Annons:
Etikettsamsung
Läst 2454 ggr
[Jens]
6/6/14, 8:48 AM

Samsung S5 - känslig?

Vi på jobbet beställde en Samsung S5 för att testa hur den är och min Medarbetare råkade tappa telefonen på ca 15 cm höjd i bordet. Höll i telefonen och den slank ner på bordet och skärmen sprack!

Vi skickade tillbaka telefonen för vi hoppades ju på att detta skulle vara ett garantiärende. Vi fick inte använda oss av garantin utan det var klumpigheten som gjorde att telefonen gick sönder.

Lite märkligt att en skärm inte klarar en 15 cm höjd och vi hävdar fortfarande att det var fabrikationsfel på telefonen för visst bör den klara 15 cm höjd.

Ska nämna att vi har inte gett upp ännu gällande garantin. Vi har betalat men jobbar på att få det som ett garantiärende ändå.

För övrigt kan jag säga att det är en fin telefon och är lite större än föregående modell.

Annons:
kissidor
6/7/14, 8:53 AM
#1

tyvärr är det ju så att vilken telefon som helst som inte är speciellt skyddad mot det kan få spräckt skärm om den landar oturligt, medan man kan tappa den hundratals gånger utan att något händer. jag är nog rätt person att uttala mig detta för jag har tappat alla mina telefoner dagligen, och de gånger skärmen har gått har det varit oerhört förvånande eftersom man tyckt att det var det sista som skulle hända just . som du säger, 15cm typ och spricker den - trots den har studsat och flygit flera meter i både höjd och längd otaliga gånger utan att det spruckit. 

men jag tror ju också att konstruktionerna generellt blir känsligare för just skärmspräckning med dessa allt större skärmar med allt mindre kanter och allt tunnare telefoner

Värd på Mobiltelefoner och Android

[Jens]
6/7/14, 9:00 AM
#2

Ja, det är väldigt konstigt att det hände men vi är så irriterade på att vi inte får det som garanti men men.. vi har inte gett upp ännu. 

Vi kommer naturligtvis sätta på skydd för att minimera risken att skärmen spricker igen. 🙂

[Jens]
6/7/14, 10:26 AM
#3

När jag tänker efter så var det här inlägget på fel ställe. borde ha varit på mobiltelefoner i fokus. Jaja, sånt händer 🙂

MichaelE
6/9/14, 1:33 PM
#4

Att skärmen spricker beror helt på hur den landar. Vid kollision överförs energin från fallet till mobilen och den yta den faller på, detta gör att eftersom mobilen är i regel lättare så får den också den högsta energimängden. I och med att mobile är solid så finns det inget som dämpar kollisionen utan all energi tas upp i mobilens hårda hölje som i sig börjar "vibrera". Metall tål vibrationer mycket bättre än det glasaktiga materialet som används till skärmen och därmed spricker skärmen.

Detta var en enkel förklaring till något som är en hel vetenskap. Hursomhelst har man tagit fram en ny touchskärm på ett Universitet i USA som är billigare att ta fram än dagens skärmar och materialet kan böjas flertalet gånger utan att ta skada. Detta betyder att den kommer kunna ta upp dessa "vibrationer" mycket bättre och kommer inte spricka vid vanligt fall.

Upp till toppen
Annons: