Annons:
Etiketthårdvara
Läst 2288 ggr
Sindri
2017-03-01 23:25

Ny ASUS Transformer

Jag har en gammal ASUS Transformer med Android. Den börjar bli seg trots att jag har gjort fabriksåterställning en gång.

Funderar på att köpa en ny, men vill inte lägga pengar på den allra nyaste.

Har hittat några på Prisjakt som jag kollar lite närmare på - MEN alla verkar ha Windows som operativsystem. Hur funkar det då med alla appar jag har på min gamla. Har den dels för att den är enklare att ta med än laptopen, men också för de appar jag kan använda där.

Är inte grejen med surfplattor att de använder Android och appar. Annars är det väl en mini-laptop?

Annons:
kissidor
2017-03-02 06:53
#1

jag håller i princip med dig sindri, windows som mobilt system har ju aldrig slagit stort heller. vissa appar finns ju, men på det stora hela är väl poängen att det ska användas som en enklare och mer lättburen windows-dator. vet ju att det har sina anhängare men det är inte min grej. 

kan du tänka dig att ha ett löst BT-tangentbord till? en variant är ju annars att välja en av de chromebooks som kan köra androidappar. har själv en asus flip c100pa som jag gärna skulle ha rekommenderat, men jag ser att den verkar ha utgått ur de vanliga butikernas sortiment nu och därmed har priset gått upp rejält. men nån av dessa skulle kanske kunna vara nåt: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=3866295,3890013,4003833,4045582,3997554

enheter med inbyggda tangentbord är ju inte jättevanliga rent allmänt, och i synnerhet inte här i norden eftersom de ju då måste specialtillverkas i nordisk version. jag hittar i alla fall bara några jättegamla androidplattor med tangentbord på den svenska marknaden. det andra alternativet som finns är att importera en kinaplatta som kan köra både windows och android - man väljer vilket OS man vill köra för stunden när man startar plattan. de har ju då antingen medföljande tangetbord eller att det finns att köpa till som är gjort särskilt för den plattan. du får ju då inte med ett nordiskt tangentbord förstås, men det går att ändra tangentbordslayout i inställningarna så kan du bara komma ihåg var å, ä, ö sitter (alt sätta dit små klisterlappar) så funkar det ju. 

här har du exempel på såna: http://www.geekbuying.com/category/Dual-Boot-Tablets-1661/4GB-c-1187-v-1578.html

jag har provat en sån också, men personligen föredrar jag en chromebook med vändbar touchskärm som kan köra androidappar

Värd på Mobiltelefoner och Android

Sindri
2017-03-02 08:43
#2

Tack! Grejen är att jag vill ha en lite platta för kortare resor, och som komplement till laptopen på långa. (Läsa tidningen och böcker)

Priset på "din" Asus är Ok, men ingen verkar sälja den alls längre. Kan man ta bort tangentbordet på den?

Acer har vi dålig erfarenhet av inom familjen.  De där på jämförelsen är ju också med Windows? och de väger en del.

Kanske jag skall välja en utan tangentbord i alla fall? Det är tungt att resa med både lap och platta.

Alternativt göra en ny återställning av min platta. Det gick ju bra förra gången, men det är bara ett år sedan och jag tycker den är bra seg redan.

Om jag köper en ny platta, kan jag börja med att formatera den helt för att ta bort alla appar jag inte vill ha och som hela tiden tjatar om uppdatering? Drar mycket ström/wifi på ställen där man vill ha det lilla wifi som finns till viktigare saker.

Varför tänker aldrig utvecklare på sådana saker?

kissidor
2017-03-02 14:29
#3

om ni har dålig erfarenhet av märket acer i familjen bör ni kanske fundera på om det ev kan vara dags att ompröva det - hur länge sen var det, vilka typer av enheter, i vilka prisklasser? ett märke kan utvecklas kvalitetsmässigt ganska mycket på ganska kort tid i båda riktningar, och acer har absolut inte något dåligt rykte för sina chromebooks.

och det är inte windowsdatorer i prisjaktsjämförelsen nej, utan precis som jag sa är det chromebooks. dvs de kör operativsystemet Chrome OS, och då är det så att inom det operativsystemet kan man på vissa av de modernare chromebooksen (som dessa) med lämplig hårdvara (som tex touchskärm vilket inte var så vanligt på chromebooks förr) även köra androidappar. 

men nej, tangentbordet kan man inte ta loss på dessa, deras formfaktor är ju "clamshell" dvs de är egentligen traditionella laptopar till formen men man kan vända skärmen bak och fram och vika den i valfri vinkel om man vill använda den mer som en surfplatta och inte använda tangentbordet.  jag visste inte att du ville ha ett löstagbart tangentbord, jag trodde du ville använda det mest hela tiden 🙂. men isf tycker jag det låter som att ett separat BT-tangentbord i lagom kompakt storlek kanske skulle vara det bästa för dig? 

jag har ett sånt här: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1525270 som är helt underbart på alla sätt och verkligen perfekt i storlek till användning med en surfplatta, men nackdelen är förstås att det kanske kan tyckas lite dyrt eftersom det är bakgrundsbelyst. för mig är det ett krav, så jag hostar gladeligen upp vad det kostar, men tycker man inte det behövs kanske man vill försöka få tag i ett lite billigare tangentbord.

angående att ta bort alla appar du inte använder i en ny platta - det beror ju på tillverkaren hur mycket "bloat" de slängt in och om de möjliggjort att man helt enkelt avinstallerar den eller om man får nöja sig med att avvaktivera de apparna. då suger de ju iaf inte RAM och ström, men lagringsutrymme tar de ju ändå upp.

ang att återställa din asus igen så hjälper det säkert, men den kan ju ha så med dagens mått klen hårdvara att det inte går att göra några underverk. apparna blir ju alltmer hårdvarukrävande med tiden allteftersom ny hårdvara blir bättre, men sitter man då med gammal hårdvara kan det bli segt.

Värd på Mobiltelefoner och Android

Sindri
2017-03-02 15:29
#4

Ok - tack för all info! Det där tangentbordet är ju lite större än en platta, men det kanske finns mindre. Skall kolla upp det. Bakgrundsbelysningen har jag stängt av på min lap så det är inte nödvändigt.

Ja, jag kör Android Jelly Bean på min nuv. ASUS och den går inte att uppdatera så jag får väl bita i det sura äpplet…..

Få se om jag hinner fixa detta innan jag skall iväg annars får jag väl lida några veckor till!

kissidor
2017-03-02 15:53
#5

ja jag köpte det till en 12"-platta och då var det verkligen helt perfekt, men jag tycker det funkar bra till 10" också. men du kan säkert få tag i ett lite mindre och till bättre pris eftersom du ändå inte har användning för belysningen. själv ser jag inte ett smack utan det på kvällarna 🙂

Värd på Mobiltelefoner och Android

Upp till toppen
Annons: