Android iFokus

Android

Etikettappar
Läst 2741 ggr
[Garntroll]
1

Säkerhet Swish / mobilt Bank - ID

Hur säkert är det egentligen att utföra bankärenden via mobilen. Hur lätt är det att hacka sig in och få tag i koder och andra uppgifter som krävs för att länsa ett konto?Det verkar som att det blir allt knepigare att få tag i kontanter när man ska handla hos privata loppisar eller ska handla typ en begagnad cykel eller dyl privat. Man blir i princip påtvingad tjänster som man inte vill ha för att kunna handla av folk som inte har någon kortläsare. Samhället ska ju på sikt bli kontantlöst.

Dessutom krävs det nästan att man själv kan ta reda på saker från Försäkringskassan via hemsidan för någon handläggare får man ju inte tag i. Då krävs det ju e - ID eller Mobilt Bank - ID.

[Zachapacka]
1

Själv utför jag alla mina bankärenden via handelsbankens app för att de är så extremt smidigt. 

De där med säkerhet vet jag inte. Men min hypotes är att de går på ett ut. Kontanter är inte så säkert de heller.

Ria74
0

Jag har swish och skaffade virusskydd i telefonen samtidigt.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

[Zachapacka]
0

Men att "hacka" sig in på någons mobila bank ID är knappast som att plocka lösgodis. Det räcker ju inte att man bara har lösenordet. För när man ska aktivera det så var iallafall jag tvungen att skriva in en hemlig kod som handelsbanken hade skickat hem med posten till mig. Om jag inte mins fel så måste man ha en ny sån "hemlig kod" om man byter mobiltelefon. Fast jag kan ha fel.

[Garntroll]
0

Orsaken till min fråga är att jag läst att en smartphone är lätt för en hacker att ta sig in i.

[Zachapacka]
0

vad har du för smartphone?

[Garntroll]
0

Samsung Galaxy Note 3. OS Lollipop

flisan708
0

I dagens samhälle går det nog att inte kunna skydda sig till 100% men man kan inte helt misstro systemen. Faktum är dock att jag är mer nojig över att betala med kortet på affären än att använda Swish med bank id.

[Tuulikki]
0

Jag har aldrig varit orolig över att använda swish och mobilt bank id. Tycker det funkar jättebra. Jag kanske är naiv men det har verkligen aldrig oroat mig. Som #7 är jag oroligare över att betala i affären än med swish. Och på nätet betalar jag bara på stora kända sidor.

Men jag håller med dig om att det är trist att man nästan tvingas att använda det (jag själv har inget emot det men tänker på t.ex min farmor som inte kan hantera en dator, än mindre en smartphone).

ru4real
0

Tror säkerheten är så bra som man gör den till själv. T ex bara ladda ner seriösa appar till sin telefon. Att tänka lite proaktivt är oftare säkrare än att blint lita på antivirusskydd. Att aldrig kolla upp sig mot okända nät (enkelt att sätta upp en accesspunkt för att sno lösenordosv). Kanske installera en vpn-tunnel och använda vid bankaffärer? Att ha en vettig gräns på sitt swisch-konto. Och att kryptera telefonen. Om den blir stilen kommer ingen åt infot på den. Och att slå på authentisering på de webbtjänster som tillåtet det, t ex på gmail.

ru4real
0

Kan skriva mer om detta senare. Om ngn är intresserad.

[Garntroll]
0

Alltså förstår vad du menar men jag måste ju ändå kunna ta mig in i mobilen. Jag har inget minne alls för krångliga lösenord. Måste ha en lapp med teckenkombinationen för att kunna slå in rätt.

Torparmor
0

#10 Ja Tack

Låt dagen idag bli din bästa hittills!

[Garntroll]
0

Det verkar så krångligt så jag har bestämt att skita i detta.  Man får klara sig utan vissa ärenden helt enkelt.

[kissidor]
0

Nästa gång du byter telefon garntroll så blir det väl en med fingeravtrycksläsare, och då kanske det känns tryggare för dig att använda olika banktjänster 🙂.