Annons:
Etikettköpråd
Läst 2095 ggr
Sindri
12/21/17, 3:14 PM

Behöver ny surfplatta

Min gamla ASUS Transformer har nog tröttnat. Den är seg och låser sig, så det måste bli en ny. Behöver inte längre ha med dockningsstation eftersom jag har en laptop nu.
När jag kollar på Prisjakt efter en med USB, HDMI, nätverkskort och bluetooth så kommer det inte upp några. Är det verkligen så? Verkar konstigt att en platta skall kunna mindre än en mobil.

Tänkte köpa en väldigt enkel som jag kan ha som mediaspelare, läsa böcker och surfa lite på vid korta resor.
iPad är uteslutet!

Annons:
kissidor
12/21/17, 10:11 PM
#1

det lär vara hdmi det stupar på i såfall, det var ju hyfsat vanligt förekommande förr men är nog väldigt ovanligt nu när alla antingen castar trådlöst eller tittar direkt på plattan. med nätverkskort syftar du på simkortsplats och stöd för 4g antar jag? och hur menar du med usb? menar du att den ska ha stöd för usb otg?

hur mycket använder du hdmi och är det nåt du alls kan tänka dig att vara utan? enkel är ju en sak, och urusel prestanda som driver en från vettet samt tafflig kvalitet som inte håller en rimlig tid en annan, så man ska heller inte köpa det allra billigaste man hittar om man inte är så illa tvungen tycker jag - så hur mycket får den kosta?

Värd på Mobiltelefoner och Android

Sindri
12/22/17, 12:06 AM
#2

Vi har en värdelös smart-TV så vi tittar via dator/platta. Då är det HDMI som gäller.

Med nätverkskort menar jag att kunna använda trådlöst wifi. Inte med plattan som hotspot utan med mobilen, eller publika wifi på flygplatser, hotell etc. 

Ja, jag är så gammaldags då jag villa ha kunna använda USB att flytta filer med, säkerhetskopiera etc. Molnet är ingenting för mig.

Och just det, minneskortläsare för att säkerhetskopiera bilder från kameran när vi är ute och reser.

Bluetooth är bra när bluetoothhögtalaren är laddad, annars ljudutgång till den gamla stereon eller till lurar.

Det är alltså vad den skall kunna och vad jag skall ha den till.

Fattar att man inte kan köpa en Samsung för 1500, men en ny ASUS  med tangentbord går på 7-10'  när jag kollade sist, det är lite mastigt när man har både laptop och smartphone.

Så under 4' tycker jag jag borde komma, men skräp vill jag inte ha. Min ASUS Transformer har verkligen varit kanon, men trots att jag tömt den och resetat är den trött.

kissidor
12/22/17, 10:46 AM
#3

Så det är inte 4G utan bara wifi du menar? Ja en platta utan wifi, blåtand och usb-port måste ju vara extremt svårt att hitta 😃! För som jag fattar dig nu behöver du inte heller USB OTG, utan bara den helt vanliga möjligheten att med en usb-kabel flytta och kopiera data mellan plattan och en dator. Minneskortsplats är också snarare regel än undantag fortfarande på androidplattor. Så det är som sagt hdmi som ställer till det.

Har ni testat en chromecast? Jag säger inte att det skulle vara bättre än HDMI för er, det vet bara ni - eller dvs om ni har testat så vet ni det 🙂. Men om vi nu säger att det skulle vara så illa att det inte går att få tag i en platta med HDMI-port längre, kan en chromecast då vara ett alternativ (det är ju vad de flesta använder idag istället för hdmi) eller är det helt uteslutet? För i såfall lär du nog inte hitta det du söker och blir tvungen att tänka om.

Frågan är om en chromebook skulle kunna vara ett alternativ? Dessa har allt du frågar efter, och förhoppningsvis tillhör de även den gruppen chromebooks som kan köra androidappar: 

https://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s345437732

Värd på Mobiltelefoner och Android

Sindri
12/22/17, 11:55 AM
#4

Vi har en liten Chromecastpuck till en TV som inte är smart,  men tycker den är lite opålitlig. 

Klart det vore bättre att slippa sladdar, det kanske finns bättre puckar?
Vad menas med att de heter Chromebook?

Ja, USB-kabel eller små USB-minnen som jag är väldigt förtjust i.

kissidor
12/22/17, 4:08 PM
#5

Ja ska du ha USB-minnen som du stoppar i så behöver den stöd för USB OTG också, och det har inte alla. 

En chromebook är en liten laptop som kör operativsystemet chrome, som i stort sett är bara webbläsaren chrome. Dvs du gör nästan allting i webbläsaren,. Det är oerhört resurssnålt, och klarar sig därför på ganska klen hårdvara och då kan de också vara ganska billiga. men systemet  har förstås sina begränsningar. Men nyare chromebooks med rätt specs (som till exempel touchskärm) har idag dessutom ofta stöd för att kunna köra androidappar, vilket gör dem mer flexibla.

Värd på Mobiltelefoner och Android

Sindri
12/22/17, 6:34 PM
#6

Det betyder inget internminne? Jag vill ju kunna lagra bilder på t ex resa. Har de kamera? 

Vill också kunna låna e-böcker och även ladda ner från t ex Gutenberg och Runeberg.

Spotify?
Kanske skall gå ut i affärer och kolla mera och lära mig.
Åh, vad jag saknar min Transformer i sin fulla kraft!!!

Annons:
kissidor
12/23/17, 8:08 AM
#7

Självklart har de ett internt lagringsutrymme 🙂, men ja - det är oftast ganska litet eftersom de är tänkta att framförallt köras mot molnet. Och minneskortplats har de ju. Men bara frontkamera - jag visste inte att du använde din platta för att fotografera med, det trodde jag du gjorde med telefonen.

E-böcker och spotify som du frågar om - det och mycket annat finns ju i android om det inte går att komma åt det genom chrome. Men det är förstås väldigt viktigt att man får bekräftat att just den chromebooken kan köra androidappar innan köp, då inte alla gör det.

Men jag hittade en udda fågel som låg under bärbara datorer och som därför inte dök upp vid våra filtreringar bland surfplattor, och som möjligtvis kan vara nåt för dig att titta på och som har hdmi-port: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=3935271,3935232,3935272 (kostar närmare 5000 än 4000 men OM det skulle vara lösningen på ditt problem så kanske du kan sträcka dig till det)

Värd på Mobiltelefoner och Android

Sindri
12/23/17, 9:44 AM
#8

Tack - den där skall jag kolla på. Ena sonen har en laptop i samma stil. Kan absolut vara nåt. Tack för tips!

Sindri
1/1/18, 10:27 PM
#9

Har hittat en liknande som också klassas som dator. Är inte så förtjust i Acer, men kanske kan det vara nåt
http://www.billigteknik.se/minidator/19955-acer-aspire-switch-one-101-4713883085847.html

Annars finns denna som är dyrare trots att den inte är lika flexibel.
https://www.proshop.se/Tablet/Acer-ICONIA-Tab-10-A3-A50-K0Y6/2628790?utm_source=kelkoo&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricesite

kissidor
1/2/18, 10:38 AM
#10

Aha så du är alltså helt ok med en windowsplatta istället, det visste jag inte - jag trodde det var en androidplatta du var ute efter. Men i såfall finns det ju ganska många, men i och för sig kanske inte så många i den prisklassen, i alla fall inte med drägliga prestanda.  Windowsmaskiner är ju generellt dyrare samt att man får inte glömma att de också kräver starkare hårdvara för att fungera bra.

Den andra däremot fattar jag inte varför vi missade förut 🤔, men för mina ögon ser den riktigt hyfsad ut. Vill du ha tangentbord är det ju bara att skaffa ett löst blåtandstangentbord till. Men då beror det väl främst på om du tror du har mest nytta av android eller Windows vilket du ska välja av dessa två.

Det är nog många som har lite fördomar mot Acer för att de har stämpeln av ett budgetmärke med låg kvalitet. Jag tycker nog inte riktigt att de förtjänar den stämpeln längre, men visst det är klart att man får vad man betalar för och köper man en acer i budgetklass så är den ju inte bättre än något annat märke hade varit om de hade haft nåt att erbjuda till samma pris. Men köper du en dyr acer så… ja du fattar 🙂

Värd på Mobiltelefoner och Android

kissidor
1/2/18, 11:43 AM
#11

Men om du nu har börjat överväga en windowsplatta istället så verkar ju det här vara ett bra köp just nu: http://www.mediamarkt.se/sv/product/_lenovo-miix-320-10-1-2-i-1-dator-1305232.html#specifikation

Värd på Mobiltelefoner och Android

Sindri
1/2/18, 1:53 PM
#12

Alltså….windows eller android…??????  Jag är inte kapabel att se för- och nackdelar mellan dem. Den där ser jättebra ut, fantastiskt pris, men vad kan jag INTE göra med en windowsplatta som jag kan göra med en android?

I windows kallas ju allt för appar nu också.

Det där med HDMI är tydligen inte så viktigt heller, för det finns adapter mellan USB-HDMI.

Och vad är micro-SD? Då går det inte att få in ett vanligt minneskort från kameran? (2x3 cm) Det är nödvändigt när jag är på resa.

kissidor
1/2/18, 4:45 PM
#13

tja om det är några speciella appar du använt i din androidplatta så kan du inte räkna med att hitta dem till windows, det är i princip dött som mobilt system betraktat. men om du har en windowsdator så vet du ju redan vad du kan och inte kan göra med en windowsplatta, förutom att den kommer att begränsas av sin prestanda och sitt lagringsutrymme när det gäller vissa saker, jämfört med en fullfjädrad windowsdator. en androidplatta klarar sig på klenare hårdvara eftersom androidappar är skrivna för det, medans windowsprogram ofta är skrivna för ”riktiga” windowsdatorer. det bästa om man ska ha en windowsplatta i den lägre prisklassen (dvs inte typ en surface pro för säg 15000 eller så) är nog om det mesta man behöver göra går att göra i webbläsaren.

ja och nej ang adaptrar från usb till hdmi. visst finns det, men den enheten med usb-porten måste också ha stöd för det annars kommer det inte att hända nåt. 

fullstora minneskort? jaha här kommer det nya överraskningar igen 😃. nu har jag inte kollat, men det är nog mindre vanligt nuförtiden om jag ska gissa. en lösning på det är dock att du köper ett micro-sd samt en adapter till fullstort sd (en sådan adapter har förresten medföljt i paketet till de flesta om inte alla micro-sd jag har köpt vad jag minns). då kan du ha det i datorn/plattan  och sen stoppar du det i adaptern och så in i kameran 🙂. enda nackdelen med det är väl att micro sd-korten nog är dyrare

Värd på Mobiltelefoner och Android

Annons:
Sindri
1/2/18, 5:55 PM
#14

Ja, och alla mina dyra SD-kort skall kasseras…….Hmmmmm. Får tänka ett varv till.

Upp till toppen
Annons: