Annons:
Etikettrykten
Läst 3053 ggr
Huygens
2018-01-06 15:14

Android spionerar på dej

Du pratar med dina vänner om att gå ut och äta på restaurang. Plötsligt har du och dina vänner en förhöjd frekvens av reklambilder som visar lokala restauranger.

Du sitter och pratar med din vänner om att åka på skidresa. Plötsligt visar din mobil reklam för alpinresor och slalomskidor.

Nu är det tydligen officiellt. Appar av olika slag avlyssnar användarna (troligen i strid med lagstiftning), skickar samtalet och inspelat ljud till ett kontrollcenter och anpassar sedan reklamen. DailyMail, 2018-01-03

Likadant övervakas geografisk position av androidtelefoner. Informationen skickas till Google även om mobilen inte är kopplad till en ISP och överförs därefter till CIA, Langley, Virginia, USA. Jag har bara sett Sydkorea reagera mot Googles/CIAs massövervakning via Android. (tråd)

Annons:
_Fisken
2018-01-06 15:40
#1

Jag är inte det minsta förvånad. NSA har nog nåt finger med i detta också.

vallhund
2018-01-06 16:32
#2

Glöm inte rymdödlorna!

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Lamina
2018-01-06 16:34
#3

Är inte det minsta förvånad. Har lagt märke till att varje gång jag lägger ut en bild på FB så frågar dom "Add *stad* as location?". Oavsett vart jag är när jag laddat upp så vet dom vart bilden är tagen. Provade häromdagen att slå av allt, Wifi, mobilsurf och position och åkte iväg till en grannstad med en vän. Likväl, när jag kom hem och skulle ladda upp så visste fb vart bilden var tagen…

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

_Fisken
2018-01-06 17:30
#4

Minns ni när Facebook ville att man I tid o otid skulle fota vänner och tagga med namn? Garanterat det var nån drive så vissa myndigheter skulle få data till sina databaser med ansikte och namn kopplat.

Honestyisdead
2018-01-07 19:27
#5

#4 Nej jag har aldrig varit ned om att Facebook velat att jag ska göra vänner.

Zepp
2018-01-07 20:37
#6

Har lyckats avinstalera Fuckbock, tvitter och annan skit från min telefon.. så jag får lixom inga  sådana bra upplysningar.

Såå.. hur får man alla de bra  upplysningarna.. utan att ha all skit på telefonen?

Och helst då att de inte drar några pengar från mitt kontantkort?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
_Fisken
2018-01-07 20:38
#7

Inte Aftonbladet, inte Expressen, inte Avpixlat…

Zepp
2018-01-07 20:47
#8

Näe.. Android spionerar inte på dig.. du är fucking tvungen att signa en massa konton för att få telefonhelvetet att fungera över  huvudtaget!

Och du är tvungen att ge dem tillgång till allt, var du befinner dig osv, GPS/anslutande mast/operatör!

Jisses.. hur skall det här sluta?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Huygens
2018-01-10 22:58
#9

Dokumentär Den mobila revolutionen, handlar dels om mobilberoende, men tar även upp massövervakning och nämner några oväntade sätt som vi övervakas på, som vi inte tänker på. UR Play till 2018-07-10

Gronstedt
2018-01-11 10:24
#10

#0: Bara om man knökar telefonen full med appar och ger dem tillgång till ljudinspelning, kamera, GPS etc. Om man inte aktivt väljer att göra sådant, är telefonen inert som en död sill och kan inte spionera på någon.

#8: Man är inte alls tvungen att ge den tillgång till massor av saker för att den ska fungera som telefon. Men det är rätt svårt att dra nytta av GPS-navigering utan att göra enheten synlig i GPS-nätet. Bara att välja vad man är villig att dela ut för att få tillgång till tjänster.

Huygens
2018-01-11 11:32
#11

#10 Inte alls.

Och det är just det som är problemet.

Även om du inte har några som helst appar, även om mobilen inte har någon operatör, skickar en påslagen mobil med Android fortfarande positionsangivande geografiska signaler till mobilmaster som såsmåningom hamnar hos NSA och CIA i Langley, Virginia, USA.

Och den totala omotiverade massövervakningen är orsaken till att sydkoreanerna reagerat, då det ständigt spårar enskilda i strid med gällande lag, som du kan läsa i länken i #0.

Total massövervakning som sedan kan användas för statsterrorism i form av t ex falskflaggor, där massinsamlandet är lagbrott, är i strid mot USAs Konstitution och avslöjades av Snowden.

Gronstedt
2018-01-11 12:35
#12

Alla mobiltelefoner kan positionsspåras via mobilmasterna, det har deckarförfattarna utnyttjat i många år. Huruvida någon i Langley bryr sig vet nog bara rymdödlorna. Och möjligen sydkoreanska myndigheter för paranoia.

Zepp
2018-01-11 19:29
#13

#10

Det kunde du ha sagt innan jag köpte min!

Oså som nybliven dumphoneägare.. så slog jag givetvis på alla funktioner.. för att få alla oumbärliga finesser!

Iallafall så har den bara tagit hundra kronor från mitt kontantkortskonto utan att jag har ringt!

Såå.. jag har avinstallerat en massa appar, stängt av mobildata.. anslutit till wifi både hemma och på jobbet, men då funkar lixom inte alla appar så som det var tänkt?

Men den går att ringa ifrån.. så frågan är vad jag skall ha det skrymmande eländet till?

https://android.ifokus.se/discussions/5a42bfcbce12c403d8003df1-dumphone-eller-smartphone?discussions-1

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
Honestyisdead
2018-01-12 00:35
#14

#13 Det är inte telefonen som är dum, om vi nu ska vara allvarliga.

_Fisken
2018-01-12 06:21
#15

De kallas ju t.o.m Smartphones…

Zepp
2018-01-13 17:13
#16

En smart telefon borde inte belasta mitt kontankortskonto!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Honestyisdead
2018-01-13 17:20
#17

#16 Det är det inte telefonen som gör heller. Det är operatören och du som har fel inställningar.

Zepp
2018-01-13 17:37
#18

Men jag vill ha alla finesser som jag betalat för.. utan att det belastar min telefonräkning!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Honestyisdead
2018-01-13 17:49
#19

Har du appar som behöver Internet och du inte har tillgång till Wifi är det klart det kostar om du har kontantkort. Sådant får man kolla upp före köp.

Huygens
2018-01-13 18:49
#20

Dokumentären i #9 förklarar varför man ska undvika Wi-Fi.

Annons:
Honestyisdead
2018-01-14 08:40
#21

Och läkaren på vårdcentralen förklarar en hel del.  Frågan är vem man väljer att lyssna på.

Huygens
2018-01-14 10:25
#22

#21 Du får väl fråga personerna som fått sin identitet kapad via Wi-Fi.

Honestyisdead
2018-01-14 10:43
#23

Det behövs inte Wifi för att kapa någons identitet.

Huygens
2018-01-14 10:45
#24

Har läkaren på vårdcentralen förklarat det för dej?

Honestyisdead
2018-01-14 11:38
#25

Nej. Det är inte jag som är paranoid.

Vill någon kapa din identitet gör dom det. Och dom behöver inte Wifi för att göra det.

Spectabile
2018-01-14 14:02
#26

Zepp,  om du bara har kontantkort för att ringa och sms så är det lämpligt att komplettera med mobilsurf.  Det gjorde jag förut och man kan ladda för ett halvår i taget. Du kan själv bestämma hur mycket surf du vill ha. Telia har så, här finns olika alternativ

https://www.telia.se/privat/ladda/refill?intcmp=vvg_start_laddakontantkort#/sv/products

Zepp
2018-01-14 15:58
#27

Mm.. jag känner till det.. men frågan återstår.. vilka oumbärliga appar som underlättar mitt liv/ger mig nöje och tillfredställelse skall jag hämta hem?

Och jag ansluter till WIFI hemma och på jobbet, och det finns vad jag begriper fria surfzoner lite här och var.. dels Telias och sen oxå olika serveringar i större städer.

För det första så har jag iallafall avinstalerat allt som har med sociala media att göra, spel och tidningar är omöjliga att läsa på en sådan lite skärm.

Och jag har instalerat mitt antivirus, det jag får gratis iomed att jag redan betalar för att jag har det på mina andra datorer, det uppdateras när phonen ansluter till WIFI.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
Honestyisdead
2018-01-14 16:10
#28

Ingen här vet du vem du är. Så vi kan inte svara på villa appar du bör ladda ned. 

Låter märkligt att du varken kan spela eller läsa tidningen på din tele.

Zepp
2018-01-14 16:39
#29

Jag kan spela och komma in på tidningar.. men jag har svårt att läsa dem iomed att skärmen är så liten.. så jag väljer att göra sådant på min laptop eller på min stationära.

Såå.. vilka nyttoappar finns det.. jag är öppen för förslag!

Har sett att det finns värmepumpar, dammsugare, gräsklippare, fläktar, bilars motorvärmare som kan styras av appar.. men de jag har, har inga sådana funktioner!

Bara att komma hem till ett välstädat hus, som är varmt och skönt, gräsmattan klippt.. samt att veden är huggen och staplad vore något extra!

Har än så länge inte  hittat någon app för snöslunga?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Maria
2018-01-14 16:59
#30

De appar jag använder mest i min mobil är några spel. Korsord är också trevligt. Västtrafikappen är bra för att söka resor och biljett. Jag kollar nyheter och använder memo och almanacka.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Huygens
2018-10-24 23:50
#31

Ett stort antal appar (typ 90%) extraherar och gödslar ut din personliga info till alla möjliga företag. DM, 2018-10-24

Zepp
2018-10-25 00:41
#32

Ja altså.. jag är fullt medveten om att min telefon är avhängig en operatör, som i sin tur lämnar information till FRA, som i sin tur delar med sig av den informationen till USA/andra länder, typ inom EU och NATO, tex Turkiet!

Ioförsig så brukar jag vistas en del i Turkiet som turist, men jag är inte  Kurd så det spelar lixom inte så stor roll, iomed att jag är svensk.

Grejen är nog inte så mycket smartphones som vad den teknologin medför, dvs vi köper frivilligt något som gör att olika myndigheter har rätt stor tillgång till vårt personliga leverne.

Iallafall om man frågat någon för cirka 30 år sedan vad  det tänkt om detta så hade de nog reagerat, men nu är man nästan illiterat om man inte  har en sådan mobil.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: