Annons:
Etiketthårdvara
Läst 1495 ggr
Sindri
2018-08-08 21:01

Adapter USB - HDMI till surfplatta?

Jag har tidigare letat efter en ny surfplatta, men då jag absolut ville ha en med HDMI och det inte finns så blev det inget av. Nu har jag sett att det finns adaptrar från USB till HDMI. Kan det vara nåt?
Grejen med HDMI är väl att man får en helt annan kvalitet på överföringen?
Tar också gärna emot tips på prisvärd surfplatta. Den skall inte användas så mycket, mest läsa tidningen, lyssna på Spotify och kolla SVTPlay samt navigering på resor.

Annons:
kissidor
2018-08-08 21:44
#1

ja det är inte mitt expertområde, men rent allmänt så bara för att det finns en mojäng som rent fysiskt kan förbinda två olika portar så är det väl inte säkert att signalen ifråga kan överföras på det sättet 🙂. det får man forska i för den enheten  man funderar på.

vill du att det ska finnas simkortplats i  plattan  sindri? jag skulle nog säga att absolut mest bang for the buck just nu är lenovos tab 4 plus 10 i utförandet med 4GB RAM och 64GB internlagring. 3490 för LTE-modellen, och just nu 2690 på mediamarkt för wifimodellen. riktigt anständig och framtidssäker hårdvara, det enda negativa  är att  skärmen kan  upplevas som lite blaskig om man är kräsen och bortskämd med riktigt fina skärmar 🙂

Värd på Mobiltelefoner och Android

Sindri
2018-08-10 19:11
#2

Tack  Kissidor, litar mycket på ditt omdöme och din kunnighet. 😃
Det är väl inte den som spökar i den har tråden
https://android.ifokus.se/discussions/5b2cb435ce12c41b160043aa-surfplatta-som-bara-kranglar?discussions-1

Vad är skillnad på LTE och wifi-modell. Simkort behövs inte, vi delar från telefonerna om det inte finns wifi. Skärmen är inte så noga, kollar vi blir det från TV, annars bara enklare saker. 
Skall kolla upp Mediamarkt.

Ser att den bara har Nougat, kan man uppgradera till Oreo?

kissidor
2018-08-11 09:20
#3

För LTE - även kallat 4G  - behövs det simkort 🙂. Men vad bra, då behöver inte ni det - och då kommer ni billigare undan 👍! Inte nog med att LTE-modellen redan från början är dyrare, utan dessutom så kommer de mycket mer sällan på kampanjpris.

Och nejdå, det är absolut inte den som ”spökar” i sjuttans tråd 😃. ”Spöket” där är en med hemelektronikmått mätt väldigt gammal platta både hårdvaru- och mjukvarumässigt, och problemet som jag ser det är att sjuttan lurades att betala fullt nypris för något som legat och dammat på en hylla i några år. Hade den sålts till det pris den borde vara värd nu så hade nog ingen reagerat på att den inte klarar vissa uppgifter. 

Sen hade sjuttan också skaffat  en billigare reservplatta, och den var det såvitt jag vet inga särskilda problem med. Och den plattan är en budgetlillebror till den jag här rekommenderar som mest prisvärda platta just nu. Den har alltså väsentligt sämre processor och mycket mindre arbetsminne och lagring än denna och ändå ”spökade” inte den heller - så den här behöver du nog inte oroa dig för nåt spökande med 🙂. Det kan ju finnas måndagsex av allt givetvis, men inte rent allmänt med den här modellen om man säger så då 🙂.

Men om man ska nämna två svagheter med den här plattan så är det förutom den tidigare nämnda skärmen  som den kräsne (läs: kissidor 😃) kan uppleva som lite blaskig också just det du är inne på att uppdateringar är inte lenovos starka sida, så jag skulle inte ta något för givet där.  Faktum är att om man vill ha så bra chans till uppdateringar som möjligt är det faktiskt samsung som sköter detta bäst numera - vem skulle ha trott det 😮? Nu är ju tyvärr samsungs bästa plattor snordyra, och deras mellanklass- och budgetplattor är lite väl klent utrustade hårdvarumässigt.

Men försök komma åt att ta en titt på lenovon irl, det är alltså den här det gäller: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4382836 (det är lite rörigt med benämningarna på lenovos plattor, de har flera som heter likdant eller nästan likadant, men det är den med 4GB RAM och 64 GB internlagring som jag rekommenderar)

Vill man ha nåt som fortfarande får anses prisvärt även om det är väsentligt dyrare så kan man titta på huaweis senaste mediapad m5 10.8: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4700469

Det där är huaweis senaste toppmodell, de har dugliga mellanklassmodeller också, men då är det så att rent prestandamässigt är det fortfarande lenovon som har övertaget i förhållande till de modellerna. Men en M3 lite kan väl vara värd att kolla upp också: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4334592

Slutligen har vi ju elefanten i rummet - iPad. Den nya budget-iPaden är ju absolut prisvärd, inte tu tal om det: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4734861 men iPads har ju sina begränsningar så det beror på vad ni ska ha den till om den funkar för er

Värd på Mobiltelefoner och Android

Sindri
2018-08-11 17:41
#4

Tack Kissidor - du är en pärla 🌺🌺🌺

Det blir nog Lenovon i alla fall - plattor blir ju omoderna även de och man får väl finna sig i att byta om några år igen.

De enda äpplen jag gillar gillar är de från mina egna äppelträd 😉

Sindri
2018-08-29 10:14
#5

Köpte en adapter från Hama.  Alla kontakter passar, men ingen TV vill visa. Ingen signal, säger den. Det är en Samsung som har kanske 5 år på nacken, och en LG som är några år äldre.
Har fått igång Chromecast på LG:n så det får väl bli en sån på Samsungen också. Skönt att slippa sladdar, förresten! 😉

kissidor
2018-08-29 10:54
#6

Ja som jag skrev i början av tråden så behövs det inbyggt stöd hos bägge enheterna för att den där signalen ska kunna föras över, finns det inte det kan man trycka in hur mycket kablar man vill som passar rent fysiskt utan att det funkar. och det är inte vanligt att tillverkarna lägger in det stödet nuförtiden när så många gått över till chromecast

men ja, det är skönt att slippa sladdar 😃,

Värd på Mobiltelefoner och Android

Annons:
Upp till toppen
Annons: