Annons:
Etiketthårdvara
Läst 19650 ggr
Aristarcos
2013-10-12 07:53

Xperia z ta skärmbild

När jag köpte telefonen så kunde jag lätt ta skärmbild medavstängningsknappen märkte igår att funktionen förmodligen försvann i uppdatering jag gjorde för ett par månader sedan vet någon om man kan få tillbaka funktionen igen?

Annons:
kissidor
2013-10-12 08:03
#1

du hade den alltså förut som ett val i den meny som kommer upp när du trycker på avstängningsknappen? ja det är smidigt när den ligger där, men telefonerna brukar också kunna ta skärmdump med någon kombination av samtidigt tryckande på på två knappar av avstängningsknappen, home och volymknapparna - har du provat dig fram där? home är väl virtuell på xperia z så den är det väl antagligen inte i ditt fall

Värd på Mobiltelefoner och Android

Aristarcos
2013-10-12 08:07
#2

Har bara en enda funktionsknapp som är riktig, allt annat i touchen…

kissidor
2013-10-12 08:17
#3

jaså har den ännu fler virtuella knappar, det visste jag inte. det är bara avstängningsknappen som är kvar då alltså. då är det ju väldigt förståeligt att de hade lagt skärmdumpen under den menyn. frågan är om det blivit rätt med din uppdatering att den nu försvunnit, du har inte märkt av några andra konstigheter sen den uppdateringen?

Värd på Mobiltelefoner och Android

Aristarcos
2013-10-12 08:21
#4

Nej, de andra sakerna har varit förbättringar, men inte det här 🤐 har precis kommit en ny uppdatering, så jag kör den och hoppas de har hittat felet och åtgärdat det..

Denna kommentar har tagits bort.
kissidor
2013-10-12 08:26
#6

jag snabbgooglade lite, fler har haft samma fråga som du, och det är den allmänna android-metoden som gäller nu, dvs power+volym ner samtidigt 2-3 sekunder (oavsett att volymknapparna är virtuella). men det framgår också att många har svårt att få till rätta knycken så att det blir en skärmdump. det finns också nåt klippverktyg bland miniapparna som går att använda, men det är visst rätt bökigt och tidsödande att göra det på det sättet. och slutligen är det tydligen svårt att hitta skärmdumparna nu, för de lägger sig visst inte i galleriet:

"Go to Apps

Open Notes

Open Clip manager

Your screen shots are there. Apparently Sony combined sreen shots with their Notes app."

Värd på Mobiltelefoner och Android

Annons:
kissidor
2013-10-12 08:30
#7

tog bort dubbletten 🙂. håller tummarna för att Sony lyssnat på kritiken och lagt tillbaks det på det gamla stället, annars får du försöka enligt #6

Värd på Mobiltelefoner och Android

Aristarcos
2013-10-12 12:10
#8

gah, mycket bättre med samma sättet, hittade till slut en video på You tube, det var ju fel av mig, har ju två knappar hihi, tänkte inte på ljud knappen, när man tar och trycker samtidigt som man trycker på den nedre sidan av ljudet samtidigt så kan man ta screenshots, men ah så mycket krångligare, inte heller den senaste uppdateringen fixade tillbaka det…det som var i första versionen var mycket bättre en knapp…

kissidor
2013-10-12 12:12
#9

Hehe, tyckte det var lite överraskande att du inte hade fysiska volymknappar :-)

Värd på Mobiltelefoner och Android

Jonsson9
2013-10-12 15:16
#10

Krångligare? Du slipper ju få upp en meny, det är nog bara vana ;-)

Vänlig hälsning, Martin

Anmaja
2013-10-13 10:21
#11

Jag tycker att det är jättesvårt att ta en skärmbild med två knappar, antingen stänger jag av mobilen eller sänker ljudet - av misstag. Jag använder därför bara klippverktyget, men då måste jag spara eller dela bilden direkt för sen försvinner den och jag vet inte vart. ;-(

"Man är aldrig nere med en ballong"
/Nalle Puh

kissidor
2013-10-13 10:33
#12

anmaja läs #6, där kopierade jag in en text jag hittade om just det problemet när jag googlade efter svaret på TS fråga

Värd på Mobiltelefoner och Android

Aristarcos
2013-10-13 11:08
#13

Bilden hamnar inte under notes utan den hamnar under anteckningar var också fundersam vart Notes tar vägen däremot kan jag inte ta skärmbild i Notes ännu…

Annons:
Anmaja
2013-10-18 13:17
#14

Tack #12 kissidor !

"Man är aldrig nere med en ballong"
/Nalle Puh

bamse6311
2013-10-19 03:19
#15

Angående skärmklipp så funkar min ASUS PadFone 2 på det sättet att jag först trycker på "tillbaka-knappen" och sedan en halv sekund på "senaste appar-knappen".

Det går faktiskt väldigt mycket fortare än volym + avstängningsklappen som jag hade på min HTC Sensation.

Bästa hälsningar,
Bertil

Upp till toppen
Annons: