Annons:
Etikettövrigt-om-android
Läst 1409 ggr
Eda
6/8/17, 4:54 PM

Problem med att öppna mobiltelefonen

Jag har problem med att öppna såväl mobiltelefon (Android) som Samsung padda. Ibland får jag stryka över respektive skärm upp till 30 ggr innan jag kommer in!

Har någon annan besvär med detta och vet hur man skall tackla problemet?

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Annons:
Aleya
6/8/17, 6:51 PM
#1

Skärmen kanske är smutsig.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

kissidor
6/8/17, 7:56 PM
#2

vilka enheter är det närmare bestämt du har? alla har ju inte den mest responsiva touchen

Värd på Mobiltelefoner och Android

Eda
6/8/17, 8:19 PM
#3

Svar till Aleya: Jag tror inte att skärmarna på mobil respektive padda är smutsiga, min man kan utan problem öppna dem.

Svar till kissidor; Jag har i princip problem med alla typer av touch skärmar. Nu har jag t.ex. en Samsung Galaxy tablet 10.1. men som sagt även andra typer av skärmar fungerar inte för mig.

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

kissidor
6/8/17, 8:26 PM
#4

ah ok, då lär det ju inte vara skärmarna i sig nej. jag har en kollega som har väldigt torra händer, han brukar också ha problem - kan det vara nåt sånt?

Värd på Mobiltelefoner och Android

Maria
6/8/17, 8:41 PM
#5

Jag tänkte också på torra händer. Kanske förhårdnader på fingertopparna?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Eda
6/8/17, 10:20 PM
#6

Några förhårdnader på fingrarna har jag inte. Jag var också inne på att jag har för torra fingrar och prövade att fukta dem först, men det blev ingen skillnad. Det är väldigt konstigt, förr eller senare så fungerar det ju, men det är väldigt irriterande.

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Annons:
Eda
6/9/17, 7:58 AM
#7

Problemet är löst, fast på ett konstigt sätt!

Jag har nu googlat lite på hur en touchpad fungerar.
https://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=96&t=51905

”En touchpad är "capasitiv", och använder ungefär samma teknik som skärmen på moderna smartphones.
En grid med ledande materiel, med en isolator som avskiljare. När du rör skärmen/plattan så sjunker spänningen i området där du har fingret, och kontrollern räknar ut hur fingret rör sig på plattan beroende på i viska områden spänningen förändras, i vilken riktning/hastighet osv.”

En person skrev ” Det går ström från touchpaden till mitt finger såklart och när den leder ström registreras en beröring typ.” Han hade testat med en tom ölburk och det fungerade!

Jag har nu också testat med en tom ölburk och simsalabim så öppnade sig paddan, så hädanefter får jag gå omkring med en tom ölburk i handväskan ha,ha!

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

kissidor
6/9/17, 9:38 AM
#8

hahaha jag får nog loss några såna ikväll så hör av dig om du behöver en 😃. 

jag det låter ju som om dina fingrar har dåliga strömledningsegenskaper - du kanske kan skaffa dig några såna här touchpennor och testa med om de fungerar bättre för dig. jag använder såna själv på plattor bara för att jag tycker det är bekvämt att få fingret lite förlängt sas. enklast, billigast och vanligast är de med bara en liten gummituta, men testa gärna även en med microfiberspets då de är trevligare på de skärmar där de funkar

Värd på Mobiltelefoner och Android

Eda
6/9/17, 10:21 AM
#9

Tack för erbjudandet, men jag har nog burkar så det räcker! 

Vid alla mina öppningsförsök har jag faktiskt försökt med min touchpenna utan att det fungerade. Jag skall testa med gummita eller ta med mig paddan till en butik och pröva om det finns någon penna som funkar.

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Upp till toppen
Annons: