Annons:
Etikettproblemlösning
Läst 1693 ggr
Sjuttan
6/22/18, 10:32 AM

Surfplatta som bara krånglar.

Vill här beskriva mitt "elektroniska lidande" och vore mkt taxam för synpunkter. För en del år sedan tyckte jag datorer var jobbiga. Stationär var i högsta grad obekvämt. Laptop var för tung för mina gamla händer som ofta värker. Lösningen blev en surfplatta 13,3", Lenovo yoga (minns för tillfället inte fullständig benämning) pris ca 4500 kr. Vill minnas att jag köpte den från Net-on-net. Plattan var underbar att arbeta med, snabb o trevlig samt lätt vikt. MEN efter en tid kom problemen. Bildprogrammet började stänga ner när man var inne i det. Gick till slut inte att använda alls. Plattan togs in flera gånger men gick inte att fixa och till slut hävdes köpet. Jättetrist eftersom jag var så nöjd med produkten i övrigt. Den här plattan var dessutom på väg att försvinna från marknaden, men hade tur o hittade en hos El-giganten nånstans i Blekinge som sände den till mig i Mariestad. Den valt helt ny och köpet skedde i augusti förra året. Till min stora förskräckelse började samma problem dyka upp på den nya! Så började en dyster vandring. Plattan i väg för service om o om igen! Efter tredje gången ville jag häva köpet, MEN då hävdar Lenovo att det är inte plattan det är fel på!!! Utan det program som hanterar bilderna. Jag får INTE häva köpet! Hela tiden har Elgiganten s personal i Md varit världsmästare i fint bemötande. MEN man har fakturerat mig bortåt 2000 kr för utgifter som de har haft för service när de skickat plattan! Har hittills vägrat betala p gr av att produkten är ny och därmed garantin. ( Finns det situationer där garantin sätts ur spel o kunden ska betala för felsökning o service? Problemet blev heller inte löst!) Under den här långa tiden har jag haft en mindre Lenovo som jag köpte för att klara mig utan dator. Där har samma bildprogram fungerat perfekt. Nu har man löst problemet med att inte använda "molnlagring" för mina bilder utan lagra dem i plattan. Helt okej tyckte jag och man visade mig hur jag lägger in bilder jag tar från mobilen i plattan. MEN, när jag kommer hem med min platta som nu ska lagra bilderna själv så blir jag först fundersam! Ska jag själv sitta o flytta bilderna en o en från mobil eller reservplattan? Ett jättejobb för mig gamling som har svårt med elektronik! När jag tänker lite till, blir jag förbannad! Om programmet funkar på min reservplatta - så ska det väl för tusan funka på den tre ggr så dyra Lenovon??? Gör det nu inte det är det väl sannerligen motiv för att häva köpet?????? Har jag inga rättigheter i detta? Är inte garantin en garanti i detta fall? När ska då garantin gälla? Vad kan jag göra? Förklara om jag har fel! Har nu tänkt ta ny kontakt med butiken, lägga fram det som jag har gjort här. Hjälper inte detta ska jag gå till media. MEN vill veta först här om det finns anledning till det sätt som företaget har "löst" problemet? Hoppas innerligt att någon vet vad som gäller och har något råd till mig.

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

Annons:
Sjuttan
6/22/18, 3:12 PM
#1

Kanske ska tillägga att jag inte på något sätt varit oaktsam med plattan och det har heller ingen försökt beskylla mig för.

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

Huygens
6/24/18, 1:01 PM
#2

Sånt här är svårt att göra något åt om säljaren inte vill ge pengarna tillbaka eller ge en fungerande ersättningsprodukt.

Tyvärr har också en del elektronik tillverkats dom sista 20 åren med inbyggt åldrande vilket gör att saker går sönder fortare (läs; inom 5 år). Man kan kontakta ARN (länk), men det gör inte saken speciellt lättare och man får ändå kämpa. I vissa länder såsom Frankrike är inbyggt åldrande i produkter förbjudet men extremt svårt att bevisa.

Man kan ta reda på exakt vad det är för hårdvara i surfplattan och börja leta på nätet om det finns kända fel som man kan åberopa.

På Datorn.ifokus frågade någon råd rörande ny dator och jag nämnde då att flera av dom processorer som fanns i dessa datormodeller hade möjliga inbyggda fel, då datorerna var kända för att kunna lägga efter 18 - 36 månader. Processorna det gällde var Silvermont, Bay Trail-M, Goldmont (Apollo Lake), Raven Ridge (startproblem), Carrizo, Kaby Lake och Sky Lake. (länk)

Det är nödvändigt att veta den exakt beteckningen på surfplattan för att kunna leta efter kända problem via nätet.

Sjuttan
6/24/18, 9:51 PM
#3

Innerligt tack för att du engagerat dig i mitt problem! Jag känner att det argument jag nämnde borde vara nog för att anse min produkt vara felaktig! klarar den inte ett bildprogram som min lilla reservplatta klarar, då är den inte att betrakta som fullgod ny produkt! Beteckning som jag hittar på faktura/kvitto lyder: YOGATAB2PRO LENOVO YOGATABLET 2 13.3" 32GB 4.490.00 Garantinr 201710244920/ha0lyvp6 Betalde kontant o plattan levererades utan problem. Även om det skulle gå att hitta något fel som du nämner är jag nog ändå inte kapabel att argumentera med tekniska termer. Möjligen om du kan ge mig korta fakta som inte kan förnekas. Jag tänker gå dit igen med de argument jag har och funderar allvarligt på att "tipsa" kvällstidning om hur man som kvinna, gammal och oteknisk kan drabbas när man köper en helt ny produkt. Vägrar man ändå tänker jag lämna kvar den o vägra ta tillbaka den! oavsett om jag får några pengar eller ej. Klarar mig hellre med bara reserven livet ut. på min pension finns ingen möjlighet att köpa ngt liknande. Ledsen om jag är arg och uppgiven här, men är som sagt oerhört taxam att du tagit del av eländet och dessutom ger mig lite förklaring om hur det i värsta fall kan vara. Tillverkas avsiktligt med fel!!!! Ja milde himmel.

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

Huygens
6/24/18, 10:54 PM
#4

Jag har ingen aning om vad felet är, men det borde gå på garantin och inte kosta pengar. Läser jag på nätet anses Lenovo ha lite dålig programvara, men jag vet inte vad som är bättre.

Jag har ingen aning om detta hjälper i ditt fall, men en användare slog av YMC genom aktivitetshanteraren (länk). Men det kan också orsaka problem att slå av YMC och då måste man ta till andra mer tekniska lösningar som är ännu mer halvdana, vilket nämns i inlägget näst efter, i länken (stänga av DPTF).

Risken finns att det saknas en enkel lösning och troligen kan man behöva någon som är kunnig på Lenovo som sitter och provar olika varianter av inställningar för att se vad som ev kan hjälpa.

kissidor
6/24/18, 11:31 PM
#5

Sjuttan vad är det för reservplatta du har? Den där plattan du har problem med hade jag också ett tag, men jag hade också problem med den. Men bortsett från de rena hårdvaruproblem jag hade med min (den slutade ta laddning bla) så vill jag minnas att det var lite kompatibilitetsproblem pga att den hade en x86-processor från intel - alla androidappar vill ju inte uppföra sig då. kanske nåt sånt med din platta också. tänkte eftersom reservplattan funkar att den kanske har en arm-processor. att den dyrare plattan funkade först i början kan ju bero på att det kom en uppdatering till antingen appen eller operativsystemet som ställde till det.

du behöver inte veta det själv vilken processorarkitektur din reservplatta har 😃, men jag kan kolla upp det om du säger precis vilken platta det är du har. tror tyvärr inte någon tillverkare skulle ta ansvar för kompatibilitet med alla appar, så får du tillbaks pengarna är det ren goodwill isf 😕. 

berätta gärna vad det är för bildbehandlingsprogram du har problemet med också, så jag kan söka lite och se om jag får mina misstankar bekräftade.

och vilken androidversion kör du i plattan? den kom väl med 4.4, och det är ju en väldigt gammal version - men jag antar att den åtminstone uppdaterades till 5.1?  vilket också är ordentligt gammalt och kan innebära kompatibilitetsproblem i sig. men kör den rentav 6.0 borde det inte vara pga det iaf.

nyare enheter från lenovo har alldeles utmärkt programvara, men på den tiden som din platta stammar från fick de inte mycket beröm för den nej.

Värd på Mobiltelefoner och Android

Sjuttan
6/25/18, 10:15 AM
#6

#4 Tack igen! Du anar inte vad skönt det känns att någon läser, försöker förstå och hitta lösningar! Noterar dina tips. Tack!

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

Annons:
Sjuttan
6/25/18, 10:44 AM
#7

#5 Plattan nr 1, den som kråmglar köptes ny i august för ca 10 mån sedan. Alltså betr hur gammal den är. Alltså ingen jättestor åldersskillnad vad jag tror. Reservplattan, platta 2 heter Lenovo TAB4 10 TB-X304F /10,1"/ APQ8017/2GB/ 16GB/ Adreno 308/WIFI/ Android 7.1 - svart 1290 kr 191376161119 (ZA2J0030SE) Inköpt på webhallen i jan 2018. Är hittills mkt nöjd med den med vill ha större skärm eftersom jag har den i st för dator. Har haft funderingar på en annan större platta från ett företag på nätet. Ska ta fram uppgifter om den och återkommer här med detta. Men för att kunna skaffa den måste jag först lösa finansieringen. Alltså häva köpet av platta nr 2. Vad jag förstår är mitt bildprogram Google. Samma på båda plattorna. Vet tyvärr inte "androidversion" var kan jag kolla det?

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

Sjuttan
6/25/18, 11:13 AM
#8

Har letat i mina anteckningar och hittat alternativa plattor jag tänkt på. www.liontech.se Art.nr 38541 (13,3" väger 925 g) " XOR400611 (14" vikt 2 g????) " SN14TP1B2A (13.3" vikt 1,06 kg) Vikten är viktig för gamla dåliga handleder o de uppgivna vikterna verkar inte vara stt lita på. Ska kolla det OM det skulle bli aktuellt. Synpunkter???? I så fall VARMT TACK PÅ FÖRHAND!

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

kissidor
6/25/18, 5:08 PM
#9

Sjuttan jag syftade inte på hur länge du hade haft den, utan att det var en gammal modell 🙂. Den kom 2014, och din reservplatta kom 2017, så det skiljer rätt mycket i ålder mellan dem.

Det var just den reservplattan jag misstänkte att du hade, och då är det som sagt en annan typ av processor i den, vilket ev kan vara orsaken till att appen funkar som den ska där. Det är dessutom ingen dålig processor i den, inte blixtsnabb direkt men den orkar ändå med rätt mycket. En annan möjlig orsak är att det är en betydligt nyare version av operativsystemet i den.

Det är aldrig bra att köpa saker med åldrad programvara, det kan som sagt leda till problem i sig. i det här fallet var också hårdvaran rätt gammal när du köpte den, fast du fick betala ungefär vad den kostade då när den var ny 😕. du har ju en betydligt bättre och större skärm i den förstås, men prestandamässigt skulle jag nästan tro att din reservplatta borde vara lite bättre.

Ang de plattor du tittat på, den första av dem har en processor av samma typ som den du har problem med.

Den andra framgår det inte vad den har för processor, men den har bara 1GB RAM och det måste jag verkligen bestämt avråda från!

Platta 3 har en processor av samma grundläggande typ som i din reservplatta, men den är inte särskilt vass

Både platta 2 och 3 har extremt gamla androidversioner vilket verkligen inte är att rekommendera!

Vilken androidversion du har hittar du i inställningar, scrolla längst ner, och så "om plattan", där nånstans ska det stå.

Alla tre plattorna du tittat på är udda och i Sverige så gott som okända märken, vilket kommer att försvåra möjligheter att hitta tillbehör och få service till dem. Men jag förstår att du har som grundkrav att du vill ha så här stor skärmstorlek, och då finns det tyvärr inga alternativ heller om det inte ska upp i rent hemska pengar 😕.

Värd på Mobiltelefoner och Android

Sjuttan
6/25/18, 9:31 PM
#10

Vill skriva o tacka för ditt svar genast. Inte så lätt för mig att lura ut det där med åldrar, men borde väl anat något när den var på väg ut ur handeln. Detta lär inte vara det sista misstag jag gör. Men jösses va skönt att få varning för mina ev påtänkta köp framöver! MYCKET värdefull information! TACK VARE detta lägger jag ner önskemålen om en platta med större skärm. Androidversion 5.0.1 står det.

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

kissidor
6/26/18, 2:20 PM
#11

Det var så lite så sjuttan 🙂!

Men ja det var som jag misstänkte en väldigt gammal androidversion i din platta och då riskerar man också kompatibilitetsproblem. Men nu när du vet att det kanske har sin förklaring att den billigare reservplattan klarar detta bättre än den stora fina dyra plattan, kan du då ha det så att du använder reserven till detta med bilderna men fortsätter använda den stora plattan till annat? Om du nu inte skulle få lämna tillbaks den ändå av goodwill som sagt. 

Om så skulle vara är du välkommen att höra av dig här igen om du vill ha lite tips om rekommenderade och prisvärda plattor 🙂!

Värd på Mobiltelefoner och Android

Sjuttan
6/26/18, 7:42 PM
#12

Tack kääära rara du! Vet varken ut eller in. Vill faktiskt inte ha platta nr ett. Har tappat lusten, är ledsen och förbannad! Den går väl heller inte att sälja antar jag - inte ens jättebilligt. Ska in till stan imorgon. SMS-ade butikschefen igår o bad att få träffa honom i butiken imorgon förmiddag. Har inte fått svar. Troligen kommer han inte ens att vara där imorgon. Tycker säkert han gjort nog med att dra tillbaka fakturorna på de utgifter de haft och som det ville jag skulle betala. Hur man nu alls kunde kräva mig på ca 1700 kr x 2 när jag reklamerar en ny produkt med garanti????? För mig obegripligt. Tack igen!

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

Huygens
6/26/18, 8:49 PM
#13

Har du kontaktat ARN?  (länk)

Annons:
Sjuttan
6/26/18, 8:54 PM
#14

Nej. Vet inte om jag orkar. Min tanke att plattan inte är okej som ny till fullt pris är väl fel. Jag känner att finns det sådana brister i en ny produkt, så borde detta redovisas innan köp och det borde bli ett pris därefter. Men verkligheten funkar ju inte så förstår jag.

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

Sjuttan
6/26/18, 9:48 PM
#15

Senast jag var där o fick plattan med mig hem, samtyckte jag till att bilderna lades på plattan och inte i moln. Jag måste alltså tillbaka och berätta att jag inte godkänner åtgärden när jag väl kommit hem och förstod vad det innebar. Och ställa krav på pengarna tillbaka. Sedan kanske det är läge för ARN?

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

Meta4
7/13/18, 11:31 PM
#16

Köp dig en iPad , de är mycket bättre.

Sjuttan
7/14/18, 10:12 AM
#17

Ja absolut borde jag göra det. Problemet är ekonomin, pensionen ger mig inte den möjligheten. Du är inte den förste dom säger det. Tack ändå för omtanken.

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

kissidor
7/14/18, 4:05 PM
#18

Ipads är utmärkta surfplattor, ingen tvekan om det - jag har själv använt både ipads och androidplattor parallellt sen 2012 tror jag. Men det blir ju inte så lite missvisande att säga att man ska köpa en ipad för att den är "bättre" när problemet med just den här androidplattan är att den är en  alldeles för gammal modell (som när sjuttan köpte den inte borde ha kostat så mycket som den gjorde, utan max hälften av det). 

Givetvis finns det även androidplattor som fungerar alldeles utmärkt även för relativt kräsna användares behov, och ytterligare flera för den som nöjer sig med något medelbra och pålitligt men till ett desto mer attraktivt pris. Det finns dock för närvarande ingen androidplatta som kan konkurrera med ipad pro annat än på enstaka punkter, och det är därför ipad pro också finns i mitt hem 🙂.  Men om min budget endast skulle tillåta den "vanliga" ipaden är det troligt att jag för min personliga del skulle välja en funktionsmässigt likvärdig androidplatta för samma pengar istället, pga personliga preferenser.

Värd på Mobiltelefoner och Android

Sjuttan
7/14/18, 8:29 PM
#19

Min "stora, dyra" platta lämnade jag in igen och har ännu inget hört. Butikschefen tog snällt mina argument och skulle ta fajten med Lenovo. Nu är det snart en månad sen jag köpte den och den har varit inlämnad nästan hela tiden.

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

kissidor
7/14/18, 9:03 PM
#20

Men vänta nu sjuttan - "snart" en månad säger du nu - och visst var det väl på elgiganten du köpte den?  Varför gäller inte helt enkelt öppet köp då? Det tillämpar ju elgiganten på alla varor utom mobiltelefoner (ja även på dessa iofs, men då endast vid oöppnad förpackning) i 30 dagar? Jag fick intrycket att du hade haft den betydligt längre 🤔

Värd på Mobiltelefoner och Android

Annons:
Sjuttan
7/14/18, 9:35 PM
#21

FÖRLÅT märkte inte att jag skrev fel! Ett ÅR skulke det stå! Sorry.

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

kissidor
7/14/18, 9:45 PM
#22

Tänkte väl 😃!

Värd på Mobiltelefoner och Android

Sjuttan
7/14/18, 10:42 PM
#23

😚

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

Upp till toppen
Annons: