Annons:
Etikettutseende-design
Läst 4392 ggr
Mysan59
2014-05-15 13:22

Vad är vitsen med både hem- och startskärm?

Hej,

Har en Samsung S3 och förstår inte varför det ska vara både startskärm och hemskärm.

Nån som kan förklara vad det är bra för.

Undrar mest för att jag tycker det är så onödigt, men kanske är det nåt jag har missat?

Annons:
[MrDiabolic]
2014-05-15 13:33
#1

Exakt vad menar du med både "startskärm" och "hemskärm"? Om du menar att du har flera skärmar som du kan svepa emellan, så går det att ställa in hur många skärmar det ska vara.

Har några gånger sett att en del kallar launchern för startskärm, och om det är det du menar, så är det nödvändigt. Hemskärmen är en del av launchern. Launchern är så att säga ett skal.

kissidor
2014-05-15 14:29
#2

eller menar du hemskärmen och app drawern tro mysan 🤔. tänkte om du kanske hade en iPhone förut och är van vid det, där måste ju alla appar ligga framme på skärmarna - i android är ju inte tanken att man ska ha varenda app ligga framme och klydda där - fast man naturligtvis får ha det om man vill 🙂

Värd på Mobiltelefoner och Android

Mysan59
2014-05-15 14:31
#3

Nej jag menar startskärm och sen kan man trycka på en ruta eller vad jag ska kalla det så kommer jag till hemskärmen, eller om det är tvärtom.

Fast  nu ser jag att det kallas programskärm.

Launcher? 😞

Mysan59
2014-05-15 14:35
#4

Nej  har aldrig haft iphone, hade en gammal dålig Samsung förut och brydde mig inte så mycket, men nu är jag nyfiken.

På ena har jag alla mina appar i olika mappar (gillar att försöka hålla ordning) på den andra (när jag trycker på fyrkanten i nedersta högra hörnet) har jag också apparna + program + widgetar som jag kan lägga till på första skärmen.

Blir lite tokigt när man ska förklara och inte ens vet vad allt heter…

kissidor
2014-05-15 14:41
#5

ja hur ska man förklara vad en launcher är på ett bra sätt 🤔? det är iaf kan man säga programmet som hanterar hemskärmen med sitt innehåll och som öppnar ("launches") apparna. 

det värsta är att jag kommer inte på hur du menar med startskärm och den där "rutan", vet inte om det är nåt som finns i samsungs original-launcher som jag inte minns hur den ser ut eftersom jag alltid bytt ut den det första jag gör. jag kan ändå inte låta bli att undra om det inte i alla fall är app drawern du menar, den kanske ska kallas programskärm på svenska. och isf är det som jag skrev att det är ju inte tänkt att man ska ha alla sina program framme på hemskärmen. 

men ta gärna ett par skärmdumpar och lägg upp som visar vad det är för "ruta" du menar samt vilken skärm du syftar på att du kommer till, så kan vi reda ut det 🙂

Värd på Mobiltelefoner och Android

Mysan59
2014-05-15 15:01
#6

OK då ska jag bara komma på hur jag tar en skärmdump på mobilen 🤔

Jag får väl ursäkta mig med min höga ålder, är ju född på 50-talet 😉

Annons:
Mysan59
2014-05-15 15:10
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Tack och lov för Youtube

Här kommer den ena (vet inte vilken som är vilken)

[MrDiabolic]
2014-05-15 15:10
#8

Menar du ikonen längst ned till höger, när du säger att du klickar på en ruta? Den som bara är ett antal vita prickar? Om det är den du menar, så är det app drawer du kommer till.

kissidor
2014-05-15 15:10
#9

tryck in powerknappen och hemknappen samtidigt ett par sekunder tills det liksom blinkar till och låter som en bild tas 🙂.

ja visst är det ju skillnad på om man växt upp med modern teknik eller inte, men det handlar nog väldigt mycket om intresse också. jag som är född -66 skulle egentligen lika väl jag kunna "skylla" på det, för det fanns inte mycket mer teknikprylar i min barndom - men jag är teknikintresserad så jag håller mig lite uppdaterad - och är man inte intresserad så är det ju inget man behöver "skylla ifrån sig" för heller 🙂

Värd på Mobiltelefoner och Android

Mysan59
2014-05-15 15:15
#10

MrDiabolic OK tack för det

kissidor Jo det har du rätt i, jag är väl ganska intresserad men däremot har jag ibland svårt för/orkar inte läsa allt och chansar lite här och där.

Man kan säga att jag är en slarvig intresserad person, eller nåt sånt 🙂

Mysan59
2014-05-15 15:16
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Då kanske jag inte behöver skicka den andra skärmdumpen men gör det ändå för den verkar inte ha kommit med när jag gjorde en ändring i förra inlägget

kissidor
2014-05-15 15:19
#12

japp, som jag misstänkte - det är den som jag kallar app drawern, och då gäller alltså mitt tidigare svar 🙂

Värd på Mobiltelefoner och Android

[MrDiabolic]
2014-05-15 15:26
#13

Som kissidor skrev i ett tidigare inlägg, app drawer är där alla program man har installerade finns, och på hemskärmen kan man lägga de program man använder mest. På hemskärmen kan man även lägga widgetar, det går inte i app drawer. Tänk dig app drawer som Start-menyn I Windows och hemskärmen som skrivbordet i Windows. I Start-menyn finns alla program och på skrivbordet kan du lägga genvägar till dina favoritprogram.

Annons:
kissidor
2014-05-15 15:34
#14

det var en bra förklaring mrDiabolic 🙂, att jag inte tänkte på det 😊

Värd på Mobiltelefoner och Android

Mysan59
2014-05-15 15:40
#15

Tack för alla svaren 🙂

[MrDiabolic]
2014-05-15 15:45
#16

#14 Det var ju bra att du inte gjorde det, så jag också fick chansen att komma med något matnyttigt. 😉

#15 Varsågod. 🙂

[MrDiabolic]
2014-05-15 16:10
#17

Du skrev att det är svårt när du inte vet vad allt heter. Nu vet du vad app drawer är (tyckte programskärm, som kissidor föreslog, var ett bra namn) och vad hemskärm är. 🙂

Här kommer en beteckning till. Raden med ikoner längst ned heter docka. Man dockar ikoner i den. Meningen med den, är att visa de program man använder allra mest. Om man använder sig av funktionen att svepa mellan flera hemskärmar, så följer dockan med på allihop.

kissidor
2014-05-15 16:19
#18

hehe, det var mysan själv som såg nånstans att det kallades programskärm 🙂. men det är ju en vettig översättning, har faktiskt aldrig tänkt på att sätta ett svenskt namn på det.

Värd på Mobiltelefoner och Android

[MrDiabolic]
2014-05-15 16:21
#19

Läste jag så slarvigt? Fick för mig det var du som skrev det… Hahaha

bamse6311
2014-05-15 17:54
#20

#18 kissidor

Fint med svenska namn ibland och kanske gör allt lite enklare att förstå.

Nu har jag inte läst alla inlägg men misstänker att det är det som man också på svenska kan kalla "app-lådan".

Dock så kan ju även alla sådana här ord förvirra någon som är helt ny med en smartphone men vi är ju alla här för att hjälpa till med förståelsen för sådana ord som för oss kan synas självklara.

Bästa hälsningar,
Bertil

Annons:
Mysan59
2014-05-19 18:51
#21

Docka? Aldrig hört, vad jag vet…

Föredrar svenska eftersom jag är dålig på engelska

Ladydragon
2014-05-19 19:50
#22

#17 men brukar docka medfölja standard launchern? alltså den som medföljer telefonen 

tror inte jag har sett den på Xperia telefoner i alla fall 🤔

[MrDiabolic]
2014-05-19 19:59
#23

#22 I bilden i Mysans inlägg #7 är raden längst ned med fyra ikoner en docka. Det är standard i TouchWiz. Och även HTC Sense har en docka som liknar den i TouchWiz. Det går inte att göra några särskilda inställningar för dem, som i t.ex. Apex eller Nova, så det är nog därför de aldrig nämns vid namnet docka, utan de bara finns där, så att säga.

Upp till toppen
Annons: