! Jag verkar ha använt mobilen oftare på sista tiden för det har aldrig hänt tidigare att det tagit slut. 

Vad gör man då? Jag kan inte använda den till knappt ngt alls.  Ringa går. Jag har ganska lågt abonnemang och vill helst inte öka. 

Är det bara att vänta tills ny period/nästa månad?

Annons:
silverfiisk
4/11/19, 10:11 AM
#1

Om du har använt all din surf så har du väl egentligen bara två val, köp mer eller vänta tills det fylls på igen. Du kan ju fortfarande surfa om du är ansluten till wifi.

[SonjaG]
4/11/19, 10:21 AM
#2

Tack för svar. Jag har ju trott att jag var ansluten till wifi när jag sitter hemma o surfar. Så det är lite konstigt att jag slagit i taket.

Det  måste finnas ngn funktion som jag missat. Jag ser ju att wifi-symbolen är grön och påslagen.

kissidor
4/11/19, 10:52 AM
#3

har du så du kan logga in hos din operatör på datorn eller i en app så du kan se i detalj hur och när du har förbrukat data?

de flesta abb nuförtiden tror jag funkar så att när det är slut så är det slut, tidigare var det vanligare att man kunde fortsätta surfa ändå fast med ohyggligt låg hastighet

vad har du för telefon? du skulle möjligen ha kunnat komma åt en inställning så att den går över på mobildata när wifi är för dåligt, jag har själv alltid den inställningen aktiverad. men i min telefon jag sitter med nu iaf ligger den så till att den aktiverar man garanterat inte utan att veta om det, men det kan ju se annorlunda ut i din lur

Värd på Mobiltelefoner och Android

[SonjaG]
4/11/19, 11:56 AM
#4

Nexus 5 heter den. 

Jag fick ett sms från Comviq att jag surfat slut. 

Wifi är väl inte dåligt här hemma, möjligen när jag är ute på stan. Men då brukar jag aldrig surfa. Mer som en nödåtgärd.

Vad heter den inställning som du berättar om? Jag är jättedålig på den här tekniken.

kissidor
4/11/19, 9:04 PM
#5

ja det är det som kruxet, att den heter olika och ligger på olika ställen i olika telefoner - och just nu kör jag en huawei vilket är nästan så långt ifrån en nexus som man kan komma, så tyvärr törs jag inte gissa hur det där ser ut i din telefon.

men har du varit in och kollat i telefonens egen mätning av din mobildataförbrukning i alla fall? det bör du annars göra, och där kan du också ställa in att den ska varna när du kommer upp i en viss förbrukning under en månad. som standardvärde ligger det att den varnar när man kommer upp i 2GB på en månad, men det är antagligen alldeles för högt jämfört med vad du har i ditt abb då?

den inställningen brukar i alla fall ligga på någorlunda samma ställe i de flesta androidtelefoner tror jag🙂. inställningar/trådlöst och nätverk/dataanvändning, nåt i den stilen - och därunder ska du sen kunna se förbrukningen samt ställa in vilket datum det kommer ny surf och vid vilken förbrukning den ska varna. så kanske du slipper få helt slut på surf igen åtminstone - samt om du går in och kollar där regelbundet så kanske det blir lättare att lista ut vad som dragit

Värd på Mobiltelefoner och Android

[SonjaG]
4/12/19, 12:47 PM
#6

Jag har nog klantat till det. Hittade "dataanvändning". Där finns Mobildata och Ange gräns för mobildata.

Där kan man med ett slags skjutreglage ändra. Jag har gjort ngt tokigt, tror jag. Där står det nu 1,0 TB och varning under det.

Sen finns det strax ovanför röda siffror:  1,0 TB och under gräns

Och allt detta är nog alldeles fel men jag kan inte ändra tillbaks som det var innan jag klantade till det.

Annons:
[SonjaG]
4/12/19, 9:39 PM
#7

Jag gick in i en mobilbutik och de hjälpte mej att komma ur det låsta läget. Och de förklarade oxå att jag antagligen inte kan göra ett skvatt förrän nästa period börjar. 2,5 vecka utan surf!

Fast jag har en surfplatta, den får jag använda lite oftare nu. Och kanske även i framtiden så jag inte slår i taket igen,

Tack för alla förklaringar och all hjälp.

Sindri
5/8/19, 12:33 AM
#8

Du kan också gå in och manuellt framtvinga avslutning på en del appar som tar mycket surf. Vissa appar stänger inte ner sig fast man använt dem klart (t ex hitta.se) Bara att gå igenom listan och stänga av.  Jag har också inaktiverat en del appar som jag aldrig använder.
Jag fick lära mig att te x Whats App drar mycket om man skickar bilder och filmer, för telefonen sparar automatiskt ner dem.

Upp till toppen
Annons: