Annons:
Etikettroot-custom-roms-utveckling
Läst 1760 ggr
Sindri
2018-01-02 22:55

Roota ASUS Transformer? (För dummies)

Eftersom min ASUS nu blivit så seg och nästintill oanvändbar blir det nog till att skrota den. MEN, eftersom jag älskar den kan jag lika gärna försöka roota den.
Har läst om detta, men ofta stöter jag på uttryck som jag inte fattar i alla fall.

Finns det nån "Roota för dummies"? Och måste det vara en "rootning" för just den plattan?
Och kan jag installera ett nyare Android om jag lyckas roota den? Har Jelly Bean nu.

Här är alla specs för plattan
https://androidenheter.se/surfplattor/asus-transformer-pad-tf300t

Annons:
kissidor
2018-01-03 11:26
#1

ja, det är i princip en specifik metod för varje enhet, även om många liknar varandra mycket.  en del enheter kan inte alls rootas, och en del är svårare än andra - gemensamt är att det gäller att läsa på instruktionerna och följa dem till punkt och pricka med tungan rätt i mun. gör nästan rätt och du kan bli sittande med en brevpress. 

sen är det likadant med ett nytt operativsystem - om någon hobbyutvecklare roat sig med att ta fram en sådan så finns det, annars inte. en del populära enheter och som är lite enklare att mixtra med har hur mycket utvecklarstöd som helst och där kan man välja och vraka bland metoder för rootning och utbud av "roms" som de olika versionerna av operativsystemet kallas.

dessa hobbyutvecklare hålls på ett amerikanskt forum som heter xda-developers, och det ser ju ut som att du har tur med att de gett din platta lite kärlek där 🙂:  https://forum.xda-developers.com/transformer-tf300t

Värd på Mobiltelefoner och Android

Sindri
2018-01-03 11:48
#2

Misstänkte att  det bara skulle finnas på engelska! Jag som har svårt med såna termer på svenska vet inte om jag vågar ge mig in på det på engelska?

Det där är bara uppgradering va? Ingen rootning? (Ja, du ser hur lite jag fattar….)

Kan jag hitta rootning på svenska? För dummies alltså. Inte att jag skall öppna xxx-script och ange yyy-kommando, och sen sätta upp zzz. Om du fattar vad jag menar.

kissidor
2018-01-03 12:32
#3

vet inte vilket du syftar på är bara uppgradering sindri, eftersom du fick länken till hela forumet. om du gick in på bara den allra första tråden och syftar på den så är svaret iofs ja, men det förutsätter att du redan är rootad. guider till rootning finns där också.

nej tyvärr, det är väldigt osannolikt att du kommer att hitta det på svenska eftersom det som sagt är en unik metod för varje enhet, och du kommer nog inte att hitta det i nämnvärt användarvänlig form heller, det bästa du kan räkna med att hitta är en väldigt noggrann steg för steg-guide där det finns med länkar till de filer du måste ladda ner, och står exakt bokstav för bokstav vad du ska skriva in. men troligare är att du förutsätts ha en del förkunskaper, och frågar du nåt så kommer de antagligen att svara att om du inte fattar det själv så borde du inte försöka roota, det är såna killar.  

du kan ju alltid kolla i den närmaste svenska motsvarigheten till xda, swedroids forum, här är avdelningen för din platta: http://www.swedroid.se/forum/forums/transformer-pad-tf300x.199/ men för det allra mesta så hänvisas det bara till xda i de trådarna gällande såna här frågor

Värd på Mobiltelefoner och Android

Sindri
2018-01-03 13:06
#4

OK - får nog mobilisera någon av sönerna eller kompis till dem. Men tack för länken till uppgradering, den får vi nog glädje av i så fall.

kissidor
2018-01-03 15:58
#5

söner eller söners kompisar ska nog kunna fixa det 🙂! (usch så fördomsfull jag är , fast jag själv är en 51-årig tant som får hjälpa alla mina släktingar, grannar, kollegor och vänner med allt sånt här - och ändå är jag genast med på att det ska unga grabbar till för att ordna upp det 😊)

Värd på Mobiltelefoner och Android

Sindri
2018-01-03 19:33
#6

😉 I princip samma här, fast jag är lite äldre och hoppade på data-tåget lite för sent.  Hade nog gillat programmering annars.
Man har sina gränser, men det handlar mer om tålamod. Skulle nog kunna sätta mig ner och översätta en manual till min platta, men tycker jag har roligare saker för mig……..

Annons:
Upp till toppen
Annons: