Annons:
Etikettappar
Läst 1167 ggr
Sindri
2018-08-17 19:13

Ny Lenovoplatta - approblem

(Hoppas du är online Kissidor!!!!)
Har nu fått hem min nya platta
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4382836 

Den verkar bra på alla sätt, men jag har ett par frågor om appar.
Har just börjat använda WhatsApp på min telefon och tanken var att vi skulle kunna ringa via den från t ex USA. Nu funkar inte vanliga WhatsApp på plattan - kan man använda någon annan Whats Up app som funkar ihop med den?

Vill ha ett bra pdf-program. Laddade ned Sumatra till datorn på rek, härifrån och den funkar bra, men finns tydligen inte som app för Android. Betalar gärna.

Vill ha ett rent, enkelt mailprogram utan krusiduller och färgpluppar. Helst skall det se ut som Outlook i Office. (Inte Blue Mail eller Outlook, de har jag till mina mail).

Annons:
kissidor
2018-08-18 08:45
#1

Nu är jag det i alla fall Sindri 🙂! Men jag vet dock inte om jag kan vara till så mycket hjälp 🤔, det är inte appar jag använder själv som du frågar om.

Du vet nog mer än jag om whatsapp. Man kan ju inte ha den aktiv i två enheter samtidigt, så mycket vet jag. Att det skulle finnas alternativa appar att använda tjänsten med hade jag inte ens tänkt på, men nu när du sa det så googlade jag på ”best alternative app for whatsapp” och fick upp massor. Telegram bla verkar många rekommendera, men testa annars att göra samma sökning som jag så får du upp många fler förslag 🙂, Men på vilket sätt menar du att den inte funkar i plattan, går den inte att installera eller?

Vad ska pdf-programmet kunna göra? Jag utgår från att det inte räcker att du kan öppna och läsa pdf:er i det. Det är det enda jag själv gör med pdf i mina mobila enheter och då använder jag helt enkelt google pdf eller drive pdf beroende på vilket den först föreslår 😃. Men det finns ju till exempel acrobat reader för android och den har ju lite mer funktionalitet. Men som sagt jag vet inte vad det är du vill kunna göra med pdf:erna 🙂.

Och mailprogram har vi nog inte heller samma upplägg. Jag kör olika appar för mina mailtjänster för att hålla isär dem och nöjer mig med det utseendet och den funktionaliteten som är för respektive tjänsts egen standardapp - med undantag för jobbets mail som jag kör i nine istället för outlook för att jag inte får jobbkalendern att synka rätt annars. Men jag kör alltså min yahoo-mail i yahoos mailapp och min gmail i gmail-appen. Men både yahoo och nine har nog sina krusiduller och färgpluppar men jag tycker själv att det underlättar med sånt för att hålla ordning, så jag har tyvärr inte letat effter något program utan det som jag kan tipsa om 😃. Vet i och för sig inte riktigt hur du menar med färgplupparna, jag har väldigt svårt att föreställa mig ett mailprogram helt utan det 🤔

Värd på Mobiltelefoner och Android

Sindri
2018-08-18 10:18
#2

Tack för svar.
1) Det går helt enkelt inte att ladda ner "original Whats App" till plattan, det står att den inte passar min apparat! Man skall kunna kommunicera med Whats App på en telefon. Vi får helt enkelt testa. Det är ju bara att avinstallera appen om det inte funkar. Det är för att kunna kommunicera mellan länder inom och utom EU utan att det kostar skjortan.

2) Mailprogram som gamla Outlook såg ut
http://www.samlogic.net/blog/images/other/web-mail-microsoft-outlook.jpg
Jag använder Blue mail till min vanliga mailadress, sedan har jag en live-mail som jag läser i Outlook. 
Min man skall också kunna ha sin egen mail i ett eget program så vi inte behöver hålla på och logga ut och in som olika användare. Han använder idag Outlook som finns i Office . Men det måste då vara något annat än Blue Mail. Ingen av oss håller på med kalenderfunktioner och sånt. Adressbok och mail i lite olika mappar. That's it!

3)Jag vill bara kunna läsa pdf:filer.  Plattan skall inte användas så mycket och mest på resor.

Läsa tidningar, kolla mail, läsa böcker, kolla filmer, lyssna på radio och Spotify, navigera.  Det skall vi ha den till.

[Androidtelefon]
2018-08-18 21:48
#3

Thunderbird är bra för mail. :) WhatsApp tror jag nästan man måste ha SIM-kort i med rätt nummer. Då det är det numret man har man ringer ifrån. Annars kan jag varmt rekommendera Messenger (har det utan Facebook), annars är det väl Viber som är alternativet till WhatsApp men det är som sagt andra program och inte kompatibla med varandra. PDF kan du använda Adobe acrobat pdf reader. Alternativet är Google PDF. Alla finns och är gratis i play butik.

Sindri
2018-08-18 23:16
#4

Just det - Thunderbird har jag på datorn - är rätt OK där, skall kolla hur det ser ut på plattan.

Ok, då fattar jag varför jag inte kan installera What's App, det låter ju logiskt.

Acrobat har blivit så stort och grejsigt med massa menyer, jag gillar Sumatra. Det finns ju en massa gratisappar att ladda ned. Hur vet man hur pass seriösa de är?
nånting kan se jättebra ut, men har det bara 100 nedladdningar blir man ju lite misstänksam.

[Androidtelefon]
2018-08-22 21:49
#5

I så fall är det google pdf som är bäst om man vill ha det simpelt. :)

Sindri
2018-08-22 22:26
#6

Tack, jag skall kolla på det.

Annons:
Upp till toppen
Annons: