Annons:
Etikettproblemlösning
Läst 58715 ggr
tupaln
2015-02-15 23:00

Ytterst märkligt problem. SMS kommer inte fram

Hej!

Som rubriken beskriver har jag stött på ett ytterst märkligt problem. Jag har en iphone 5s och min flickvän har en Samsung Galaxy S4. Jag kan ringa hennes telefon, ta emot samtal och SMS från henne. Problemet är att SMS som jag skickar inte kommer fram. Jag får inga felmeddelanden och den skickar inte via imessage. Alla mina meddelanden blir försvunna i Cyberspace. Alla mina övriga kontaker, varav många med Galaxy S4 och tele2 kan ta emot mina SMS. Jag har Halebop och hon har tele2. Jag har inte ens orkat prata med kundtjänst för jag är övertygad om att dom inte kommer kunna hjälpa (halebops kundtjänst är värdelös). Har ännu inte pratat med tele2 men jag tänkte att jag gör ett inlägg här först. Tycker att jag testat allt.

Någon IT-ninja som har förslag till lösning på problemet eller har haft liknande problem?

MVH 

Jürgen

Annons:
Ladydragon
2015-02-16 00:42
#1

tror ändå att du ska dubbelkolla Imessage o googla på ditt problem o felsökning m.m 

att skicka sms när den ena har Iphone och den andra en Android kan skapa massor med konstiga problem och alla verkar på nåt sätt relatera till Imessage tyvärr 🤔

Razzora
2015-02-16 06:37
#2

För det första, vilket program använder du för att skicka meddelanden? Om det är iMessage så är det tyvärr så att det har varit extremt mycket strul med meddelandena. Och oftast så funkar det nästan endast mellan iPhone till iPhone.  Nu finns appen dock på Android, så det borde hjälpa det hela.

----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse Hjärta R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se

tupaln
2015-02-16 09:32
#3

Tack för era svar.

Jag kanske var otydlig i mitt första meddelande när jag beskrev att jag inte skickar via imessage, det problemet är uteslutet. Jag skickar helt vanliga sms. Med det menar jag SMS som inte behöver internetanslutning för att hitta fram, utan det räcker med att man har täckning på sin telefon. Dessa skickar jag via den inbyggda appen för meddelanden i ios som heter just "meddelanden" Meddelanden via facebook messenger och exempelvis WhatsApp funkar hur bra som helst eftersom att den då skickar via internet -> wifi, 3g eller 4g. Problemet är vi inte alltid har tillgång till detta då vi ofta är bortresta, så jag vill kunna skicka vanliga SMS, via det mobila nätet. Att imessage bara skickas via Iphone till Iphone är jag medveten om. Har testat flera gånger att avaktivera imessage utan lycka, startat om SMS-konversationer och raderat och lagt till kontakt, därav har jag uteslutit imessage som orsaken till problemet. Det konstiga är att det är BARA min flickväns telefon som inte kan ta emot mina SMS. Även andra med iphone kan skicka SMS till henne via samma inbyggda app som jag använder.

kissidor
2015-02-16 16:13
#4

man kan ju ändå inte låta bli att undra om det på nåt sätt kan vara relaterat till det här välkända imessage-problemet, dvs att meddelandeappen styr om det till imessage på egen hand och inte bryr sig om att du vill använda sms. har din flickvän haft en iPhone förut? om hon har det så blir man ju ännu mer misstänksam att det kan ha nånting med det att göra i alla fall - men har hon inte så är det nog nåt annat.

när uppstod det här - hade nån av er en annan telefon eller operatör förut utan att problemet fanns, eller har ni haft det såhär så länge ni har känt varandra?

Värd på Mobiltelefoner och Android

pernillaoscarsson
2015-02-17 00:20
#5

Jag hade samma problem tidigare, jag hade haft iphone men gick över till sony, men på något vänster var jag fortfarande kopplad till imessage så jag fick inte några sms. Jag var tvungen att gå tillbaka till min iphone och bocka av det för att det skulle fungera. Kan vara något sådant kanske?

tupaln
2015-02-17 00:49
#6

Hon har haft iphone förut. När hon övergick till galaxy s4 fungerade allt problemfritt under en längre tid innan problemet uppstod. Har testat nu att avvaktivera imessage på hennes gamla enhet utan framgång.

Var idag i kontakt med både min och hennes operatör. Min operatör hade loggar på alla meddelanden jag skickat (inklusive de som inte nått fram) Dessa loggar visade att meddelanden har leverats till hennes nr, de hänvisade till hennes operatör. Hennes operatör föreslog i sin tur att jag skulle leta efter uppdateringar på s4:an.

Har även provat att sätta i hennes simkort i en iphone 4 och en annan galaxy s4, båda kunde ta emot meddelanden som inte skickas via imessage. Är för tillfället extremt förvirrad.

Annons:
tupaln
2015-02-17 01:10
#7

Det vore intressant att prova mitt simkort i en annan iphone och skicka. Har dock inte tillgång till någon sådan enhet där mitt sim passar

kissidor
2015-02-17 07:50
#8

jag förstår din extrema förvirring, känner likadant själv 🤪! eftersom ni får annat resultat med hennes sim i andra telefoner så antar jag att ni blir så illa tvungna att testa  med en fabriksåterställning. se till att allt är ordentligt säkerhetskopierat med både google- och Samsung-kontona först bara

Värd på Mobiltelefoner och Android

Razzora
2015-02-17 08:29
#9

Detta är verkligen ett mycket märkligt problem. Speciellt när det har fungerat felfritt innan. Har din flickvän uppdaterat sitt operativsystem på telefonen på sista tiden?

----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse Hjärta R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se

lollett
2016-12-31 11:27
#10

Jag och en kompis har exakt samma problem nu. Jag har iphone 5s med tele2 och hon har samsung galaxy trend 2 lite med comviq. Hon kan skicka SMS till mig och när jag svarar så kommer det oftast inte fram till henne. Hon har aldrig haft iphone. Jag har aldrig nåt problem med någon annan som inte har iphone eller samma leverantör. Hur löste sig erat problem??

Upp till toppen
Annons: