Annons:
Etikettköpråd
Läst 658 ggr
Sjuttan
2019-07-05 17:30

Sifferskillnad surfplatta?

Min surfplatta krånglar o min support är bortrest resten av sommaren. Har börjat kika lite på liknande, men begriper inte ett skvatt. Kanske någon snäll person kan förbarma sig en fundering jag har. Kikar på Lenovo yoga tab 2 och Lenovo yoga tab 3 samt Lenovo yoga tab 4 Vad är det för skillnad?

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
kissidor
2019-07-07 20:28
#2

Det är olika gamla modeller helt enkelt, ju högre siffra desto nyare modell 🙂. Jag skulle inte rekommendera en av de äldre. 

Men sjuttan hittar du verkligen en som heter yoga tab 4, för det gör inte jag? Däremot finns det en som heter Lenovo tab 10 plus och i det utförandet med 4GB RAM och 64GB internlagring är den väl ett acceptabelt val, även om det är tråkigt att den tydligen inte kommer att få en nyare androidversion än 7.1. Men det är ju iaf bättre än yoga tab 3 med android 5.1, den måste jag bestämt avråda från!

Värd på Mobiltelefoner och Android

Sjuttan
2019-07-07 20:39
#3

Aha var det så enkelt. Vet inte var jag läste om en modell 4, kan det varit på Blocket? Kanske någon som skrivit fel. Jag är bara i det stadiet att jag kollar - bra att vara lite informerad. Varmt tack för dina råd. Ska lägga detta på minnet.

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

kissidor
2019-07-08 19:51
#4

Äsch, ser nu att all text inte kom med - lenovo tab 4 10 plus skulle det stå att det finns, det är den som är anständig åtminstone under förutsättning att man köper den i 4/64GB -utförande. 

Så ja, det finns absolut en modell som heter nåt med 4, flera tom - men det är viktigt att man har koll på att det är den varianten jag nämner. 

Och det jag alltså inte har sett är nåt som heter yoga 4.

Värd på Mobiltelefoner och Android

Sjuttan
2019-07-08 22:00
#5

Okej tack. En av dem jag tittat på är Lenonvo yoga tab 3, ny men utan kartong 1499 kr. Men skulle ha svårt att ta mig dit o köpa den. Så är tveksam. Tydligen privatperson.

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

kissidor
2019-07-09 19:00
#6

Sjuttan det finns flera modeller som heter något med yoga tab 3, allt från rktigt lågpresterande budgethårdvara till något som för sin tid var riktigt skapligt. Men det är en gammal platta (den kom 2015!), med gammal androidversion - och det hade jag för mig att du har haft problem med förut, att saker slutar funka för att plattan har för gammal androidversion - så det vill du väl inte råka ut för igen? 

Jag skulle inte ge 1500 spänn för någon av yoga tab 3-versionerna idag, om det inte är så att du har nytta av projektorn, för det är den lite unik med att den har. Och skulle det vara så att det rör sig om en av de simplaste varianterna så är det ett opris utan dess like.

Jag förstår att din budget inte är obegränsad, men ta en titt på  den här mellanklassplattan från samsung och fundera om den ryms inom din budget, då får du en en pålitlig och bra platta: https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=4898055

Värd på Mobiltelefoner och Android

Annons:
Sjuttan
2019-07-09 22:53
#7

Tack snälla du. Inte lätt att veta utan din hjälp. Nej jag använder inte någon projektor. Den Lenovoplatta jag hade som inte kunde lagra mina bilder hade annat som jag uppskattade, främst storleken 13,3 " och dessutom det praktiska "stödbenet". Saknar det på den jag har nu. Den storleken lär jag väl aldrig hitta igen. Är inte akut ute efter en ny nu, har ändå börjat kolla. Tack för ditt tips ska ruva på detta lite.

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

Sjuttan
2019-07-11 10:24
#8

#6. Har huvudet fullt med plattor och " tum. Tänker tillbaka på min Lenovo 13.3 ". Det enda jag inte var nöjd med var bildhanteringen. Jag var mkt besviken o kände mig lurad. Den kostade ändå 4.500:- (Hade ju haft en exakt likadan tidigare som hade precis samma fel, trodde ju då att just den var ett felaktigt exemplar). Skaffade en reserv en lenovo c 10 ". Det visade sig att den kan behålla obegränsade mängder bilder! I min stora besvikelse sålde jag den stora billigt - vilket jag ångrar djupt idag. Den stora var helt okej för övrigt, kunde ju använt den till allt utom bilder som jag kunde haft i den mindre. Har nu sökt på större plattor - hamnar på ca 10.000:- Då är det kanske kombination dator/platta jag vet inte. (Inte intresserad av Mac eftersom jag inte kan lära mig ett nytt system.) Borde jag låna pengar o satsa på något sådant? Om du orkar med mina frågor - vad säger du?

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

Sjuttan
2019-07-11 20:24
#9

Med tanke på skärmstorlek och att kunna ställa den upp - kanske jag skulle börja fundera på pc igen: laptop med touch screen? Då borde det inte skena upp i så många tusenlappar?

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

kissidor
2019-07-12 09:18
#10

Ja jag tror det vore mer rätt i såfall om storleken är viktig. Jag skriver just nu från en iPad pro 12.9” med tangentbordsfodral, den skulle du nog gilla - men då landar du inkl tangentbordsfodralet på nästan 13.000 i det allra billigaste utförandet utan simkortsplats och med bara 64GB lagring (och minneskortplats finns ju inte). 

Medans du för betydligt färre tusenlappar skulle kunna få en chromebook med vridbar skärm - dvs du kan ”vända ut och in på den” om du förstår vad jag menar, så du kan använda den som en surfplatta med stöd när du inte behöver ha tangentbordet framme.

Den här är inte så dum till exempel: https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=4163923 jag har en själv fast med lite vassare processor visserligen, men denna borde duga alldeles utmärkt också - och jag gillar den skarpt. Och du kan även köra androidappar i den 🙂. Denna verkar folk också vara nöjda med: https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=3952936

Värd på Mobiltelefoner och Android

Sjuttan
2019-07-12 09:31
#11

Okej - det kanske är precis vad jag ska satsa på! Så rolig! Känner mig inte fullt så vilsen nu. Varmt tack för all din hjälp! 😊🌹

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

kissidor
2019-07-12 10:13
#12

Så lite så, bara roligt om jag kan hjälpa dig fram litegrann i djungeln 😃. Men bara så det inte blir tokigt med det här med bilderna nu - kan du vara snäll och friska upp mitt minne om hur det var du ville att det skulle funka? För en chromebook visar sig ju från sin bästa sida när den är internetansluten och det är så den är tänkt att användas.

Värd på Mobiltelefoner och Android

Sjuttan
2019-07-12 10:34
#13

Jag är såå taxam! 😄 Har nu kikat på din länk - det finns ju en del. Har alltid croombook touch screen? Ser åxå att Elgig nu har Acer Chroombok C532, 1,6 HD. 2490:- Finns det något i den som jag bör akta mig för? Bra pris annars. Vad skiljer den från ditt förslag? Är ju gammal pensionär så använder den inte så mycket som yngre aktiva gör. Förutom mail, bankärenden, shopping o google förstås, så blir det någon TVrepris ibland (har Chromecast men använder den sällan,) o då är det jobbigt att sitta o hålla plattan som dessutom har för liten skärm till det. Så ska det ju gå att spara bilder förstås Dessutom lite Spotify . Det är vad jag kommer på just nu.

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

Annons:
Sjuttan
2019-07-12 10:36
#14

Ps. Lätt att använda är viktigt.

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

kissidor
2019-07-12 11:33
#15

Nix, chromebook har inte alltid touchskärm, i de första generationerna var det rentav väldigt ovanligt. Men från att Google la till möjligheten att köra androidappar i dem blev det plötsligt mer intressant med touchskärm och ”vända ut och in på”-utförande, och då blev chromebooks även lite mer hårdvarukrävande och började också kosta mer, även om det fortfarande finns kvar de där tokbilliga också. 

Jag visste inte att du var intresserad av en SÅ stor skärm, trodde du ändå ville ha nåt ganska lättburet och att din sweet spot låg nånstans kring 12-13”. Men om 15,6” och 1,7 kg är ok och priset känns som den nivån där du egentligen helst skulle vilja hålla dig så tror jag den kan funka. Hittar inga rapporter om att det skulle vara nåt särskilt dåligt med den, utan tvärtom verkar den få ganska bra omdömen från såväl expertrecensenter som användare, dvs att den funkar och att den absolut är prisvärd. 

Men givetvis får man vad man betalar för och det som är avsevärt sämre med denna än de jag länkade till är framförallt skärmen men även prestandan i multitasking. Om du inte är som jag som aldrig har mindre än 15 flikar öppna samtidigt i webbläsaren och en skog med appar dessutom så kan du glömma det där med multitaskingen, men skärmen på den här är verkligen inte bra på nåt sätt. För mig är det jätteviktigt med en bra skärm, men är det inte det för dig så kan den funka. Har du ett Elgiganten i närheten där den finns i lager så du kan åka och titta och avgöra själv? Du kan ju alltid chansa annars, du har ju returrätt. Förresten såg du att den även fanns som fyndvara för ännu några hundringar mindre? Det står ju att den inte är i helt nyskick då, 

” Acceptabelt skick, lite använd 

Visst slitage förekommer, komplett utan originalförpackning” 

men det kanske inte gör nåt om det finns typ nån liten repa nånstans på den, om du verkligen vill komma så billigt undan som det bara är möjligt alltså 🙂.

Just ja, en sak till som återkommer i de flesta recensioner som är lite negativt är att de tycker inte batteritiden är så bra. Men jag misstänker att du inte kommer att sitta dagarna i sträck framför den så det kanske inte heller vore nåt problem?

Lätt att använda säger du, och det är precis det som är grejen med chromebooks, de är extremt lätta att använda för man gör allting i webbläsaren chrome - utom om man väljer att använda några androidappar också då. Det allra bästa är om chrome är den webbläsare du använder dig av redan nu, men annars går det nog bra ändå.

Bankärenden ja, hur gör du med inloggningen där? Kör du med mobilt bankID i en telefon? Eller har du haft det i din surfplatta? För du kommer inte att kunna installera bankID för dator så som man kan i en windowsdator. Och tyvärr tror jag inte just bankID-appen fungerar heller - det är väl nån säkerhetsgrej att det är nån certifiering av nåt slag eftersom den inte körs med android på riktigt sas. Men som sagt använder du det i en telefon så behöver du inte fundera på det heller.

Värd på Mobiltelefoner och Android

Sjuttan
2019-07-12 12:13
#16

Åååå så bra och utförlig beskrivning! Jo 13" vore bra, men funkar den här 15 för övrigt så får det gå. Ska ju behålla min 10-platta åxå. Såg inte det om fyndvara - tack. Högst 2-3 tim/ dag. Har mob BankID både i platta o mobil, använder den enbart i mobilen, mest bekvämt. Ngn sällsynt gång in på hemsidan då på plattan. Använder Chrome. Hääärligt! Så glad jag är för ditt svar. Sticker iväg till närmaste Elgiganten snarast. Men har just opererat men tå så lite svårt att köra för tillfället. Otålig nu. 😁 Kanske tån är "körbar" imorgon?

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

Sjuttan
2019-07-16 17:53
#17

#15 Åkte iväg till Elgiganten härom dagen, hade antecknat tre olika chrombook jag ville titta på. Bl a den som du föreslog och den som jag funderade på som det är rea på nu. Får väl låta banken vara delägare ett tag. Ingen av de tre fanns! Tittade då bara lite på olika storlekar och kom fram till att det blir den dom du föreslagit. Får väl låta banken vara delägare ett tag. 😄 Tack för tipset om fyndvara också.

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

kissidor
2019-07-16 21:05
#18

Sjuttan om det var acern du syftade på av de två jag nämnde, dvs denna https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=3952936, så missa inte att den har hunnit komma på rea på flera ställen sen jag skrev det där, 3690 nu hos till exempel inet som är en butik med väldigt gott rykte!

Värd på Mobiltelefoner och Android

Sjuttan
2019-07-16 22:30
#19

Ja det var den fina lätta lilla Acern för 3690:- Himla bra tips - fixar detta på torsdsg. Bra att du nämner Inet, har funderat på vilket företag jag skulle välja. Ska bli kul! Men får vänta med installation - min support är i USA ett tag.😁

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

Sjuttan
2019-07-19 20:26
#20

Beställde och betalade Acern sent igår eftermiddag. Mindre än ett dygn senare hade jag packat upp den! Post Nord kan ju trots allt!

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

Annons:
kissidor
2019-07-20 21:43
#21

Haha, ja så dåligt rykte Postnord än har fått på senare år så får de faktiskt till det ganska bra rätt ofta också 😃. (Även om de har slarvat bort ett ganska dyrt och efterlängtat paket - både det ursprungliga paketet och dess ersättningsleverans för mig nyligen 😡)

Men vad roligt att din nya chromebook är hemma nu, Och det var verkligen en bra deal 👍! Även om du får vänta på installationen kanske du har fått ett intryck av storleken och kvalitetskänslan i alla fall? Hoppas du inte behöver vänta alltför länge på supporten - det vore kul om du skrev lite om vad du tycker sen när du fått hjälp att komma igång med den 🙂!

Värd på Mobiltelefoner och Android

Sjuttan
2019-07-20 22:13
#22

👍 😄

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

Upp till toppen
Annons: