Android iFokus

Android

Etikettproblemlösning
Läst 7853 ggr
Isobel50
1

Varför drar så mycket surf ?

Jag har skaffat en smartphone Doro Liberto 810,  då jag gillar deras telefoner bl.a. på grund av synen
och jag har just nu kontantkort från Comviq med 1 gb surf i månaden

Men jag fattar inte vart datatrafiken / surfmängden tar vägen….
två gånger på kort tid har under en dag 100 mb bara försvunnit trots att jag knappt använt telefonen
jag fattar ingenting….
jag har stängt av automatisk synkronisering för allt jag har i telefonen, förutom mailen som jag ofta ställt in att kolla efter var 15 minut
och jag har inte installerat några nya appar utöver de som redan fanns.
och det är en Android telefon jag har

Så min fråga är…..hur kan så mycket datamängd försvinna trots att jag inte använt telefonen så mycket och inte ens surfat med den ?
skulle vara så tacksam för info och tips

Carrosh
1

Kan tänka mig att mailen drar lite grann, om den söker var femtonde minut. Är du inloggad på Facebook, så drar den också.

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Isobel50
0

Tack snälla för svaret
Jo, säkert mailen drar lite men det brukar inte bli mera än 1 Mb per dag…har märkt att det alltid dras det…
det som är konstigt är att ett par gånger har jag upptäckt att det gått år drygt 100 Mb och jag har inte använt telefonen och heller inga mail med bilder osv.
det har t.om hänt över en natt då jag inte ens rört telefonen
så det måste vara något annat
Facebook är jag heller inte inloggad på

Ladydragon
0

borde nog finnas nån app på Google Play som visar vilken app som drar mobilsurf….googla 

mitt råd är annars stäng av mobilsurfen när du inte använder det…

och det är nog en god idé att prova stänga av kolla mailen så ofta jag tror det drar mer än du tror…..

[kissidor]
1

har du inställt så att den inte uppdaterar appar annat än vid wifi-anslutning? uppdatering av befintliga appar kan ju dra en hel del annars. kolla det genom att gå in i playstore och trycka på menyknappen, där hittar du inställningen för hur appar uppdateras

Isobel50
1

Jo, Ladydragon, jag har kollat appar på Google play för att kunna se vad i min mobil som drar så mycket mobilsurf

Och ja, kissidor, jag har inställt att appar inte ska uppdateras autmatiskt utan istället jag får ett meddelande först.

Tack snälla ni för era tips och råd