Behöver tips inför mobilköp
Har insett efter en tids strul (och senaste veckan en helt död mobil) att min Galaxy S2 nog har gjort sitt. Har beställt ett nytt batteri till den men funkar inte det måste jag snabbt ställa om mig till att köpa en helt ny mobil istället.
Den har blivit kastad i väggar på morgonen (mitt sätt att få av väckarklockan när jag är lite väl trött….), tappad i stallgångar, blivit biten i av hästar och allmänt misshandlad dagligen så är förvånad över att den överlevt i 16 månader med mig! Nästa mobil kommer jag förmodligen inte vara räddare om så den måste tåla liknande tilltag.
Söker härmed råd från er kunniga kring vad det finns för några mobiler som uppfyller följande?
- Måste tåla lite (mycket) stryk!
- Storleksmässigt som S2, inte större helst och definitivt inte mycket mindre.
- Android
- OK kamera
- Gärna väldigt lång batteritid (vilket jag tyckt varit S2's största nackdel, den har haft relativt kort batteritid och nu är det alltså något med batteriet/laddningen som inte fungerar alls).
- Möjlighet att sätta i extra SD-kort (eller vad det nu heter, minne kanske?)
- Gärna finnas i vitt (men absolut inget krav!)
Har ni några tips att komma med? 🙂
Med vänliga hälsningar
Chess
Catepillar har en som är gjort för arbete i gruvor, skogsarbete och annat tungt arbete. Enligt brorsan är den helt perfekt. Dock är den svart och jag minns inget om minneskortet. Men för 4 lakan borde den funktionen finnas.
S4 Active kanske? Gå in på prisjakt.nu är annars mitt bästa tips, där är det lätt att filtrera och jämföra, och så får man recensioner och kundomdömen samt förstås prisjämförelser mellan olika butiker på köpet
#1 Catepillar har jag aldrig hört talas om förut och kan inte hitta info om någonstans faktiskt! 🤔
#2 Tycker att prisjakt är rätt rörigt (finns ju sjutusen olika mobiler typ…) så skulle uppskatta lite personliga råd från folk som har koll på mobilmarknaden så att jag vet i vilken ände jag ska börja! Är S4 active lika stor som vanliga S4 är den rätt stor om jag inte minns tokigt? Vill som sagt helst inte ha så mycket större än S2.
Med vänliga hälsningar
Chess
Ja man måste ju använda filterfunktionerna för att sålla fram ett hanterbart antal. Jo visst skiljer det en del, men nyare telefoner klämmer ju in större skärm på samma yta dock. Hur mycket det skiljer kan man lätt få en bra bild av på den här sidan: http://androidenheter.se/storleksjamforelser/ Xperia v då kanske? Men Sony är ju de som har åbäkigaste totalmåtten i förhållande till skärmstorleken
Jag har varit jätte-anti stora mobiler men sen såg jag Galaxy Mega och gillar den skarpt av någon anledning jag ärligt talat inte kan förstå. Är det en hyffsad mobil?
I övrigt har jag sållat ner det till följande:
- Galaxy S4 mini
- Lumia 1020
- Galaxy Mega
Några inputs?
Med vänliga hälsningar
Chess
Chestnut, du kan inte bege dig till Media Markt och titta, känna och prova? Det skulle vara det bästa tror jag.
#5 Om du gillar Galaxy Mega så gillar du nog Note 3 som är lite mindre än megan och med bättre hårdvara.
// Warney
Kolla gärna in på Ranhammar Racings team facebooksida ---------------------------------------> www.facebook.com/ranhammarracing
hehe, lite lustigt kan jag inte låta bli att tycka att du tycker s4 active är för stor men kan tänka dig galaxy mega 😃. men hursomhelst så finns ju megan i två varianter, 5,8" och 6,3". den största av dem har också lite bättre prestanda. skulle jag gissa utifrån deras hårdvara så skulle jag gissa att den och s4 mini presterar ungefär jämbördigt - och ja, hyfsade är jag helt övertygad om att de är även om det förstås också finns bättre.
som tex tidigare nämnda s4 och s4 active, sprillans nya note 3 som warney nämner och inte att förglömma förra årets toppmodell note 2 som också är bättre än megan och förstås har kommit ner i ganska trevlig prisnivå nu. men det är lite svårt att veta vad som är tänkbart resp inte tänkbart för dig eftersom du som sagt faktiskt gillar megan men samtidigt tycker att den väsentligt mindre s4 är för stor 🤔. jag förmodar att du funderar på om du skulle kunna vänja dig vid att använda en riktigt stor telefon och dra nytta av fördelarna och isf vill ha en så stor som möjligt - eller om du inte skulle kunna vänja dig och isf är det en betydligt mindre variant som gäller.
lumia 1020 är säkert en bra telefon, men den är ju precis som sonylurarna ganska klumpig i förhållande till skärmytan. och sen beror det ju på om du använt många androidappar, om de råkar finnas för windows 8 eller om du klarar dig bra utan dem. den kostar ju ett par tusen mer än de andra lurarna du funderar på också i och med att den är deras nyaste toppmodell. sen vet jag inte om du har släppt det där med tåligheten helt, om du tänker använda nåt slags superskal typ otterbox istället. isf kan vi ju verkligen börja snacka om stor och klumpig telefon oavsett vilken du väljer 😃.
den senaste cat:en som yllhilda föreslog är nog den enda som tål dina små morgonutbrott 😉, men den har tyvärr inte några vidare prestanda: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1702777