Annons:
Etikettsamsung
Läst 1262 ggr
[nollsju]
2018-01-10 14:49

Nergraderad telefon, appar funkar inte?

När jag köpte min telefon för några veckor sen så hade den Nougat 7.0 installerat, och jag avskyr det OS så jag nergraderade min telefon till Marshmallow med hjälp av Odin, men nu i efterhand så funkar inte vissa appar… jag kan inte använda Hemlig mapp för det står att obehörig programvara är installerad, samt att jag inte kan använda Samsung Pay. 
Det går heller inte att hämta nya uppdateringar för OS, jag bara testade för att se men den kan inte hämta Nougat över huvudtaget.
Går detta att lösa på nåt sätt utan att behöva uppdatera tillbaka till Nougat? 

Jag laddade ner min uppdatering från Sammobile, men jag valde en uppdatering från ett annat land så den är ju inte svensk om man säger… kan det orsaka alla problemen? 
Tänkte om jag hittar en svensk version av Marshmallow och installerar den istället.

Annons:
[nollsju]
2018-01-10 14:49
#1

Jag har en Galaxy A5 (2017) om det spelar någon roll

kissidor
2018-01-10 16:14
#2

vad gäller vilket land programvaran kommer ifrån så kan det gå bra att använda ett annat lands, huvudsaken är att det är exakt samma modell hårdvarumässigt. 

däremot så är ju det i sig tillräcklig orsak för att inte samsung pay fungerar, även om jag inte vet om det hade fungerat annars. samsung pay funkar bara i det land som telefonens mjukvara är avsedd för. själv gjorde jag ungefär tvärtemot dig när jag hade importerat en s7 edge dual sim, jag flashade den med NEE och därefter funkade samsung pay. 

det skadar väl inte att du försöker flasha om den med NEE eftersom den ändå inte funkar som du vill nu, förhoppningsvis kan det väl inte bli sämre - bortsett från att det alltid finns en viss risk att det går på tok när man flashar naturligtvis, men odin brukar ju vara hyfsat pålitligt (fast jag brickade en s4 en gång för länge sen när jag flashade i odin så man kan aldrig vara säker).

sen vet jag inte om båda de här funktionerna fanns i marshmallow. och hur blev det förresten när du flashade, telefonen blev helt rensad eller? blev den inte det så kan du nog vara väldigt glad om det inte är fler och värre fel. och har du förresten provat att göra en fabriksåterställning efter flashningen?

Värd på Mobiltelefoner och Android

[nollsju]
2018-01-10 17:35
#3

Vad betyder NEE? 

Jag har inte märkt några andra fel med den förutom då att just dom apparna inte funkar. Tror inte att jag har fabriksåterställt den… kan ju testa

kissidor
2018-01-10 20:14
#4

Utgick från att du visste det eftersom du hade varit in på sammobile och letat programvara 🙂. NEE är koden för de nordiska ländernas programvaruversion som du alltså måste ha om samsung pay ska ha en chans att funkar

Värd på Mobiltelefoner och Android

[nollsju]
2018-01-10 21:13
#5

Jag har inte läst på så bra om det, jag följde bara instruktioner jag hittade för att nergradera 😃
Ska testa fabriksåterställa den och se om det hjälper :) osäker på om programvaran ens är nordisk, vet inte vad jag tog, annars får jag testa installera en svensk version o se om det gör nån skillnad

Upp till toppen
Annons: