Annons:
Etikettövrigt-om-android
Läst 1882 ggr
annia1
2018-01-09 21:24

Kamerans megapixlar

När det gäller kameran på mobiler så står det tex 13 megapixel. Men när man jämför kameror på olika mobiler ska det vara högre eller lägre för att vara bättre.

Alltså om man har en mobil som har en kamera som har 13 megapixel och den andra har 16 megapixel. Vem av dom anses bäst om man bara ser till just den saken.

.

Annons:
kissidor
2018-01-10 09:48
#1

Det har faktiskt knappt med saken att göra ens🙂. Eller dvs har du en kamera som har säg 2 Mpix och en som har låt oss säga 12 Mpix så lär ju den senare vara bättre förstås! Men det antalet Mpix anger är ju upplösningen, antal bildpunkter per yta - så ju fler desto mer detaljerade bilder, vilket framförallt visar sig när man förstorar bilden. 

Men sen har du alla andra faktorer för en bra mobilkamera, och då har vi bland annat det här med ljusinsläpp. Har du färre pixlar kan de istället vara större, och de släpper då in mer ljus vilket ger bättre bilder i ljussvaga miljöer där man ofta använder sin kamera.

Faktum är att för några år sen så bara ökades antalet pixlar mer och mer i mobiltelefonerna, det fanns till och med ett namn för det - megapixelracet. sen kom det en vändpunkt typ 2015 eller så där man började gå åt andra hållet istället för att åstadkomma bättre bilder i ljussvaga miljöer, då detta är något som de flesta har betydligt mer användning för än att kunna skriva ut sina mobilbilder i jättestora format. De flesta av de mest hyllade mobilkamerorna idag ligger på 12 Mpix

sen så har du såna saker som optikens kvalitet, programvarans förmåga att på artificiell väg åstadkomma förbättringar och effekter som mobilkamerans fysiska begränsningar annars omöjliggör mm, som också har större betydelse än bara den detaljen med upplösningen 🙂.

Värd på Mobiltelefoner och Android

annia1
2018-01-10 14:07
#2

Så det du säger att det är omöjligt att på "papperet" avgöra om en mobil har en bra kamera eller inte. För man läser ju specifikationerna på säljsidorna när man jämför mobiler och där står som regel bara megapixlar. 

Det som är skrivet med ord som information är ju hur tillverkaren själv anser mobilen vara och dom tycker naturligtvis att just deras kamera är bra.

.

kissidor
2018-01-10 16:26
#3

alldeles riktigt annia1, det är precis det jag säger 🙂. läs expertrecensioner och användaromdömen istället! googla *telefonmodell* camera review

men man får också tänka på att det är inte en helt objektiv fråga, alla har inte samma smak för hur ett bra foto ska se ut. och en del vill redigera inställningar och bilder själva för att de vet vad de håller på med, medans andra av oss inte vet skillnaden mellan slutartid och en potatis och vill kunna bara sikta och trycka och så ska det se bra ut varje gång ändå (japp, det är mig själv jag pratar om 😃) och då kan det vara olika vilken kamera som passar en bäst.

men om det är så att du i nuläget funderar mellan några olika telefoner så om du säger vilka det gäller så kanske jag kan bidra lite med hur pass bra deras respektive kameror allmänt anses vara iaf 🙂

Värd på Mobiltelefoner och Android

annia1
2018-01-10 18:03
#4

Jag har redan skickat efter en ny en. 

Men jag hade (eller har ju fortfarande kvar) min LG G2  och den kameran var bra. Tog bra bilder, om det var mörkare partier på korten så var det lätt att justera bilderna i datorn med att ljusa upp dom. Och att ta kort på barn som rör sig var inga problem. Tyvärr så började inte bara kameran krångla utan det började bli andra fel så var dags att byta ut den.

Så köpte mig en LG k8 (LG-M200n) och den kameran blir jag inte alls vän med (i och för sig inte enda jag blir riktigt vän med). Bilderna är mer gryniga och att ta bilder på barn som rör sig så blir de suddiga. Och mörka partier går inte ens att få bra i datorn. Finns inte heller så många inställningar i kameran som jag kan ändra.

Så jag har nu skickat efter en motorla moto G5s. Och som jag förstår när jag läser på den så finns det fler inställningar jag kan ev ändra på. Så får väl se hur den är när jag får hem. 

Men du får gärna säga vad du vet om motorolan. Kanske köpt en som är lika dålig som lg k8.

.

kissidor
2018-01-10 20:32
#5

Det tror jag faktiskt inte annia 🙂, moto g5:orna har rykte om sig att ha förvånansvärt bra kameror för sin prisklass. Det är ju budgettelefoner, och kameran är ju normalt settt det första tillverkarna spar in på i en budgetmodell. LG G2 var ju däremot sin tids flaggskeppsmodell, men det var ju några år sen och det har hänt ganska mycket på de åren med mobilkameror, så jag hyser gott hopp om att du kommer att tycka kameran duger 🙂.  

Och moto-telefonerna är mycket trevliga för övrigt! Väldigt bra värde för pengarna 👍. Men skriv gärna och berätta sen när du fått den vad du tycker!

Värd på Mobiltelefoner och Android

annia1
2018-01-10 22:00
#6

Bra att höra att den har gott rykte i alla fall. Sen får jag ju se när jag fått den, men som jag sa så verkar den i alla fall ha fler inställningar så jag ev har möjlighet att själv påverka. 

Ja jag var nöjd med LG G2. Kommer inte ihåg att den var så dyr heller. Tycker dock det är lite konstigt att det kan skilja så mycket på kamera i dagens läge då kameran är nåt som många använder, även på billigare telefoner så de borde ju rimligen ha bra standard oavsett. 

Min allra första mobil jag köpte för ca 20 år sen var en motorola, så återvänder till "ursprunget".

Visst kan jag så småningom skriva om vad jag tycker om den, men när det gäller just kameran så kanske det kan ta tid för jag tar inte så där jättemycket foton, utan det är vid speciella tillfällen.

.

Annons:
kissidor
2018-01-11 11:03
#7

nja jag tycker inte det är så konstigt🙂. tillverkarna lägger massor med pengar på att få till mobilkamerorna i sina bästa modeller, dels på bästa hårdvaran i form av sensor, optik etc - men inte minst på utveckling. det är uppenbarligen jättesvårt att få till detta inom en modern mobiltelefons fysiska måttbegränsningar, så ska de få igen alla de pengarna de lagt ner på det så kan de nog knappast slumpa bort frukten av allt detta i sina billigaste modeller där de också har de lägsta marginalerna. 

att ha en riktigt bra kamera har dels blivit ett väldigt starkt konkurrensmedel mellan tillverkarna när det gäller deras mest påkostade modeller, samt även ett lockmedel för att få folk att inom det egna sortimentet välja en dyrare modell. det är betydligt enklare att få en budget- eller mellanklassmodell att ge en bra användarupplevelse med avseende på daglig prestanda i surf och spel än att ge den en kameraupplevelse som i strid med fysikens lagar kan konkurrera med en riktig kamera 😃

Värd på Mobiltelefoner och Android

annia1
2018-01-11 16:16
#8

Jag har inga problem med att de sätter sina bästa i dyrare modeller, men jag tycker att en bra kamera ska vara standard. Det finns ju annat som är sämre på budgetlurar som tex minne, ram, batteriet och kanske även laddningstid. Kanske även annat men har inte kollat så noga. 

Dom flesta sakerna i en specifikation kan man jämföra, men kamera finns ju inget som säger om den är bra eller inte förrän man provat den. Inte ens om man sökt på omdömen på nätet så säger det inte om den är bra utan det säger ju bara att just dom är nöjda. Och det som jag har problem med gällande kameran/bilderna det hade inte jag sett även om jag provat kameran i affären.

Och om man tittar på hur många gör när man köper saker så köper man samma märke nästa gång om man är nöjd. Är man missnöjd så väljer man annat märke så de tjänar på att ha en bra kamera även i budgetlurarna. 

Tittar jag för min egen del så var jag nöjd med LG så då var mitt val LG även nu när jag skulle köpa ny. Men då jag inte är nöjd så väljer jag inte en dyrare av deras eftersom jag inte vet hur kameran är på dessa utan det blev ett annat märke. Och om jag tittar framöver, om jag blir nöjd med den här så kommer jag mest sannolikt köpa en motorola nästa gång det blir aktuellt så LG har förlorat en kund.

.

kissidor
2018-01-11 16:42
#9

batteritiden är oftast mycket bättre i budgetlurarna. de kraftfullare processorerna i de dyraste drar mer ström förstås, och samtidigt så ska de vara såååå tunna för att de ska se moderna och snygga ut, och då kan inte heller batteriet vara så stort. skärmen är väl en komponent som kan skilja rätt mycket beroende på prisklass, men i budgetlurarna sitter numera ofta en riktigt fin och behaglig skärm, det är bara det att den har lägre (men fullt tillräcklig) upplösning. och även det sparar ju ytterligare på batteriet 🙂

så oavsett vad vi tycker om saken så är det helt klart kameran som är den mest väsentliga skillnaden mellan olika prisklasser. jag hade tex en lenovo P2 som reservlur samtidigt som jag hade en s7 edge, men jag använde p2:an oftare och hellre än edgen för den var mycket snabbare och behagligare på alla tänkbara sätt. utom… när det blev dags att fotografera… 🤮. jag hade aldrig mer lagt över 3000 på en telefon (3000 var vad jag gav för p2:an) om det inte vore för att jag behöver en kamera som utan egen kunskap och ansträngning ger bra bilder varje gång 🙂.

Värd på Mobiltelefoner och Android

annia1
2018-01-11 17:58
#10

Har inga problem med att det skiljer och att de dyrare har bättre kameror. Men tycker inte de ska ge gryniga bilder och det ska gå att få tex mörka partier bra i ett bildbehandlingsprogram när jag lagt över de i datorn. 

Köper jag mig enbart en digitalkamera så är ju dyrare bättre på flera olika sätt, men även de billiga ger bra bilder.  Idag har ju mobilen till stor del ersatt fotandet speciellt i de lägre prisklasserna så då borde mobilerna kunna ha en grundstandard i de billiga.

Så vi är väl överens om att vi inte är överens.

.

annia1
2018-01-24 02:25
#11

Skriva "några" ord om motorolan. Som jag nu haft lite över en vecka.

När jag la in kontakter så kom det upp att de sparades på mitt google konto som jag har på play butiken. Det gillar jag inte. Jag vill inte ha det sparat på konto, men har inget val. Jag förstår att det är för att det ska kunna synkas, men det ska vara upp till mig.

Saknar att kunna ha batterinivå i siffror uppe vid batteriet. Det valet finns inte. Kollat på olika appar, men de som jag skulle kunna tänka mig kräver behörigheter som jag inte accepterar.
Saknar också att kunna radera enskilda samtal från telefonnummer som ringt. Man raderar hela historiken på telefonnumret.

Den drar lite för mycket batteri, men som det verkar är det mest ett par spel som är krävande när det gäller batteri. Men å andra sidan så laddar den väldigt snabbt då den har turboladdning.

Sen nåt som är lite märkligt. När jag är på startskärmen så det jag kan dra fram från vänster är webbläsaren. Och det säger jag inget om. Men om jag går in på inställningar och drar fram så är det exakt samma inställningar. Visst är jag inne på nån av dom och drar fram så kommer jag till huvudinställningssidan, men jag kan ju lika gärna backa med pilen upptill eller använda bakåtpilen på telefonen.
En app kommer inte ihåg vilken så är det exakt samma som jag kan få fram genom att trycka på de 3 streck som finns. Så där är det helt onödigt att det finns nåt till vänster.
En app däremot (kommer inte ihåg vilken) så får jag fram fler alternativ.

Kameran har jag inte testat så mycket. Tagit lite kort. En sak som verkar funka bättre är att kunna ljusa upp bilder, dock var det inte samma förutsättningar som de som jag inte fick till det på K8 så kan inte säga säkert om det är bättre eller inte.  Och de kort jag tagit har varit under sämre förhållanden så kan inte säga hur bra själva bilden blir. Alltså hur gryniga de blir. Så jag får se framöver när det gäller kameran.

Men tittar jag på det stora hela så trivs jag med motorolan. Men om jag kunde få bort att playtjänster ligger aktivt så mycket som de gör på LG G2:an så skulle jag nog se om det gick att hitta en annan kamera app som ev kunde ersätta kameran (som krånglar) och sätta i nytt batteri. Sen använda den och ha motorolan som reserv och även använda till sånt som kräver nyare versioner som banken. För G2 är en bra telefon det kan jag inte komma ifrån.

.

kissidor
2018-01-24 09:24
#12

kul  att du tog dig tid att skriva lite om dina intryck annia 🙂!

visst är det irriterande att inte batteriprocenten visas som standard i telefoner med ren eller nästan ren originalandroid! men det finns en inställning för att få fram det - det är bara det att den är löjligt väl gömd… på tex moto måste man först aktivera en dold meny, och jag har tom varit med om att jag för att kunna aktivera denna dolda meny först var tvungen att aktivera en annan dold meny… 😓🤪.

  • men gör såhär, dra med ett finger längst uppifrån på skärmen så du får fram de översta sk snabbinställningarna (de för wifi, blåtand, ljud och sånt). 

  • då ser du ett litet kugghjul uppe till höger, tryck på det och håll kvar tills hjulet börjar snurra och det kommer upp ett meddelande om att du har aktiverat menyn systemgränssnitt. 

  • sen går du till inställningarna och scrollar nästan ända längst ner där den menyn nu bör dyka upp. gå in där och bry dig inte om varningen som dyker upp om att man bara ska vara där om man vet vad man gör - du ska ju inte göra nåt farligt därinne.

  • scrolla ner till visa batteriprocent eller nåt sånt och gå in på den. då ser du att alternativet visa när telefonen laddas är ibockat och då väljer du istället visa alltid.

om du inte får kugghjulet att snurra så måste vi börja med att aktivera den andra dolda menyn, säg till isf så talar jag om hur - men jag är rädd att det blir lite mycket korvstoppning om jag hasplar ur mig allt på en gång 😃

Värd på Mobiltelefoner och Android

annia1
2018-01-24 22:43
#13

Tack för tipset. 

Försökte följa din beskrivning, men blev inte riktigt så. För kugghjulet är så pass litet så jag såg det inte under fingret. Så efter några sekunder släppte jag för att se om jag såg nån ändring på det. Då dök det upp en liten ruta som sa typ gratulerar systeminställningar har lagts till. 

Det kommer inte upp nån varning om man bara ska vara där om man vet vad man gör, däremot står det att dessa experiment funktioner kan när som helst ändras eller försvinna och att man ska använda med försiktighet. Fast kanske det du menade.

Procenten på LG står siffrorna för sig själva strax till vänster om batteri så det syns klart och tydligt. I motorolan så står det inne i själva batterisymbolen så blir rätt litet, men bättre än inget alls.

.

Annons:
Upp till toppen
Annons: