Etikettsamsung
Läst 13434 ggr
Torin
2014-06-08, 16:37

Minne fullt

Har en Samsung GT S5830i

Plötsigt meddelar tlfn att minnet är fullt och måste städas- Men hur gör jag det?

Hälsningar Göran/.Värd för pensionärer/ifokus. Författare till "Konsten att leva billigt och må bra" samt "Mystiska träd"

ru4real
2014-06-08, 16:49

Antingen laddar du ner en app, t ex dropbox som har en funktion för att autosynka tagna foton med det kontot i molnet. Oftast är det bilder som tar upp allt utrymme.

Eller så får du gå igenom dem för hand och rensa ett efter ett :)

Ladydragon
2014-06-08, 19:34

#1 nja verkar som du tänker på minneskortet 

men jag tror det är telefonminnet som T.S har problem med 

T.S börja med att gå in under inställningar i mobilen och välj appar eller liknande sen får du ta och radera nån eller några appar 

sen är mitt förslag i alla fall att du installerar appen app2sd som dels hjälper dig att flytta vissa appar till minneskortet dels ger dig mer kontroll över vad du har för appar installerade och hur stor plats dom tar 

om du installerar app2sd så under inställningar välj oxå rensa cache för det kan äta upp rätt mycket telefonminne om man inte rensar den regelbundet 

tänk oxå på om det är telefonminnet du har för lite av så kommer det även påverka sms du kan få svårt eller omöjligt att ta emot nya sms

Starta en egen diskussionssajt!

För föreningen, klubben, klassen, skolan, bloggen, hobbyn, intresset, spelklanen, familjen, kompisgänget, bostadsrättsföreningen, samfälligheten...

Kom igång på några minuter. Gratis förstås!

ru4real
2014-06-08, 21:36

Nej, jag menade faktiskt internminnet. Det är där bilderna lagras om man inte uttryckligen talat om det för telefonen. Och det utrymmet tävlar ju dessutom apparna om

bamse6311
2014-06-09, 00:15

TS har ju en lur med 278 MB RAM vilket ju inte är speciellt mycket.

Håller med både #1 och #2.

TS kan ju efter att han tagit bilder precis som #1 skriver lägga över dem på ett moln vare sig det är dropbox eller annat han föredrar.

Efterhand som han lägger upp nya bilder på molnet så får ju isf TS radera bilden/bilderna i telefonen.

TS kan ju också som #2 skriver flytta över de appar som går till minneskortet fast det är ju långt ifrån alla appar som går att flytta på detta sättet.

En annan lösning för TS är ju helt enkelt att kanske köpa en lur med större RAM

Idag så kan man få en MOTO G med 1 GB RAM från 1390 kronor.
En väldigt väldigt bra lur för det priset som dessutom levereras md KitKat och bättre kamera än den han har idag.

Visserligen så har den luren inte plats för minneskort och bara 8 GB minne men man får två års gratis molnlagring på google drive på upp till 50 GB.

Å andra sidan så är det bara bilder han tänker på så räcker även de 8 GB lagringsminne som finns i luren till tusentals bilder.

Här nedan TS, några länkar till den luren:

http://www.mobil.se/tester/produkttester/test-motorola-moto-g

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2353699

Bästa hälsningar,
Bertil

bamse6311
2014-06-09, 00:50
Torin
2014-06-09, 10:13

Begriper inte ett jota av era förklaringar.

Jag har inte fotat på länge med tlf. Det blir så himla dåligt och jag lyckas inte föra över bilder till datorn, så det har jag lagt ner. Vill bara ringa, sända sms.

Varför och vad är det som gör att minnet blir fullt?

Hälsningar Göran/.Värd för pensionärer/ifokus. Författare till "Konsten att leva billigt och må bra" samt "Mystiska träd"

Stallmima
2014-06-09, 12:06

#6 Tänk dig en låda som du försöker trycka ner för mycket saker i, du behöver en större låda för allt som ska få plats i telefonen. Det bästa du kan göra är att köpa ett minneskort med mer lagring på. Gå till en elektronikbutik och fråga dem hur du ska göra. Lycka till!  😎

ru4real
2014-06-09, 12:34

OM vi försöker förenkla då; bilderna tar plats, installerade appar tar plats, de webbsidor man surfat på tar plats osv. Foton bör man f ö säkerhetskopiera oberoende av om de tar all plats eller inte (om man nu vill ha dem kvar).

Det finns program som städar upp sådant som tar plats på telefonen, men de kräver iaf ett minimum av vetande så man inte gör ngt fel. Inga program tänker själva. Men jag kan iaf rekommendera Clean Master (https://play.google.com/store/apps/details?id=com.cleanmaster.mguard). Relativt enkel att använda.

Upp till toppen