Annons:
Etikettsamsung
Läst 5502 ggr
Sparven88
2016-01-13 03:42

Samsung S6 Enhetssäkerhet

Tjenixen! En snabb fråga; är det nödvändigt att använda sig av den så kallade "Enhetssäkerheten" på telefonen. Var inne i den funktionen nyss, varpå jag godkände licensavtalet och sen fick veta att jag kunde vara utsatt för hot och att en genomsökning behövdes. Någon som har koll? Använder ni den funktionen?

Annons:
Sparven88
2016-01-13 19:03
#1

Ingen som är klokare än vad jag är på detta?

kissidor
2016-01-13 21:08
#2

det är väl bara att samsung har skickat med ett eget antivirus/antimalwareprogram, och det är väl ingen dum idé att ha ett sånt. men sen brukar dessa program tycka att vissa saker som man använder och har nytta av är ett "hot" och tycka att man ska avaktivera dem, som tex nfc och sånt är det ju bara att strunta i isf.

Värd på Mobiltelefoner och Android

Sparven88
2016-01-13 23:34
#3

Tack för svar! Men det är en gratis tjänst alltså? Får väl ge den ett försök å se. Känns lite som att risken att få virus på telefonerna ökat markant på sistone.

kissidor
2016-01-14 06:26
#4

jadå, det är gratis 🙂. det är en av alla medföljande anpassningar och tilläggsprogram  som samsung lagt till i androids originalversion för att det ska vara  bättre för konsumenten (är ju iaf tanken, sen får ju bla samsung ofta kritik för att de lägger till för mycket sånt varav kunden inte vill ha allt). 

som du säger så finns det ju risk för virus och kanske i högre grad malware, så då är det som en service att man inte ska behöva komma på den tanken själv att man kanske behöver skydda sig mot det, och lägga ner tid på att forska i vilka appar som är lämpliga - eftersom det redan är ordnat.

Värd på Mobiltelefoner och Android

Sparven88
2016-01-14 09:09
#5

TACK! Det är precis sådana bra svar jag önskade få! Bäst att genomsöka telefonen. (Och hoppas den inte hittar något! :)

[Tuulikki]
2016-01-14 21:16
#6

Vad är nfc? Försökte googla men förstod inte riktigt..

Annons:
kissidor
2016-01-14 22:21
#7

förkortningen nfc står för near field communication, och när man säger att en enhet har nfc så har den ett chip med den egenskapen, som innebär att den kan utbyta information med en annan enhet med nfc genom att man bara snuddar dem mot varandra. 

tekniken är bla det som används när man "blippar" till exempel ett busskort. i telefoner är bland de vanligaste användningarna att man skickar någon information mellan två mobiler eller att man på ett föredömligt enkelt vis ansluter till bluetoothenheter som också ofta har nfc. 

men en del läser också in sina busskort o dyl i telefonens chip, och så finns det små klistermärken - nfc-taggar - som man kan programmera till att ge telefonen vissa instruktioner. många vill tex att flera av telefonens inställningar (tex ljud, wifi mm) ska vara anpassade efter var de befinner sig, och då kan man till exempel sätta en sådan tagg innanför ytterdörren hemma, och när man då blippar telefonen så ändras omedelbart en hel radda inställningar. sen kanske man blippar en annan tagg när man går ut, en när man kommer till jobbet osv. 

men den stora grejen framöver som tekniken kommer att användas till är väl när de i de nyaste mobilerna inbyggda betallösningarna tar fart på allvar 🙂

Värd på Mobiltelefoner och Android

[Tuulikki]
2016-01-15 08:39
#8

Okej.. för jag har ett plånboksskal och har stängt av nfc-funktionen för den stördes av skalet (och mina kort gissar jag). Är det bra/dåligt? Jag använder nog ingen av de funktioner du nämnde i #7.

kissidor
2016-01-15 16:07
#9

ja nästan säkert var det dina kort som spökade. att du stängt av den om du inte använder den är ju ingen skada 🙂

Värd på Mobiltelefoner och Android

[Tuulikki]
2016-01-15 17:25
#10

Tack för hjälpen och förlåt TS för att jag kapade tråden

Sparven88
2016-01-15 18:54
#11

#10 Haha ingen fara! Alltid kul att få lära sig nya saker! =) Trevlig helg gott folk!

Upp till toppen
Annons: