Annons:
Etikettköpråd
Läst 2171 ggr
leemland
2015-10-27 20:44

Ute efter en ny mobil

Jag är nu ute efter en ny mobil då min har börjat sjunga på sista versen 🤪 Har nu en Sony xperia S och är supernöjd med den!  (men den har ju nu några år på nacken) 

Jag vill INTE ha en iphone! Utan är ute efter en android-telefon. Den måste vara tålig(tappas utan att skärmen går sönder och så), man ska kunna sätta in extra minneskort och jag skulle föredra om där är en bra kamera också.  

Vilken/vilka mobiler rekommenderar ni? Och vilka telefoner motsvarar mina "krav"? Tar tacksamt emot alla tips ni har 🙂

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Annons:
Storip
2015-10-27 20:46
#1

*följer* hehe letar också efter ny mobil 😃

https://sites.google.com/site/vargidetskaniner/home


Fridaaaa
2015-10-27 20:46
#2

Rekommenderar inte sony xperia z3 compact. Tål typ ingenting.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

leemland
2015-10-27 20:48
#3

#2 Okej. Synd att Sonytelefonerna inte verkar tåla så mycket längre. 😕 Är verkligen sjukt nöjd med den jag har, den har åkt i golvet(flera typer av golv) flera gånget utan en skråma😛

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Fridaaaa
2015-10-27 20:49
#4

#3 Nej jag älskar telefonen invändigt och kameran ärbra men tål som sagt i princip ingenting :/

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

leemland
2015-10-27 20:52
#5

#4 Då får jag stryka sony från listan 😛

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Bogey
2015-10-27 20:58
#6

Motorola Moto G 3, Vattenskyddad dock inte stötskyddad. Ta 16 GB varianten då 8 GB är lite lite. Kan kompletteras med MicroSD upp till 32 GB. Bra batteritid, klarar lätt 2 dygn upp till 3 dygn om man inte pillar en massa på den. Har 8 GB varianten själv och är helnöjd förutom att den är lite trångbodd minnesmässigt

Annars har du väl CAT som är gjord för grovarbetare och ska tåla det mesta. Sen så har Samsung modellen Xcover som ska vara både vatten och stötskyddad men är lite nättare än CAT.

Annons:
Elsaharr
2015-10-28 09:44
#7

Jag rekommenderar HTC one m8 :) Smal och slimmad men ändå tålig, här har den blivit tappad i sjön men efter ett tag i ugnen funkar den som ny och den har s.k gorillaglas. Bra kamera, vet dock inte hur det är med minneskort då det inte är jag som äger den.

Zingo ;D

MarHai
2015-10-28 10:41
#8

Jag har en sony z3 och sambon en z3 compact. Vi är jättenöjda med våra telefoner, de blir utsatta för rätt tuff behandling pga vårat jobb men har hållit riktigt bra :) Så jag kan varmt rekommendera sony. Men köp ett skal som skyddar både fram och baksida.

/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

kissidor
2015-10-28 10:42
#9

de egentligen stöttåliga mobilerna är väldigt få, och de är ofta inte så roliga annars. bra kamera kan du definitivt glömma med alla sådana utom samsungs active-versioner av sina toppmodeller i s-serien. samsungs galaxy xcover 3 tex som bogey nämner i #6 har min sambo, sen han blev tvungen att inse att han far alldeles för hårt fram med sina telefoner för att kunna ha kvar sin xperia z3 compact som han annars tyckte enormt bra om. det är verkligen jättesynd att sony har detta problem med skärmarna på sina modeller i xperia z-serien 😕. samsungs xcover 3 är inte lika urkass som de tidigare xcover-modellerna, men den har en stor akilleshäl som gör att jag inte skulle vilja rekommendera den till nån, och det är en ganska usel skärmrespons.

det jag skulle kunnat tänka mig av faktiskt stötskyddade telefoner är väl isf samsung galaxy s5 active, men den verkar inte gå att få tag på i sverige längre. s5-generationen var ju fö inte så jättelyckad enligt min mening, så s6 active hade man hellre rekommenderat - men den kommer visst inte alls till sverige 😕.

sen är det ju då de vanliga telefonerna som i praktiken visat sig vara mer eller mindre tåliga, och där går det inte att säga att någon garanterat tål att tappas. men jag kan mycket väl tänka mig att moto g3 enl #6 inte är så skör - jag har en annan motorolabyggd telefon själv och den har hållit bra trots att jag tappar mina telefoner ofta. htc m8 hade jag i ett helt år och tappade alltså massor med gånger, så jag skulle hålla med om att den verkar tåla en del. aluminium-skalet håller förstås även om mitt fick sig ett par små bucklor, men även skärmen har hållit för mig. 

oavsett vilken telefon du väljer så rekommenderar jag starkt ett skärmskydd av härdat glas - det tar inte bort något av känslan eller responsiviteten i touchen och skyddar mycket bättre mot sprickor än de flesta andra skärmskydd som egentligen bara skyddar mot repor

vilken budget har du för ditt köp? och har du någon preferens eller något krav ang telefonens storlek? det finns ju otaliga telefoner så vi måste ju kunna sålla lite för att komma fram till nåt vettigt att tipsa om 🙂.

Värd på Mobiltelefoner och Android

flisan708
2015-10-28 18:23
#10

Håller med #8, har man ett bra skal eller plånboksfodral så händer inget. Jag har en Sony Xperia x3 compact och är jättenöjd. Nu har det kommit ut ytterligare modeller från Sony som jag skulle spana in om jag vore dig.

Fridaaaa
2015-10-28 18:35
#11

En spricka jag har är trots skydd på z3 compact.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

kissidor
2015-10-28 19:29
#12

jag ska väl samtidigt säga det att det faktum att sambon spräckte skärmen på sin z3 compact 2 gånger (trots härdat glasskydd) kan man inte ta upp som nån indikation på särskilt känslig skärm - första gången öppnade han ölflaskor med den, och andra gången hade han en fet djäkla borr i fickan så det hade nog knäckt vilken skärm som helst. 

vad jag däremot reagerade på (liksom även på min egen surfplatta sony xperia tablet z4 som jag tappade i golvet och spräckte skärmen på) var att skärmen blev obrukbar när den sprack, och det är ju det som är problemet och där det skiljer sig från vad som vanligen händer med spräckta skärmar från andra tillverkare.

Värd på Mobiltelefoner och Android

leemland
2015-10-28 20:41
#13

Tack för alla svaren! 🙂 Ska kolla upp alla era förslag 🙂

#9  Tack för ditt svar!
Stöttålig och stöttåligt. Det jag menar är att jag vill inte att skärmen spricker och går sönder vid minsta lilla stöt. Och det är inte så att jag är extremt klumpig eller så heller, men det händer att händerna låser sig eller något och telefonen åker i golvet. 
Jag har sedan jag köpte min Sony xperia S haft ett skal/skydd på den, och det skyddet har ju tagit de värsta av smällarna och min skärm har aldrig gått sönder. Och jag har tänkt mig att jag så klart ska skaffa ett skydd av något slag till den nya mobilen 😛 

Tänkte lite på prisklassen/budgeten när jag postat detta inlägget 😛 Men får väl sätta ett tak på 5000:-, men är där någon billigare så är det ju bra 😉haha. 
Njä storleken spelar nog ingen större roll, men den jag har är nog omkring 4-5tums skärm så inte mindre än det iaf( men de är väl svårt att gå någon mindre än det 😂) 
Jag älskar att ta foto och har en systemkamera men ibland är det ju rätt så bökigt/jobbigt att ta med sig. Så jag skulle nog vilja ha ett litet komplement till systemkameran. (hoppas ni förstår hur jag menar) 

Hoppas mitt svar gav lite mer denna gången  🤪haha.  Annars är de bara att säga till så får jag försöka förklara bättre😛

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Annons:
Bogey
2015-10-28 20:53
#14

#13 Om du vill spara lite pengar så kan jag ju nämna att Motorola Moto G 3 är utnämd till bästa budget telefon. 8 GB versionen kostar ca 1900:- och 16 GB några hundringar till.

http://www.pricerunner.se/cl/1/Mobiltelefoner?other_hits=199%3Amotorola+moto+g+3rd+gen|569%3Amotorola+moto+g+3rd+gen%3B%3B49%3B&q=motorola+moto+g+3rd+gen&ref=redirect&search=motorola+moto+g+3rd+gen&sp=1

leemland
2015-10-28 20:59
#15

Kan tillägga att jag har några spel som jag "måste" ha plats med också 😉 haha. Men musik och bilder är viktigast att jag får plats med 😛

#14 Tack, då ska jag kolla in den också🙂

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

kissidor
2015-11-07 08:25
#16

ojdå, jag vet inte varför jag fick för mig att den här tråden var färdigsvarad för stunden iaf 😊, men du väntar ju fortfarande på tips leemland!

jag filtrerade lite nu på under 5000, med minst 2GB RAM, minneskortsplats, och skärmstorlek mellan 4 och 5 tum. kan du gå ända upp till 5,5" i skärmstorlek finns det några flera väldigt bra telefoner att välja på (man får tänka på att dagens telefoner görs med mycket mindre döyta än förr, så det är inte säkert att telefonen är så mycket större för att skärmen är det), men nu är det dessa två jag skulle rekommendera dig att titta närmare på: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=3110665,3084762

törs man handla i en butik som har sin fysiska verksamhet utanför sverige så kan man tom få en htc m9 under 5000, och det är ju en riktigt fin lur! men jag skulle ärligt talat inte själv handla från den butiken, det finns lite för många omdömen som vittnar om lite trassel

problemet ang det där med tåligheten är ju att om den inte är klassificerad som tålig så vet man ju inte mer om vad den tål än hörsägen eller möjligen sin egen erfarenhet. och den egna erfarenheten är ju inte mycket till statistiskt underlag precis 🙂, att min m8 inte gick sönder fast jag tappade den mycket är ju ingen garanti alls för att den inte skulle kunna spricka för dig allra första gången du tappade den - det handlar mycket om precis hur den landar, där kan man ha tur eller otur. 

det enda vi kan säga är väl att man tyvärr måste varna den som specifikt söker en telefon som tål att tappas för z3 compact eftersom det finns såpass många som vittnar om att dess skärm spruckit utan några större provokationer. det är verkligen otroligt synd, för den är ju toppenbra annars och skulle vara så rätt för dig då du är van vid både sony och ett lite mindre format.

Värd på Mobiltelefoner och Android

leemland
2015-11-07 19:21
#17

#16 Tack så väldigt mycket för svaret kissidor! 🙂

Storleken på skärmen har jag funderat lite på, men kom fram till att bara den inte är mindre än den jag har nu är jag nöjd, 😂hahaha. 
Ska gå igenom alla era förslag under helgen nu hade jag tänkt mig och se vilken som passar mig bäst😛

Tack än en gång för alla era svar! 🙂

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

[Sandi92]
2015-11-09 15:11
#18

Jag har en Sony Xperia Z3 och är mycket nöjd. Med ett fodral/skydd som dessa: http://cdon.se/search?q=z3+fodral

Och ett skärmskydd av härdat glas så tål den mycket: http://cdon.se/search?q=z3+h%C3%A4rdat+glas

ljungensjenka
2015-11-09 19:18
#19

Har nyss beställt en Xperia Z5 samt skärmskydd och plånboksfodral. Verkar kanon, inte kommit än- kan utvärdera om ett tag 😉

Upp till toppen
Annons: