Annons:
Etikettövrigt-om-android
Läst 3420 ggr
annia1
11/23/17, 12:09 AM

Vad gör dessa googletjänster

Visste inte vilken kategori jag skulle placera detta.

Jag har på senare tid märkt att min mobil, LG G2, drar batteri snabbare. Mest trott att de spel jag använder är de som drar att de är mer krävande nuförtiden, men idag tyckte jag det drogs extra fort så kollade under batteri vad som drog. 

Där överst låg det flera googletjänster och det låg på 45%. Och jag har ingen aning om vad dom gör och om dom går att stoppa. 

Är GoogleLocationMangerService
GoogleLocationService
GcmService
DeviceConnetionWatcher… (ser inte vad som står efter)
NearbyMessagesService
ContextMangerService
NearbyDirectService

Under varje tjänst står det att tjänsten startades av programmet, om du avbryter den kan det bli fel i programmet.

Har försökt att kolla på nätet, men begriper inte mycket av det. Men har ingen synkning. Ingen GPS inte ens uppkopplad mot nätet. 

Ska väl säga att ibland när jag spelar nåt av spelen så kan jag koppla upp mig mot nätet, men för det mesta är mobildata/wifin avstängd. 

Så nån som vet vad dessa gör, men kanske viktigast kan jag stoppa dom.

.

Annons:
Huygens
11/23/17, 1:42 AM
#1

Det är troligen adresser som samlar information om dej som del av NSAs massövervakning av världens befolkning.

Syftet är dels att veta var alla människor är hela tiden och dels att spela in samtal.

annia1
11/23/17, 3:00 AM
#2

Nej Huygens det är det inte. Om nån samlar in information så är det google eftersom det är deras tjänst.

****

Jag kan ge lite ny information till andra som ev kan tänkas veta svaret på mina frågor. Efter jag laddat mobilen så startade jag om mobilen och just där och då så försvann dom. Men sen var jag ut på nätet med mobilen för att avinstallera en app och då kom dom tillbaka. 

Men jag upptäckte att nu är knappen stopp grå så jag kan inte stoppa. Enda jag för närvarande kan göra är att gå in på program och avaktivera.

Och det som blir lite rörigt. När jag skrev TS så dom jag räknat upp stod var för sig med varsin stoppknapp, nu är det bara en samlad (eller vad jag ska kalla det) tjänst. Och ligger på runt 20%

Så frågan om jag kan stoppa är ju fortfarande aktuell om knappen blir aktiv igen, men annars är frågan vad händer om jag avaktiverar googletjänster.

.

Huygens
11/23/17, 12:35 PM
#3

Att google samlar in och övervakar varanda rörelse en androidfon gör var känt redan 2014. All googledata avlyssnas olagligt av NSA, vilket Snowden avslöjade. (how-to-geek)

En artikel hur man stängde av den dåvarande massövervakningen från egen fon år 2013. (groovypost)

Det går säkert att hitta mer och jag skulle stänga av programmen.

annia1
11/23/17, 9:09 PM
#4

Skippa allt (tex nsa, cia, fbi, fan och hans farmor) som inte relevant för ämnet. 

Plats är avstängt. Jag stängde av allt sånt när jag köpte mobilen för några år sen. Inte pga av spionerier utan för att sånt kan ligga i bakgrunden och dra batteri. 

Idag har googletjänster hittills betett sig normalt. Jag har spelat två av mina spel, men googletjänster ligger bara på 2 %. Och det är bara en tjänst och inte alla dom som fanns när jag skrev TS. Har även varit uppkopplad på nätet.

.

Huygens
11/23/17, 9:17 PM
#5

DailyMail, 2017-11-21. Och likadant DailyMail, 2017-11-23.

Upp till toppen
Annons: