Annons:
Etikettoperativsystem
Läst 2118 ggr
Zepp
12/26/17, 10:31 PM

Dumphone eller smartphone?

Hej jag har lurats att köpa en dumphone!

Den klarar nästan ingeting.

För det första så måste jag logga in med PINkod varje gång jag startar den, hur blir man av med det otyget?

För det andra, så sjunker ljustyrkan när det blir senare på kvällen.. altså tvärt om vad det borde göra, ju mörkare ute ju mer ljus så man ser något, hur ställer man allt på max ljustyrka hela tiden?

Oså Roming.. alla tidigare mobiler jag haft.. altså inga dumphones ställde automatiskt om till den zon man befann sig i, hur fixar man det?

Efter att ha hållit Dumphonen under en lampa så kan jag nu läsa att det är en Huawey med Android 6

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
Honestyisdead
12/26/17, 10:50 PM
#1

Klart det behövs mindre ljus på skärmen ju mörkare det är runt omkring. Säger sig självt.

Allt du vill göra finns bland inställningar.

Zepp
12/26/17, 10:52 PM
#2

Inte det jag vill göra!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Honestyisdead
12/26/17, 10:58 PM
#3

Dra ned rullgardinen. Där kan du tex justera ljusstyrkan och ta bort att det ändrar, helt logiskt, till svagare ljus u mörker.

Zepp
12/26/17, 11:29 PM
#4

Tack det räckte rätt långt.. "dra ner rullgardinen" !

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Honestyisdead
12/26/17, 11:31 PM
#5

Bäst är ju att läsa instruktionerna om man inte hittar något alls. Då får man börja från början.

Zepp
12/26/17, 11:35 PM
#6

Only mice reads manuals, förövrigt så står det mest om juridiska förbehåll, dvs de tar inget ansvar!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
Honestyisdead
12/26/17, 11:38 PM
#7

Instruktioner om hur man använder telefonen hittar du säkerligen på Google. Vad du menar med möss vet jag inte. Känns bara löjligt när du uppenbarligen behöver läsa instruktioner och kallar telefonen dum ;)

annia1
12/27/17, 2:22 AM
#8

När det gäller pin-kod så brukar det finnas under inställningar-skärm-skärmlås. Där ställer du in hur du vill öppna mobilen.

När det gäller manualen så brukar det inte följa med nån utan den brukar man få ladda ner från tillverkarens sida så kolla på huaweis hemsida. Vet inte om det är rätt sida, men som det verkar så ska du kunna finna manualen där.

.

kissidor
12/27/17, 9:59 AM
#9

Som Hera säger skulle du behöva läsa på lite - allt det du beskriver är inställningar som du enkelt kan ändra så som du beskriver att du vill ha dem. (jag förstår dock inte heller hur du resonerar när du vill ha starkare ljus på skärmen i mörker 🤔, lycka till utomhus i sommar med att se nåt på skärmen när du enligt dina principer kommer att vilja dra ner skärmljusstyrkan till min. ) om du inte menar att du försökte använda skärmen som ficklampa förstås 🙂.

inställningar och funktioner är givetvis mer komplexa att lära sig och förstå sig på ju mer enheten är kapabel att göra, men det är iaf till största delen en engångsgrej att lära sig ett OS. 

på huawei just vill jag dock minnas att det fungerar lite annorlunda med den där "rullgardinen" som Hera nämner. dra högst uppifrån skärmen med ett finger till vänster på skärmenoch du får ner dina aviseringar och en liten del av snabbinställningsmenyn - dra till höger och du får ner hela snabbinställningsmenyn. i androids grundutförande som de flesta tillverkare håller sig till på den här punkten så drar man ner aviseringar med ett finger och snabbinställningar med två 

många tillverkare har någon form av manual i telefonen, som en app, ett dokument, eller en webblänk. jag tror huawei har det så, så leta efter det. själv har jag iofs aldrig läst någon manual heller, dels tycker jag systemet är ganska logiskt och intuitivt, och dels tycker jag det är enklare att googla om jag är ute efter något specifikt

Värd på Mobiltelefoner och Android

kissidor
12/27/17, 10:01 AM
#10

just, det här med roaming - jag fattar inte riktigt vad det är du vill göra där? handlar det om tidsinställningar eller vad?

Värd på Mobiltelefoner och Android

Zepp
12/27/17, 6:02 PM
#11

Dra ner rullgardinen räckte som sagt rätt långt!

Och ljuset har jag justerar, så jag ser skärmen även på kvällen.

Men att den skall känna av nätverkest tidzon, (roming) får jag fortfarande lägga in rätt tidzon på!

Och jag måste fortfarande logga in på simkortet varje gång jag startar telefonen.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

kissidor
12/27/17, 8:02 PM
#12

högst upp i appen inställningar finns en sökruta, sök på sim-kortslås

Värd på Mobiltelefoner och Android

Zepp
1/7/18, 3:03 PM
#13

Nu så har jag äntligen hittat SIMkortlåset och äntligen stängt av den funktionen!

En helt annan grej.. jag var tvungen att signa ett Googlekonto för att kunna hämta hem av mig redan betalda appar!

Det är fucking en jävla skam!

För har jag köpt en hårdvara så skall den fungera utan att jag ansluter mig med olika konton.

Inte nog med det.. sen jag köpt min Smartphone.. så verkar det som att den ständigt drar teletrafik.. utan att jag ringer någon!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
annia1
1/7/18, 4:56 PM
#14

Jag fick skaffa konto när jag köpte min mobil 2013 så har du inte haft nåt förut så verkar det konstigt.

Du måste ha ett konto på google play för att kunna ladda hem appar. Och hur menar du att google play ska veta att det är just du som laddat hem dessa appar förut om det inte finns nånting som är kopplat till dig. Du behöver ju inte betala igen utan laddar bara hem dom.

Och när man har konto så kan man ladda hem samma appar till flera olika enheter. Är det då appar man köpt så är det ju bra att det är konto.

När det gäller teletrafik. Är du uppkopplad mot wifi eller data så kan det finnas funktioner som tex plats och nåt mer som är uppkopplat. Så enklast är att ha wifi/data avstängt om du inte ska ut på nätet.

.

Zepp
1/7/18, 5:20 PM
#15

Mah.. köper jag en bil så funkar den utan att jag behöver signa något Googlekonto!

Och jag fick signa för att ladda ner F-secur som jag redan hade betalt för att kunna ha på flera olika enheter!

Och jag har hitintills aldrig behövt signa något internetkonto för att köra min bil, gräsklippare eller snöslunga!

Köper jag en hårdvara så skall den fungera utan att jag behöver signa en massa konton.. jag vill inte har mer olika konton.. hur svårt kan det vara?

Och jag har redan mail och ISP.. och jag skall själv kunna byta de utan att min telefon har synpunkter på detta!

Osen till det  andra.. varför drar den teletaxor.. utan att jag ringer någon?

Aså.. jag har anslutit till min egen router.. till företagets router och planerar att ansluta automatiskt till free surfing zones.. tillhandhållna utav min ISP.. läs Telia!

Såå.. varför har det kostat nästan 100 kronor.. utan att jag ens ringt?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

annia1
1/7/18, 5:52 PM
#16

Hade du inte ett google konto förut. Det är ju det du i så fall kopplat till google play och rimligen det du använde nu igen. Och skaffar man en ny telefon så måste man ju tala om att man är samma person som förut. Så man kan ladda ner dom appar man köpt förut. Så att man får ange ett konto och att man får signa sig igen på olika program är inget konstigt. Dom måste veta att det är du.

Köper du ett program till datorn tex office så får du en licens och den licensen måste du sen ange igen om du sen köper en ny dator och installerar det där. Eller om det är ett program man kan använda på flera datorer så måste du ange licensen på varje dator du installerar det. Lika med google play dom måste ju veta att det är du.

Är det så att du skaffat ett helt nytt konto nu, ja då får du betala för sånt som du redan betalt för eftersom dom inte vet att det är samma person.

När det gäller vad som drar så får du titta bland inställningarna. Plats/lokalitet, maps, gps och finns några till som ligger uppkopplade mot nätet.  För mig låter det som du även har dataanvändning påslagen. Dra ner rullgardin och kolla surfar du via wifi så behövs inte dataanvändning.

.

Zepp
1/7/18, 6:09 PM
#17

Mm.. lite det jag kommit underfund med redan.. och jag svär ve och förbanelse över hela  konceptet!

Vad jag vet.. iallafall hitintills så om jag köper en ny bil så behöver jag inte signa några konton för att sen köra hem den bilen!

Men.. iomed att jag redan har dator, ISP, F-secure, Mail, så borde jag slippa att lägga till ytterligare ett nytt konto  som jag aldrig tänker använda!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Zepp
1/7/18, 6:41 PM
#18

Från det ena till det andra.. jag råkade deleta några funktioner.. och efter fucking 4 timmar lyckades jag hitta.. återställning av systemintällningar!

Och då fick jag gå igenom allt igen.. Android är ett kasst operativsystem.. funderar på om Microsoft phone är bättre?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Honestyisdead
1/7/18, 6:42 PM
#19

Android är superenkelt och väldigt bra. Detta handlar ju bara om att du är nybörjare och okunnig.

Zepp
1/7/18, 7:08 PM
#20

Jadå.. jag har väl redan erkänt att jag är både nybörjare och okunnig om Android!

Och du skall ha tack för tipset, "dra ner rullgardinen", det fattade även jag!

Och som du pepåkar.. Android är superenkelt.. lite för enkelt för min smak!

Och innan jag skänker telefonen till min brorsdotter så skall jag iallafall ge den fler chanser.. innan jag köper en riktig mobiltelefon.. med stora knappar för vuxna!

En fu**ing grej jag undrar över är vad som dragit cirka 100 kronor utan att jag har ringt någon?

Och märk väl.. jag var på Gran Canaria.. utan att den drog några kostnader.. för jag ringde ingen!

Och jag lät den vara påslagen för att ta emot meddelanden från min resebyrå/Ving!

Har du mer tips om vad som kan stängas av/dra kostnader så är jag kanske en potentiell Androidfantast?

Iallafall återigen i Sverige, så har jag lyckats logga in på WIFI både hemma och på jobbet.. återstår Free surfing Zones.. de får komma senare!

Sådåså.. mitt kontantkonto har minskat med nästan 100 kronor utan att jag ringt någon!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
Honestyisdead
1/7/18, 7:26 PM
#21

Det enda som kan dra pengar så är om du går in på telefonens Internet så det används istället för Wifi. Jag har aldrig någonsin varit med om att pengar dras på det viset.

Det är ju operatören du måste fråga. Dom kan se. Det har inte med telefonen att göra.

annia1
1/7/18, 7:39 PM
#22

Zepp som jag sa så är det sannolikt dataanvändning som dragit pengar. Alltså det som hera skriver som telefonens internet. 

Om du inte har det påslaget nu så kan jag tänka mig att efter du återställde telefonen så slog du inte på det utan bara ställt in för wifi. 

Men dra ner rullgardin och kika.  På min telefon står det data och sen har det två pilar som symbol.

Så håll koll framöver om det drar extra pengar. För det är som sagt möjligt att det varit påslaget, men nu är avslaget.

.

Zepp
1/7/18, 8:08 PM
#23

#21, #22

Jo jag är lixom mer van nu.. nästan expert på Android!🤪

Och det var säkert någon funktion som använde data.. som drog de pengarna.. iomed att jag inte ringt någon!

Funderar på om GPS/väderdata och lokalkännedom drar telefontrafik?

En av de få funktioner som jag faktiskt uppskattar.. det ser snyggt ut på skärmen!

Och hur f*n vet jag att dumphonen tar sina positioner och andra data från WIFI och inte från närmaste mast?

Och enligt den så bor jag lite på ett annat ställe än där min bostad befinner sig?

Inte särskildt långt härifrån ioförsej.. troligen närmaste mast som Telia har?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

annia1
1/7/18, 9:03 PM
#24

Titta i sista stycket i mitt inlägg 16 där har du några som ligger aktiva. Sen nämner du väder.

Ja, saker som ska ge nya uppgifter vartefter nåt händer ligger aktiva. Så tex gps behöver ju uppdateras vartefter du förflyttar dig. Vädret drar eftersom det ska ge dig det väder som är/blir.

Det du undrar hur du ska veta om mobilen tar från wifi eller data. Är du i närheten av wifi där du alltså har tillgång till wifi och att du har ställt in din telefon att den kan koppla upp mot just den wifin så ska den ta wifi. Men du har väl inte tillgång till wifi precis överallt där du rör dig och då går mobilen över till data.

Vill du inte att det ska dra data så gör som jag redan sagt, stäng av det. För det är du som väljer om du ska det vara påslaget eller inte. Sen får du ju stå ut med att saker tex vädret inte uppdateras precis hela tiden utan bara uppdateras där du har tillgång till wifi.

.

Zepp
1/7/18, 9:33 PM
#25

Mah.. jo jag har allt som rekommenderas påslaget.. det lutar mer åt att min brorsdotter får den här telefonen.. och att min bror får stå för kostnaderna!

Är det någon som kan komma upp med någon anledning till att man skall ha en sådanhär telefon.. något användbart?

Som är så här stor. tung och skrymmande?

Förutom väder och var man befinner sig?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Honestyisdead
1/7/18, 10:03 PM
#26

Jag har min telefon istället för dator. Det säger nog allt.

annia1
1/7/18, 10:08 PM
#27

#25 Att det är rekommenderat betyder inte att du måste ha det påslaget. Det är upp till dig vad du vill ha påslaget.

Jag själv har stängt av alla dom där tjänsterna. Inte bara för att de drar data (pengar) om det är påslaget, det drar även på batteriet. 

Jag själv har även både wifi och data avstängt och slår bara på nåt av det när jag vill nå nåt på nätet.  

Om du vill använda appar av nåt slag så blir det smartphone av nåt slag och du skrev själv att du köpt appar. 

Det är som med allt annat man köper nytt, man får lära sig hur det fungerar och sen använda det till man känner för.

.

Annons:
Meta4
1/8/18, 1:34 PM
#28

Zepp låter som en osäker, grinig gammal man. När man skaffar sig ny teknik måste man lära sig det mesta om det. Jämför med en visp. En vanlig visp behöver du bara röra snabbt med så får du resultat. Köper du en elektrisk visp så måste du trycka på knappen för att den skall fungera. Om du inte klarar av en smartphone så skaffa en vanlig telefon som man bara kan ringa på. Mindre bekymmer för dig. Lycka till.

Zepp
1/8/18, 7:47 PM
#29

#26

Jag har server, stationär dator, laptop, trådlöst nätverk i mitt hus, range extender.. mobilt nätverk om jag vill och numera även en Smartphone!

Såå frågan är vad Smartphonen fyller för funktion?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Zepp
1/8/18, 7:52 PM
#30

#28

Du har helt rätt, jag är en grinig äldre man.. och jag vill fortfarande ha reda på vilka fördelar jag får med en Smartphone.. utan att det kostar något!

Dvs jag har lyckats avinstalera allt junk som spel fuckbook och kvitter typ!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Honestyisdead
1/8/18, 8:27 PM
#31

Är det inte en fråga du borde ha ställt innan Köp?

annia1
1/9/18, 2:16 AM
#32

Zepp det blir lite bakvänt att fråga andra vad du ska använda mobilen till för det är ju upp till dig vad du vill göra med den.

För min del så hör jag nog till udda skaran att ha en smartphone, men inte använder den till internet särskilt mycket. 

För min del att jag överhuvudtaget har en mobil är för att ha en telefon om nåt händer mig när jag är ute nånstans.  Det skulle jag kunna ha en vanlig mobil till, men jag har valt en smartphone så jag kan gå ut på nätet om jag vill när jag vill. Finns en sak som jag faktiskt använder den till (som kräver internet) är att betala räkningarna för jag tycker det är rätt smidigt. 

Jag har hemlarm och dom har mitt mobilnummer så de kan nå mig, även om jag inte är hemma,  om larmet går. 

Sen använder jag den till att fördriva tiden med tex nåt spel om jag sitter och väntar nånstans. Eller att jag då går ut på nätet och kollar nåt. 

Så för min del så är det i huvudsak en säkerhet och att jag kan välja gå ut på nätet om jag vill. 

När det gäller kostnad så kanske titta på de alternativ som telia har när det gäller kontant surf, antar att du har telia utifrån det du tidigare skrev . Det står att det är till kontantkort, men det borde funka även om du har fast abonnemang till mobilen. Man kan köpa surfpott och då dras pengarna från det och inte från vanliga telefonpengarna.  Ja det kostar det också, men att låta det gå löpande på vanliga är dyrare.

.

Record
1/9/18, 10:54 AM
#33

I sista uppdateringen av Win10 till "Creator" fick du en möjlighet att binda ihop din telefon och dator, för att lätt kunna växla mellan dessa.

Hittar då inte din router någon kontakt ,går telefon ut och ringer, kan detta vara den stora tjyven för dina pengar. Har själv märkt detta men har fler pengar så det syns inte så lätt. 🤔

Telia tar även betalt när du vill se vad kontantkortet har kvar och 49 kr för varje fakturautskrift.

Zepp
1/9/18, 7:44 PM
#34

#31

Jovars.. men min gamla Nokia lade av dagen före jag skulle flyga till Gran Canaria och jag behövde en ny för att ta emot SMS från min resebyrå!

Och alla talar lyriskt om hur bra det är med en smartphone så jag var lixom inte jättesvår att övertala när jag väl stod där i teliabutiken!

Iallafall.. så har jag sedan dess kommit underfund med litta saker.. de som är såå lyriska, äger som regel inte ens sin fastighet, har varken fast telefon eller fast internet.. ej heller server, stationär dator eller laptop.. ej heller trådlöst nätverk med range extenders!

Och så verkar det som de inte använder autogiro eller E-faktura?

Utan mest surfar på fejan och liknande.. vilket jag inte gör.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
Honestyisdead
1/9/18, 7:53 PM
#35

"de som är såå lyriska, äger som regel inte ens sin fastighet, har varken fast telefon eller fast internet.. ej heller server, stationär dator eller laptop.. ej heller trådlöst nätverk med range extenders!

Och så verkar det som de inte använder autogiro eller E-faktura?"

Det är det dummaste jag läst på länge.

Zepp
1/9/18, 8:07 PM
#36

Det är min lilla erfarenhet iallafall.. baserat på ett rätt knapert underlag ioförsej!

För närvarande sitter jag med min laptop i knät.. och jag använder alltmer sällan min stationära med 24tums skärm.. så om det är något som inte ersätts när det går sönder så är det nog min stationära?

Räkningar betalas via Autogiro/E-faktura.. helt automatiskt.. köper jag något på nätet så betalas det direkt via Internetbank/VISA.. vid köptillfället.

Och jag surfar inte på Fejan eller kvitter.. mail har jag på både laptopen och den stationära samt på jobbet.

Och att läsa tidningen på telefonen går inte iomed att skärmen är för liten.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: