Annons:
Etikettköpråd
Läst 1610 ggr
Scorpio97
2017-09-04 21:04

Surfplatta till skolan

Jag tycker det är lite drygt att ta med sig dator på föreläsningar och liknande (min nuvarande laptop är ganska otymplig, har kasst batteri samt har Linux vilket jag ogillar) så jag funderar på att köpa en surfplatta att ta med istället. Det jag kommer göra på den är främst anteckna vid föreläsningar samt allmänt skolarbete (skriva texter, söka information osv). Jag använder främst Google Drive eller Office/Word när jag skriver, ifall det har betydelse. För att göra det enklare att skriva vill jag kunna ha ett tangentbord till surfplattan (antingen att det följer med, eller att det går att köpa separat). 

Jag har en Samsung-mobil och trivs väldigt bra med det, så det känns som att det vore bekvämt med samma på surfplatta. Men finns det något annat märke som fungerar bättre eller är billigare så fungerar det också.

Hur mycket måste jag räkna med att det kostar? Någon som har tips på märken eller modeller som passar mg? :)


//Jessie

Annons:
kissidor
2017-09-04 21:21
#1

mja du, det var en svår nöt faktiskt, galaxy tab s3 som iofs skulle passa bra in på hur du beskriver din användning är ju så rackarns dyr, den är ärligt talat inte riktigt värd pengarna egentligen rent objektivt., och ännu dyrare blir den om man ska köpa till tangentbord

har du funderat på en mindre chromebook, som till exempel den här: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3866295 ?

Värd på Mobiltelefoner och Android

Scorpio97
2017-09-04 21:32
#2

Är den lika lätt/liten att ta med sig så fungerar det förmodligen också. Jag hade dock hoppats på en lägre prislapp, men det kanske inte är möjligt oavsett?

Men enligt wikipedia har Chromebooks ett egen operativsystem som är "Linux-baserat". Vet du hur det är? Jag har haft Linux på laptopen senaste åren och jag tycker verkligen inte om det, så om operativsystemet på en chromebook liknar det så är det nog inget för mig.


//Jessie

kissidor
2017-09-04 21:57
#3

operativsystemet på en chromebook består kan man säga av webläsaren chrome helt enkelt 🙂.  väldigt lättanvänt och smidigt. men det finns en bonus, en del chromebooks kan dessutom köra androidappar och denna är en av dem 👍!

men jaha, hade du tänkt komma billigare undan än så 🤔, ja då har jag absolut ingen aning om vad som skulle kunna funka drägligt, ingenting som jag kan komma på i alla fall 🤔.  det finns ju inga anständiga surfplattor under 3000 i alla fall, och då ska du ju också lägga till för tangentbord.

den där väger hursomhelst 1,25 kilo, så den är ju tyngre än en surfplatta. men sen ska du ha fodral och tangentbord till surfplattan också, och de väger ju de också.

Värd på Mobiltelefoner och Android

Scorpio97
2017-09-04 22:03
#4

Okej, då får jag fundera lite :) Tack för hjälpen! Ska kolla om det finns någon butik här som har chromebooks där man kan se/testa operativsystemet, så att jag i alla fall kan se lite hur det ser ut och fungerar innan jag bestämmer mig.


//Jessie

kissidor
2017-09-04 22:11
#5

ja ta en titt på en chromebook i alla fall, det är en bra ide 🙂. det finns billigare än den där, men då har de inte touchskärm vilket ju gör dem bättre lämpade för androidappar samt att ju billigare desto tyngre som regel. men som sagt det är väl bra att du testar om det kan vara.nåt för dig

Värd på Mobiltelefoner och Android

Upp till toppen
Annons: