Android iFokus

Android

Etikettappar
Läst 1000 ggr
Sindri
2019-02-12 08:55
0

Suck! Chromecast

När jag är utomlands har jag tillgång till ett öppet nätverk som ibland funkar bra, ibland dåligt.
Då får vi köra våra telefoner som hotspot.

Nu trodde jag att jag var smart och köpte en Chromecast som jag tänkte köra via platta/mobil. Konfigurerade Chromecasten via plattan och det öppna nätverket.

Konfigurationen kunde av någon anledning inte slutföras stod det på plattan, men det visas samma typ av foton som det gör hemma på via Chromecasten.

Nu försöker jag konfigurera om Chromecasten till telefonens hotspot, men kommer ingen vart. Enligt telefonen så finns inte Chromecasten, men på tv-bilden har den ett namn. 

I anvisningarna för hur man gör när man ändrar wifi-nätverk står att man skall välja Enheter uppe i högra hörnet på Google Homes startsida. Det är bara det att jag inte får upp något sådant val. 

https://support.google.com/chromecast/answer/7331010?hl=sv&ref_topic=3447927

Håller på att bli tokig. Hade Chromecasten frånkopplad från elnätet i flera dagar i ett försök att den skulle glömma inställningarna.

[kissidor]
2019-02-12 12:52
0

du kan inte casta från samma telefon som du kör hotspot från. prova att hotspotta från den ena och casta från den andra och se om det går bättre

Sindri
2019-02-12 16:44
0

Aha! 
Men problemet först och främst är att jag inte kan ställa om Chromecasten från det öppna nätverket till mobilt hotspot.
Jag får inte kontakt med den, och den enhetssymbolen som enligt Google Homes hjälpsidor skall synas finns inte.
Chromecasten fortsätter envist att visa överjordiskt vackra bilder, men nåt annat verkar den inte kunna……….

[kissidor]
2019-02-12 21:36
0

ja det är verkligen fina bilder 😃😉

har du provat att även försöka göra den konfigurationen från den andra telefonen, den som du inte hotspottar från?

Sindri
2019-02-12 23:41
0

Jag har försökt konfigurera både från platta och telefon. Jag måste till en början med vara inloggad i det fria nätverket, eftersom  jag fick meddelande via plattan att den inte var färdigkonfigurerad.

Till vår stora förvåning så anser casten själv att den är konfigurerad så idag när vi skulle titta på Netflix så fick vi plötsligt casting-symbol på laptopen. Det funkade alldeles utmärkt att casta från laptopen, men när jag sedan försökte från mobilen så fanns visserligen symbolen och namnet där, men det kom ingen bild till tv:n.

Nästa gång vi kommer hit blir vi av med det fria wifinätverket då kanske den saken löser sig ändå? Funderar på att ta hem den och nollställa den hemma, det är enklare med fiber. 

Jaja, skall kolla imorgon hur den funkar med plattan…..fortsättning följer. 😃