Installerar sig automatiskt!
Jag måste ha laddat ner någon app som tillåter andra appar att installera sig själva. Det senaste dygnet har minst fem appar installerat sig själva! Det är appar som heter i stil med "gratis appar" "app wallet " mm. Är det någon som vet hur jag blir av med detta? Får även extremt jobbig reklam om att låna pengar hela tiden! Hjälp :-(
du måste ju avinstallera den skyldiga appen förstås, men det vet du väl inte vilken det är antar jag. men du får helt enkelt gå igenom de du senast laddat ner. kolla också deras omdömen i playstore, om det är fler som säger nåt omatt de råkat ut för liknande. är dock lite chockad att du faktiskt fått appar som laddat ner sig och installerat sig själva, det kan jag lugnt säga att jag inte trodde kunde hända 😮!
reklamen om att låna pengar däremot känner jag igen från dotterns lur, hon hade laddat ner söta livebakgrunder med katter och då fick hon dessa meddelanden hela tiden. detta åtgärdades genom att gå in i inställningar/program/välja appen det gäller och om den har en ruta uppe till vänster där det står "visa meddelanden" så bockar man ur den. och hur man får reda på vilken app det gäller är helt enkelt genom att klicka på reklammeddelandet (eller om det möjligen var långtryck, minns inte säkert).
men åter till det där med de självnedladdande apparna, det låter ju som rena virusvarningen! har du ett antivirusskydd i telefonen? ta och installera ett annars och låt det scanna igenom telefonen så får vi se om den hittar nåt den tycker är en säkerhetsrisk. jag använder AVG

Jag har antivirus programmet AVG och det har inte sagt ifrån :-\ dom tre sista apparna jag plockat hem sist har jag tagit bort. Men det slutar ändå inte att dyka upp nya appar. Fattar inte vad som hänt! För det var efter någon av dom tre nu avinstallerade apparna hämtning som problemet började… Ska se om jag får bort reklamen. Tack!
kan du tala om vilka appar det gällde ketang så man kan grotta vidare lite i det?
och menar du att det faktiskt är helt nya appar (alltså inte plugins till en befintlig app) och att de installerar sig själva helt och hållet (alltså du får inte ett val om att installera dem eller ej när de laddats ner?)

Jag ska försöka kolla upp vad apparna heter som jag tog bort. Ja telefonen talade bara om att dom installerats. Jag kunde inte välja själv. Dom hamnade på start sidan automatiskt annars hade jag nog inte upptäckt dom så lätt.

Den ena heter Deco blend fotokollage och filter. Ska försöka hitta dom andra två!

Glad dagbok PLUS hette den andra.
det står ju inget oroväckande i recensionerna av de två iaf
. och vad heter apparna som laddat ner sig själva, kan du skriva deras namn så exakt som möjligt?

Tyvärr inte, jag avinstallerade dom så fort dom dök upp! Nu har det inte kommit några på ett par timmar. Men dyker det upp fler skriver jag upp dom! Något jag reagerade på var nu när jag gick ut på internet så hamnade jag på en sida med massa gratis appar precis som att det var senaste sidan jag var inne på. Har aldrig sett den innan :-\
då kanske den där eländiga appen har gått in i webbläsaren och ändrat startsidan där? om du stänger ner alla fönster i webbläsaren och sen startar om den, får du fortfarande den där sidan då?

Hm, nu när jag gick in där var det en annan sida uppe som jag inte varit inne på på ett par dagar och den andra sidan är spårlöst försvunnen.
det kanske börjar rätta till sig så smått nu då efter att du avinstallerade de där apparna?
men vad konstigt att inte AVG reagerade då den scannade dem, för att inte tala om de där apparna som laddade ner sig själva, undrar verkligen vad det var du råkade ut för 🤔!

Ja, jag hoppas det! Håller tummarna!

Nu har det kommit två nya! Den ena kom precis nu när jag skrev första meningen här och jag satt och tittade på mobilen! Den bara ploppade upp! Den ena heter "My apps" och på bilden är det en flicka som håller i två paket, grön bakgrund. Den andra heter "Games" och på bilden är det en brun plånbok, blå bakgrund och appen har texten "App wallet" snett över hela appen.

Den sista appen jag inte hittade namnet på var "sweet tree LWallpaper"
men gaaah, vad är det du har råkat ut för ketang 🤦♂️?!? vad tokig jag blir att jag inte kan bli klok på det 😡
! har aldrig hört talas om nåt liknande, och "spam"-apparna har ju så icke-unika namn att man inte får fram nåt när man googlar på dem (och det är väl det som är meningen). och de som du hade laddat ner från playstore har ju inget skumt i sina omdömen heller 🤔. finns det nån chans att du kan ha fått det på nåt annat sätt, klickat på nåt på nån sida eller i nåt sms? önskar jag hade din lur hos mig så jag kunde gå igenom den in i minsta skrymsle! har du testat att installera nåt annat antivirusprogram, som tex avast, och se om den hittar nåt?
i vilket fall så får du kanske lov att köra en fabriksåterställning om inte det här försvinner av sig själv snart. har du förresten blivit av med låneerbjudandena åtminstone?

Låneerbjudandena är borta! Jag gick in i alla dotterns spel appar och klickade ur meddelande rutan. Men om jag gör en fabriksåterställning så försvinner väl allt? Kontaktlistor och allt jag skrivit i kalendern osv?
Ska köra ett nytt antivirus program! Tack för hjälpen!
nejdå, det gör de inte 🙂. om du är inloggad på både google-kontot och på samsung-kontot och inte har tagit bort bockarna för att det ska säkerhetskopieras/synkas diverse olika saker så kommer det mesta rasslande tillbaka. jag svarar nu lite vagt bara för att jag inte vet vilken kalender du använder och vilket konto du synkar dina kontakter med. själv använder jag googles kalender och synkar även kontakterna med google-kontot, och apparna får du ju också tillbaka med det kontot - så för mig är det bara telefon och sms-logg tror jag som samsung-kontots återställning fixar. om du inte har bytt launcher och så kanske du tom får tillbaks dina skärmar precis som du hade dem mha samsung-kontots återställning, jag törs dock inte svära på detta.
skönt att låne-spammandet försvann åtminstone 🙂!

Synd att jag är så feg 😉 vet inte om jag vågar göra en fabriksåterställning 😮Jag har ingen koll på vad det är jag har eller hur det är kopplat 🤪
ok, jag får kolla hemma i dotterns s3:a sen ikväll (visst är det en s3:a du har?) exakt hur det ser ut där, och kanske ta nån skärmdump så du ser hur det ska se ut 🙂.

Ja det är en S3 ;-) jätte snällt!
måste tyvärr skjuta lite på det ketang 😕, har haft lite otur idag och sitter lite i knipa. har en deadline imorgon och bland allt annat som gått på tok och stulit min tid idag så blev jag tex påkörd av en lastbil på vägen hem (och chauffören talade inte engelska 😓, underlättade ju inte saken…)
#21, Förlåt för ot men vännen, du blev väl inte skadad?? Hur är det med dig? Nu blev jag orolig 😕

Men oj! Hur gick det med dig?? Tänk inte på mig och min mobil! Jag klarar mig, frågan är hur det gick med dig!
nej men vad gulliga ni är, tänkte inte på att ni kunde tro att jag blev skadad själv 😊. nejdå, trafiken var nästan stillastående, så det är inte en skråma på mig, men bilen är totalt sönderknycklad, det vete sjutton om försäkringsbolaget tycker det är lönt att reparera ens. och detta inför semestern, håhåjaja… nåja, nog med OT i din tråd ketang, nu ska jag åter till min anbudskalkyl efter en liten rensa hjärnan-paus.

Skönt att höra! Jag kör lastbil när jag inte är mammaledig och jag sitter hellre där en i en liten personbil. Nu har jag fått två nya appar… Blir galen snart!
#24, Så skönt att höra att du klarade dig bra vännen, synd för bilen men hellre den än dig!! styrkekramar.
Förlåt för mitt ot igen ketang, vi inväntar svar från kissidor, jag har en s3:a men kan inte skicka bilder eftersom mobilen ligger hemma. Kan du annars inte be någon om hjälp att fabrikåterställa telefonen? Jag tror nästan att du har fått in något lurt i telefonen 🤔

Det gör inget med lite OT när det är så allvarligt som att smälla med en lastbil :-\ fy, jag ryser av bara tanken. Jag ska se om jag kan få lite hjälp med det. Tyvärr har han som jag tänker fråga en iphone så jag vet inte hur mycket han kan hjälpa mig. Men jag hoppas det är samma sak på båda. I så fall kan han garanterat det där! Bara idag har jag fått 6st nya appar :-\

Jag tror minsann bestämt att du har fått något lurt i telefonen Ketang, det är ett ovanligt fenomen du råkat ut för och har aldrig hört att appar installerar sig själv 😮
Även om din vän har en annan modell av lur tror jag säkert han kan hjälpa dig att återställa telefonen till dig, det låter nämligen inte friskt när den beter sig så. Eftersom vi inte vet vad som kan ha ställt till det här så skulle jag nog inte valt någon backup heller utan låtit de försvinna och i så fall lägga in allt igen efterhand efter fabrikåterställningen, tråkigt jobb men jag hade nog gjort så, fråga nu din kompis om han kan hjälpa dig så får du berätta hur det går sen.😉

Är det skillnad på om dom installeras eller bara skapar genvägar? För det står nämligen att det skapas en genväg när dom dyker upp.
Ursäkta att jag lägger mig i er konversation men har du provat ett annat virusprogram för det låter inte som ett virus utan snarare ett malware som du har råkat ut för.
Sophos är både ett virusprogram och malwareprogram och det kanske inte är så dumt att testa?
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.sophos.smsec&feature=search_result&hl=en
kaspersky är ett annat bra program och kan laddas ner härifrån:
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.kms
Jag har själv försökt att hitta information utifrån bilderna du har lagt upp men det har inte varit lätt att hitta information om dem.
Om det inte löser sig med Sophos så tycker jag som Nathalie62 skriver i sitt inlägg #31.

#33 Tack snälla för tipsen! Jag ska kika på detta när jag kommer hem i morgon! Vilket underbart engagemang! Tack! ;-)
Har du testat att trycka på någon av dom? Vad händer?
Det kan ju vara någon app du laddat ner som skapar typ genvägar till internetsidor. Alltså inga appar som installeras.
Bara en tanke! 🤔
Vänlig hälsning, Martin

#36 Jag tryckte på en av dom och då kom det upp en google play liknande sida med massa appar man kunde ladda ner. Hm, så du kanske har rätt! Hur kan det fortsätta då när jag avinstallerat alla appar jag laddat hem när detta började? Och hur tusan blir jag av med det?
EXAKT samma sak händer för mig , när man klickar på appen kommer man till playstore sidor och Reklamsidor! Jag får också små meddelanden typ "låna 5-50 00 kronor"
theeman har du kollat i #1 hur du blir av med låneerbjudandena åtminstone?
ketang förlåt att jag inte hörts av på så lång tid, det blev så mycket strul efter det där med bilen så jag har inte ens hunnit in på iFokus överhuvudtaget på flera dagar. och så är det sista jobbveckan före semestern också och tusen saker som måste bli klara innan dess 🤪. och nu är till råga på allt dottern som har s3:an borta några dagar så jag inte kan komma åt att kolla exakt hur det ser ut där om det skiljer från s4 😓
genvägar, ja det verkar ju troligare än appar - då kanske det skulle hjälpa att rensa data och cache i webbläsarna? ketang prova med det först, gå in på inställningar/program och välj i första hand din standardwebbläsare, den som sidorna öppnas i - och så trycker du på rensa data och rensa cache där. det är iaf värt ett försök och lyckas är det klart mindre bök än att göra en återställning.
men om det inte funkar och du måste köra en återställning - jag skulle nog ändå testa att köra en fabriksåterställning med återställning av samsung-kontot och google-kontot först. bråkar det fortfarande med genvägarna(?) (vilket ju verkar troligare än appar) så får du köra en gång till och lägga in allt manuellt igen.
men, när du öppnar telefonen efter återställningen och loggar in på ditt google-konto så kommer den att börja ladda ner alla dina appar och det ska du stoppa så du säkert inte får tillbaka de misstänkt skyldiga apparna. eller förresten, du kan redan nu gå in i play-butiken under mina appar/alla och leta upp dem och trycka på krysset så de tas bort från den listan, då borde den inte börja ladda ner dem igen tycker jag verkligen

Välkommen tillbaka Kissidor! Hoppas det löst sig med bilen nu.
När jag går in på "mina appar" i Play butiken och går in på Inställningar så är rutan i kryssad där det står: "Lägg till widgets automatiskt för nya appar på startskärmen"…
Bland apparna jag har installerat hittar jag en som heter "Hangouts" och en som heter "AllShareCast Dongle S/W Update" som jag VET att jag inte har installerat. Och dom verkar inte gå att avinstallera. Jag har aldrig sett dom förut!
Jag skulle ju vilja klicka bort dom där i Play butiken, men det går inte. Det finns inga rutor med kryss i någonstans och går jag in på inställningar hittar jag inget där heller.
Om jag hittar dom i min telefon och avinstallerar dom där, försvinner dom från listan över appar som ska återställas sen då?
tack ketang 🙂! ja nu är iaf alla blanketter inskickade och alla besiktningar gjorda och ny bil fixad, så nu borde det dröja lite innan jag måste göra nåt mer i frågan iaf, sen är det bara att vänta och se hur det slutar och hur lång tid det tar när de ska leta rätt på det tjeckiska försäkringsbolaget och reda ut saken med dem 😓. (ursäkta OT 😊)
nej de apparna kan du inte ta bort om du inte rootar telefonen, för de ingår i touchwiz. dock är de alltså helst "rena" och oskyldiga till ditt problem. men ta däremot och kryssa bort de apparna som du hade installerat alldeles innan detta hände så de försvinner från mina appar-listan. det är alltså under fliken mina appar/alla du hittar dem.
provade du att gå in på inställningar/program/"din standardwebbläsare vilken det nu är" och rensa data och cache där? jag tycker absolut du ska ge det en chans, du blir visserligen av med dina bokmärken men det kan det väl vara värt?

Skriver mycket kort från mobilen. Jag försökte rensa allt det där, men bokmärkena är kvar så jag måste ha gjort nåt fel tror jag! Men nu är det mer än ett dygn sen jag fick några nya genvägar så jag hoppas verkligen att jag gjort något rätt! Har hört flera nu som varit med om detta fast på S2.
Fasiken så irriterande det är med det som du har råkat ut för Ketang. Jag önskar jag hade haft en sådan telefon för att veta vad som orsakar det så man kunde skriva om hur man tar bort det för gott.
Jag är bombsäker på att flera har säkert redan gjort det men när man inte har telefonen i hand så är det svårt att lista ut vad problemet är för jag har verkligen försökt hitta information på nätet.

Men jag tror fasen att jag lyckats bli av med det! Det har fortfarande inte dykt upp några fler ;-) så nu väntar jag och ser om det kommer tillbaka eller inte. ;-)
Så bra! Men ändå så är det andra som har drabbats och man vill ju veta om det finns andra alternativ än att enbart göra systemåterställning men det kanske är det enda man kan göra.

Fast jag gjorde ingen systemåterställning. Jag rensade bort dom sista apparna jag laddat hem efter att det börjat krångla. Sen försökte jag mig på Kissidor´s tips i #41 och rensade cache mm. Och så körde jag antivirus programmet AVG en extra gång. Jag vet ju tyvärr inte vad det var som hjälpte eller om det ens HAR hjälp. Men än så länge har det inte dykt upp något mer :-)
Så bra! =)
pepparpeppar! nu håller vi tummarna hårt allihopa 🙂
Skönt att höra! 😃
Och skönt att du slapp göra en systemåterställning, vilket jag oftast tycker är väldigt långt bort. Problemen brukar väl oftast vara lösbara på andra sätt, om man inte har några allvarligare systemfel. 🙂
Vänlig hälsning, Martin

Ja än så länge verkar det fungera! ;-)
Härligt ketang :)!

Suck! Måste få gnälla lite. Mobilen fungerade ju jätte bra där ett tag! Men för ett par dagar sen så började den stänga av sig självt 10-15 gånger på en dag. Så jag provade att göra en fabriksåterställning för jag vet ju att allt ändå försvunnit om jag lämnat in den… det fungerade tydligen för nu har den inte dummat sig en enda gång! Men jag missade ju att flytta över lite bilder till dropbox och sparade inte mina anteckningar 😭 Känner mig rätt korkad…
oj vad synd 😕, hoppas det inte var saker som var katastrofala att bli av med! men på plus-sidan så går väl i alla fall luren riktigt bra nu med denna nystart?

Nja både och. Min yngsta tös är 3månader och jag hade skrivit upp lite små saker hon gjort osv. Det är ju borta. Annars var det inget super viktigt… Tror jag inte :-)

Nja både och. Min yngsta tös är 3månader och jag hade skrivit upp lite små saker hon gjort osv. Det är ju borta. Annars var det inget super viktigt… Tror jag inte :-)
åh 😕, det var ju tråkigt!

Ja men det är ju tur att hon inte är så gammal än. För lite har jag kvar i skallen ;-)
Jag har Samsung Galaxy3 och på den har också installerats AllShare CastDongle S/W uppdate m fl trots att jag inte installerat dem. De visas när när tar fram Mina appar. Tacksam om någon vet hur jag ska bli av med alla dessa.
Någon som vet vad man ska göra för inställningar för att slippa uppdateringar på andra appar än de man själv valt att installera.
det här handlar dock inte alls om samma sak som problemet TS hade mia 🙂. den appen du nämner är samsungs egen förinstallerade, och sådana appar går endast att ta bort om man rootar telefonen. och därför är det ju inte heller nån vits med att inte låta den uppdatera sig, men om du absolut inte vill det så får du väl gå in på inställningsmenyn i playstore och ändra till att inga appar uppdateras automatiskt
Okey tack för snabbt svar.