Annons:
Etikettövrigt-om-android
Läst 2637 ggr
RobinHood
2014-06-07 14:07

Minix och mobil

Hej Jag har fått en minix neo 5 mini menjag fförstår mig inte på den. Om jag kollar på youtube eller swefilmer på mobilen hur kan jag då få över det till tvn via minix??? Min sambo har en appletv å surfplatta på den äre jättelätt där finns de en liten symbol man trycker på och sedan väljer appletv men jag förstår inte hur jag gör de mellan minix och min samsund mini

Annons:
kissidor
2014-06-07 15:17
#1

nu är det inte alls likadant med en sån mojäng som du har fått som med apple-tv, denna minix neo blandar du inte alls in mobilen till 🙂. minixen kör själv android så du går in på tv:n och väljer den hdmi-port som du satt minixen i som källa förstås, och sen behöver du då nån form av fjärrkontroll för att navigera runt i dess system, och tex öppna youtube eller öppna webbläsaren så du kan gå in på swefilmer. 

en vanlig trådlös datormus till exempel funkar att ansluta, det borde finnas en anslutning för den där lilla mottagaren i minixen. det är inte omöjligt att det finns en app som gör att du KAN använda mobilen som fjärrkontroll för den, men i såfall är det just som fjärrkontroll, du skickar inte innehållet från mobilen. minixen måste förstås också vara wifi-ansluten. 

nu vet jag inte hur långt du kommit med installationen, om du bara sitter med lådan framför dig och kliar dig i huvudet eller om allt är hopkopplat och anslutet men du bara inte vet vad som händer sen, men du får väl skriva igen och berätta lite mer om vad läget är så får vi försöka hjälpa dig att få fart på det 🙂

Värd på Mobiltelefoner och Android

RobinHood
2014-06-07 16:29
#2

Jaha vad synd kanskr blir att lämna tillbaka den.. vill kunna ha ngn enhetsom jag lan skocla via mobilentill tvn. Finns de ngn liknande appletv för anAndroid?

kissidor
2014-06-08 09:31
#3

jaha ojdå, men varför vill du nödvändigt skicka det från mobilen 🤔? under förutsättning att den här minixen för övrigt fungerar som det ska är ju detta mycket enklare. du kan ju ladda ner vilka androidappar du vill och köra dem på tv-skärmen. då vore ju telefonen bara ett onödigt mellansteg.

men det som mer liknar hur man använder apple-tv och som funkar för android är väl isf chromecast, som iofs är en utmärkt liten pryl för strax över 300 spänn. MEN, och det är ett ganska stort MEN - utbudet av appar för android och iOS som stöder den är än så länge ganska skralt. youtube, netflix, viaplay funkar och det funkar väldigt bra - krånglar betydligt mindre än vår apple-tv här hemma som tappar anslutningen titt som tätt.

 sen funkar det från en DATOR att skicka över vad som helst från webbläsaren chrome, som tex då swefilmer. det ska kunna funka i betaversionen av chrome för android också med lite knixande, men jag har inte fått till det själv. har dock bara försökt en gång och sen hann jag inte böka mer med det. men om de utvecklar även det så det blir stabilare och mer lättanvänt så har du ju funktionen du söker där, men jag kan alltså inte rekommendera dig att springa iväg och köpa en chromecast riktigt än. 

däremot tycker jag du ska ge minixen en chans - för som sagt hur det skulle kunna vara sämre att köra det direkt från den än att blanda in telefonen förstår jag inte riktigt 🙂. jag har själv haft en liknande mojäng (annat märke dock), och förutom att just den tyvärr hade ganska usel wifi-mottagning och sen gick sönder helt och hållet så tycker jag egentligen den piskar både apple-tv och chromecast ganska hårt sett till funktionalitet. men som sagt var, nånting att kontrollera den med behöver man, som en datormus och om man vill även ett tangentbord.

Värd på Mobiltelefoner och Android

RobinHood
2014-06-08 11:43
#4

Jo fast jag har inga behov av några appar de ända jag är intresserad av är att kunna se på swe och youtube.. jag har de lite jobbigt med synen att se på tvn å tycker det är enklare att se på min mobil. Å efter jag bara vill streama över film till tv så är appar å grejer inget jag kommer använda mig av.. de skulle vara skönt om man sitter i soffan å slösurfa på mobilen å kommer på man vill se en film att bara kunna skicka iväg den till tvn. Ska jag använda minix måste jag gå fram till tvn för att se..

Upp till toppen
Annons: