Förändring i textning
När jag skriver sms eller inlägg tex här inne så får jag upp 3 ord som förslag. Skriver jag ha kan jag få hallå som exempel.
Innan har jag kunnat klicka på orden och de har då lagt dig i textrutan. Sedan har jag kunnat klicka på nästa ord utan att klicka på mellanslag, det har kommit automatiskt mellan orden.
Men nu plötsligt blir det inga mellanrum mellan orden utan man måste manuellt klicka på mellanslag mellan trots att jag använder mobilens inlagda ord.
Är det någon inställning?
HAr en SGS3
är det samsungs inbyggda tangentbord du använder?
vet du av om det har varit någon uppdatering av operativsystemet i samband med att det här uppstod?
Ja det är samsungs antar jag eftersom det är den som kommer fram när jag ska skriva sms eller inlägg.
Uppdaterade den förr veckan ja. Tror det var operativsystemet 😕
hmmm, ja samsungs 4.3-uppdatering ska innehålla nåt de kallar för "förbättringar av samsung tangentbord". jag vet ju att alla inte uppskattar de automatiska mellanslagen för att de särskriver så förbaskat då - så det är ju förstås en möjlighet att det kommit till en inställning där man själv väljer om man vill ha det så.
har du gått in i inställningarna för tangentbordet och tittat runt? gör det annars, för det är absolut inte omöjligt att det valet finns - jag har det tex i swype som jag använder, under dess inställningar finns bland annat valet "automatiska blanksteg" som man kan kryssa i eller ur. har ett bestämt minne av att man väljer detta i swiftkey också.
de inställningarna hittar du under inställningar/språk och inmatning/samsung keyboard och så tryck på kugghjulet så kommer du in på tangentbordsinställningarna
det finns hursomhelst goda skäl att anta att det kan ha med uppdateringen att göra - men det kan ju också vara oavsiktligt, en bugg. det brukar ju rekommenderas att man alltid ska göra en fabriksåterställning av telefonen efter en större uppdatering för att få bort eventuella små konstigheter som denna tex skulle kunna vara - men hur många av oss brukar orka med det? men märker man att det sker skumma grejer efter en uppdatering så kan man nog få göra sig det besväret ändå om inget annat hjälper.
tyvärr kan jag inte ge dig mer specifik hjälp än så då vi i våra samsungar dels inte kör standardtangentbordet och dels valt att akta oss lite för den där 4.3-uppdateringen
Ooh, tack så mycket :) Det gick att bock i automatiskt mellanslag efter ord :)
Har inte märkt någon annan förändring till det sämre efter uppdateringen.
ah men vad trevligt att det löste sig 🙂!
@kissidor.
Vad menar du med att ni aktar er för 4.3-uppdateringen?
Misstänker att det android 4.3 du menar?
Jag skulle fått 4.3 till min PadFone det sista kvartalet 2013 men nu är det uppskjutet till 1:a kvartalet 2014 så det ligger väl i faggorna.
Jag kör ju SwiftKey och tycker att det har blivit sämre sedan senaste uppdateringen.
Jag kör med flow och även om "jag vet" att jag skriver (flowar) till exempel ordet tar så lägger den in ordet har istället utan att dessutom ha tar som alternativ så då måste jag skriva det manuellt så att säga.
Vet ju sedan T9-tiden att ordlistan i sig läger det ord som man skriver oftast först men då skall ju även det ordet som skriver komma upp som alternativ.
Dessutom så när man skriver med flow så skall väl det ordet som man verkligen skriver komma upp och andra ord som alternativ.
Tyckte inte att det var på det här sättet innan den senaste SwiftKey uppdateringen.
Nåväl, det kan kanske vara något i inställningar, jag har inte kollat.
Kanske dags att ladda ner Swype också och testa det.
Bästa hälsningar,
Bertil
jo bertil det gör vi för att med den kommer knox 😡, och vi som har rootat kan räkna med åtskilliga problem då. obs! att knox är ett rent samsungpåfund, det ligger inte i android 4.3 i sig så det drabbar bara samsung-ägare.
#7 kissidor
Tackar så väldigt mycket för svar.
Då är det ju inga problem när min lur får android 4.3 troligvis nästa månad.
Bästa hälsningar,
Bertil