Annons:
Etikettappar
Läst 1257 ggr
tlover
2017-10-24 22:04

Skriva Kinesiska tecken på telefonen?

Min man studerar Kinesiska på appen Mondly och jag studerar Japanska. Ibland behöver man skriva på Kinesiska/Japanska i olika skrivövningar på mondly.

Det går att använda latinska bokstäver visst men det blir ju aldrig riktigt 100% korrekt uttalsmässigt.

Finns det någon app eller liknande som gör att man även kan skriva med skrifttecken på telefonen?

Min man har smartphone och jag har android

l'm back

Annons:
kissidor
2017-10-24 22:17
#1

det ska väl gå att ladda ner i de flesta tangentbordsappar utgår jag från. gå till inställningar, språk och inmatning, språk och välj lägg till språk

Värd på Mobiltelefoner och Android

tlover
2017-10-24 22:21
#2

#1 Går det att välja mellan två språk lätt? Har bara haft svenska tidigare.

Blir allt i mobilen på det andra språket? Varken han el jag kan nog med Kinesiska/Japanska för att kunna hitta om allt ändras

l'm back

kissidor
2017-10-24 22:31
#3

ja det går lätt att växla mellan språken i min tangentbordsapp i alla fall 🙂. men jag tänkte fel 😞, det är inte i mobilens inställningar du ska lägga till ett till språk, utan i själva tangentbordsappens inställningar. ingenting alls ändras då i mobilen i övrigt, utan det är bara tangentbordet som får andra tecken

Värd på Mobiltelefoner och Android

tlover
2017-10-24 22:37
#4

#3 Okej får testa

l'm back

Record
2017-10-28 22:26
#5

Har man Windows 10 och Edge, kan du uppdatera dessa med MS "Translate", då skriver du på svenska och översätter detta till det önskade. Stöder över 50 språk. med lite skönhetsfel för de östasiatiska.

tlover
2017-10-28 22:46
#6

#5 Fast meningen är ju att vi ska lära oss Kinesiska respektive Japanska

l'm back

Annons:
Record
2017-10-29 09:16
#7

#6 Tanken är god, att lära.

Om du vet hur språken i dessa länder ser ut, är de så att de själva inte kan lära sig alla inom landet förekommande. Det liknar lite om historien med "Babels torn", där tävlandet om att bygga ett torn till himlen avstyrdes med, att alla talade olika språk. 🤔

Även städernas förtätning i Sverige följer samma stil, med att bygga högsta huset. Göteborg o de närmaste orterna är därefter oframkomliga för bilar.

tlover
2017-10-29 09:33
#8

#7 Fast när man börjar att lära sig ett språk så börjar man ju med enkla tecken. Som 1-10, "jag", "Dag", "Sol" osv man börjar ju inte med den japanska motsvarigheten till "Nationalencyklopedin".

Både jag och min man har dessutom appar för att lära oss just tecknen på respektive språk som vi tränar vid sidan av mondly.

Dessutom så är Japanska iallafall inte så svårt som du kan tro. Iallafall på nybörjarnivå där det mesta är på hiragana och katakana.

Som sagt, det är ju totalt omöjligt att försöka lära sig ett språk om man ska ha en app som översätter åt en. Eller hade du någon som översatte engelska åt dig på dina engelskalektioner?

l'm back

Record
2017-10-29 09:56
#9

Som sjöman i dessa länder, behövde jag inte språket, det blev hela handen till att visa vad man ville. 😃

tlover
2017-10-29 10:13
#10

#9 Fast nu vill vi lära oss. 

Jag vill det bland annat för att det kommer förmodligen underlätta när jag börjar importera. Visst man kan anlita tolk men endel är det ändå bra att veta

l'm back

Record
2017-10-29 10:47
#11

Kunskap är Makt.

Som företagare, har jag fått tegelsten i paketen, innan jag anlitade en person/Bank i det landet ja handlade med. Detta var på -80-talet, det är mer säkert nu för tiden.

Ordspråket var: " kunde döda sin mor för att tjäna en dollar"

Upp till toppen
Annons: