Interminne fullt
Hallå!
Jag (också) har fått problem med att internminnet är fullt, så pass fullt att jag inte längre kan ta emot några sms. Får upp ett meddelande som säger "Nytt meddelande avvisat. Minnet fullt, radera några meddelanden". Har raderat flera meddelandekonversationer men det hjälper inte. Jag fattar inte vad det är som bygger på minnet hela tiden. Det finns något som heter "Samtalslagring" och som tar nästan 70mb, men vad är det för något? Har även raderat samtalslistan men det hjälper inte heller. Är det alla telefonkontakter som ligger och blockerar, har 115 stycken?
Någon mer än jag som har dessa bekymmer?
vilken telefon har du turbojohan? och vad har du för övrigt i den, appar och ev bilder eller andra filer?
Oj, sorry. Glömde det viktigaste av allt🤦♂️ jag har en SE Xperia Mini Pro, inköpt januari 2012. Musik, bilder, filmer osv har jag på SD-kortet. De appar som finns på internminnet är Facebook, Bibel (ja, jag är kristen), Ficklampa, Resultatservice (motorsportresultat), Speedometer och Stopwatch. + de som ligger i telefonen från början förstås. Flera av dessa är väldigt små och tar inte så mycket plats.
Tror jag löst det tillfälligt iaf. Rensade data i "Fun & Downloads" och vips fick jag ca 30mb ledigt istället 😛 och nu rasslar det till bland smsen.
#3, Bra att du fann en lösning så du kunde ta emot sms nu turbojohan, någon app du kan testa också är Clean Master
Den tar mer och rensar ur all skräp och är enligt mig en av de bästa "rensare" som finns just nu. 🙂
vad bra att det hjälpte turbojohan 🙂. den telefonen har snålt med internminne, och när man haft telefonen ett tag verkar det som att det liksom skräpar igen av nåt slags rester som blir kvar när man tar bort nåt, där kanske nathalies app-förslag kan hjälpa - om du nu har plats för att installera den förstås 😃
jag får nästan lite intrycket att du är van att behöva försvara att du har bibelappen? bedrövligt isf, det hoppas jag ingen härinne är så dum och trångsynt att de skulle få för sig att börja tjafsa om det!
Gör ett försök att reda ut några saker….
Internminnet det är där appar och operativsystemet ligger
SD kortet där lagras bilder videor musik m.m även delar av vissa appar kan man lagra där
har man dåligt med plats på Internminnet så får man automatiskt problem med sms tyvärr och det hjälper inte att radera sms utan man måste ta bort appar eller rensa cache för att få ordning på det
telefonkontakter är jag lite osäker på vad dom ligger men att rensa där tror jag inte heller hjälper
ett bra tips är att till exempel installera AppMgr 3
den appen hjälper en att hantera apparna vilka som tar upp plats att rensa cachen och även hjälper en så att man kan installera delar av vissa appar på SD kortet…..
mitt råd är om du installerar appen ovan så börjar med:
* kolla under filken telefonminne hur mycket har du kvar är det under 40 MB bara att rensa bland apparna alltså avinstallera några appar
* rensa cache
* kolla under fliken flyttbara appar och flytta dom du kan
Kan rekommendera AVG Memory & Cache Cleaner som rensar upp i minnet.
Man kan ställa in programmet på att köras automatiskt per dag, per vecka eller enbart när man kör det manuellt.
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.avg.cleaner&hl=sv
Bästa hälsningar,
Bertil