Annons:
Etikettsony
Läst 6688 ggr
ilenna90
2015-01-21 22:13

xperia p - radera bilder

Är det nån mer som har xperia p här? Eller vilken xperia som helst då dom borde vara ganska så lika. 
Jag har nämligen ett jättekonstigt problem som dom på sony- supporten inte ens hade en lösning på. 

Jag kopplar in min mobil till datorn med sladden, varpå jag får upp rutan/mappen ´internlagring´. Väl där inne letar jag på kameramappen som innehåller alla mina bilder.
Och det är därifrån som jag vill kunna radera bilder.
Minnet börjar nämligen bli fullt så jag ska flytta över alla kort till datorn och radera en hel del från mobilen. Men vill fortfarande ha kvar en del bilder såklart.

Till problemet: När jag klickar på delete får jag först upp rutan ´vill du ta bort [filnamn] permanent? 
Trycker ja. 
Får då upp denna ruta: [filnamn] kunde inte tas bort. Enheten har antingen slutat svara eller kopplats ifrån.´ 
Men mobilen är självklart fortfarande inkopplad. Och jag har prövat på två olika datorer, samt startat om både dator och mobil utan att det händer något. 

Är det nån som haft samma problem eller har nån gissning på vad det kan vara för fel? :o 
Jag kan ju inte sitta och radera över 3000 bilder en och en. (För det är ännu ett problem: man kan inte ens markera en hel mapp med bilder för att ta bort. För det var min andra lösning. Att genom datorn flytta bilderna jag vill ta bort till en och samma mapp på mobilen och därefter radera hela mappen från mobilen. Men det är alltså inte heller ett alternativ eftersom man bara kan markera bilder manuellt en och en och därefter radera, säg, 10 stycken samtidigt.) 

Kanske lite svamligt men försökte förklara någorlunda detaljerat. Skulle verkligen uppskatta hjälp! :)

Annons:
leemland
2015-01-22 20:16
#1

Har du testat att öppna mappen så du ser alla bilderna och ta bort dom på det sättet? Alltså du markerar alla bilderna och sedan trycker på radera(eller va du använder dig av) .

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

ilenna90
2015-01-22 20:22
#2

du menar från datorn alltså? För ja det är det jag försökt med.

leemland
2015-01-22 20:46
#3

Ja när du tagit fram allt så att säga. 

Det kan hända att du har något "skydd" som  gör att du inte kan ta bort de via datorn. 
Har tyvärr ingen aning om vad problemet kan vara annars. Och då är de så att du får ta bort dom manuellt. Om du håller ditt finger ett par sekunder på en bild blir den markerad och du får upp ett "fält" uppe på skärmen, då kan du markera flera stycken och sedan ta bort dom.. (vet att det är jobbigt, men bättre än att ta bort dom en och en.)

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

ilenna90
2015-01-22 20:54
#4

hm har aldrig ställt in nått sånt så det verkar konstigt. men googlade lite och hittade nånting om att xperia inte stöder ett visst format (eller något, ska nog inte försöka mig på att förklara då jag inte fattade alla begrepp själv haha), eftersom det inte heller går att få fram miniatyrer (vilket fler störde sig på) när man kopplar in den i datorn. Hade jag vetat allt negativt med xperian så hade jag inte valt den sorten. 

jo det vet jag att man kan göra, har börjat lite grann nu, men som sagt tar det också en vääldig tid. Tycker det är helt sjukt att man inte kan välja att markera/radera en hel mapp på en gång! :o

leemland
2015-01-22 20:58
#5

#4 Okej. Vet inte riktigt vad du menar själv, haha. Du kan kanske länka? 😛 
Den inställningen kan vara en förinställning, du behöver inte ha pillat på något själv 😛 Själv älskar jag Sony Xperia , har aldrig haft problem med den. (eller jo den har hängt sig någon gång när jag inte haft tålamod , haha 🤪) 

Ja verkligen konstigt att det inte finns ett lättare sätt att få bort bilderna 😐

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

ilenna90
2015-01-22 21:56
#6

jag ska försöka hitta sidan igen haha! 
jasså? 😃 Vad härlig!
Jag har väl inte heller haft krångel med att den kraschar eller så, men jag tycker det är trist att det inte finns möjlighet att sätta i ett minneskort(hade gärna velat kunna köpa till ett med större lagring istället för att behöva radera bilder) eller att kunna byta batteri själv. Mitt batteri laddar ur hur snabbt som helst fastän jag knappt använt den, och det blev mycket sämre efter att jag gjort en av dom senaste uppdateringarna (kan ju ha varit en slump men ändå.) Och tycker också att galleriet blev mycket sämre efter uppdateringen. Och så särskilt det här med att man inte kan radera på ett smidigare sätt. Hade även gärna sett att man själv kunde få välja vilka appar man vill ha och ej (men det kanske är vanligt även på andra mobiler), som det är nu så har jag massvis med appar som tar upp plats som jag aldrig använder och aldrig kommer att göra heller.. 

Så nej jag är inte särskilt nöjd med xperian :/ 

här är några inlägg från sidan om något som tydligen kallas MPT. Vilket verkar förklara att man inte kan förhandsgranska bilder (eller få upp thumbnails) när man kopplar telefonen till datorn. 

_'Jag undersökte detta lite på förmiddagen och Xperia S har inte stöd för att visa thumbnails via MTP-läget.´
_
_'Xperia S har inte masslagringsläge utan den kör enbart MTP. Och som jag har förstått det så är det något vi kommer se mer av i kommande Android telefoner med inbyggt minne.'
_
http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=295739&st=150

Annons:
Upp till toppen
Annons: