Annons:
Etikettroot-custom-roms-utveckling
Läst 6370 ggr
[MrDiabolic]
2014-04-19 01:48

Vedermödor med Galaxy S5...

Jag gjorde mitt första försök att roota en Android för c:a en månad sedan (skriver om  det i den här tråden), så jag är relativt ny med detta på just Android. Själva principen med root är dock ingen nyhet för mig, då jag rootade min gamla Nokia N900, och att administrera Unix-liknande system är heller inget nytt under solen, då jag kört FreeBSD på min desktop sedan 1999.

Till saken, min nya Galaxy S5. Jag ber inte uttryckligen om någon hjälp här, utan vill bara dela med mig av mina vedermödor och dumheter. Men om någon har tips och förslag tänker jag givetvis läsa och överväga dem. 😉

Det första jag gjorde var roota den med Chainfires Auto Root. Jag startade bara luren och gjorde de första inställningarna, med språk o.s.v., men jag återställde inga appar innan jag rootade. Inga problem där (förutom förstås att Triangle Away inte fungerar på nyare lurar, så garantin kan jag glömma, men det var jag medveten om).

Moment nummer två var att återställa allt från Google Play. Detta skötte sig själv så fort jag loggade in, och gick smärtfritt.

Del tre bestod i återställning av inställningar (BARA app-inställningar; systeminställningar gör jag manuellt) och data (samtalsloggar, SMS/MMS och sånt) från min S3. Jag använder MyBackup root. Alla filer fanns på SD-kortet som jag redan hade flyttat över till nya luren, så det var bara att köra igång. Efter genomförd återställning och omstart började problemen. ALLA appar vars inställningar jag återställt kraschade (den lilla störiga dialogrutan "XXX har stoppats"). Bara att gå igenom alla appar i programhanterarer och klicka på "Rensa data" och göra alla inställningar manuellt. Det tog en stund, men det löste sig. Och återställningen av samtalsloggar och liknande gick helt felfritt.

Nästa steg var att försöka ta bort Knox. Och där kom problemen. Jag hittade ett tips om att, efter att man "avinstallerat" Knox inifrån Knox själv, så var det riskfritt att ta bort ALLA filer som har med Knox att göra. GÖR INTE DETTA, DET ÄR INTE ETT DUGG RISKFRITT.

Luren fastnade i en boot loop. Nåväl, det brukar hjälpa att tömma Dalvik Cache. Men eftersom CF Auto Root återställer stock recovery, var jag tvungen att först först flasha CWM (borde nog ha gjort det först och tagit en backup). Efter att det var gjort och Dalvik Cache var rensat fastnade luren fortfarande i en boot loop. Jag provade flera gånger, och rensade även både /cache och /data, men det gick inte. Så jag provade att återställa med Kies, men där hittades inte luren vare sig den var i boot loopen eller download mode.

Efter att ha googlat en stund hittade jag dock firmwares att ladda ned. Efter nedladdning flashade jag med Odin. Det gick utmärkt, men nu var jag ju tillbaka på ruta ett, så jag fick börja om med att roota, återställa från Google Play o.s.v. Dessutom konstaterade jag, att jag fick fel regionsversion, så nu stämmer inte CSC-koden på luren. Fast det skiter jag i. Det fanns ju svenska i den versionen, och hade inte det funnits, hade jag kunnat leva med engelska.

Så idag (hmm, igår, klockan är ju över midnatt), hittade jag två custom roms till S5 (Echoe Rom och Omega Rom; båda är baserade på Samsungs stock rom). Bestämde mig för att pröva Echoe. Denna gången tog jag en backup i CWM. Installationen gick lätt och utan problem, så inte mycket att orda om det. Dock gillade jag inte Echoe. Jag fick dåliga vibbar av det så fort jag startade telefonen, då första skärmen, där man väljer språk, var som standard på italienska. Och när jag fått igång allt, och skulle börja göra inställningar av systemet, tappade jag sugen. Alla de vanliga inställningarna från Samsungs stock rom fanns där, och de extra inställningarna för Echoe låg under en egen kategori. När jag öppnade den, insåg jag att de inställningar som fanns där, inte var integrerade i systemet, utan sköttes av appar som behövde laddas ned. Dessutom fungerade inte apparna tillfredsställande; de laggade och kraschade. Så jag återställde min backup.

Dock gillade jag kernel från Echoe, och den fanns att ladda ned separat, så den har jag flashat nu. Dels så kör den SELinux i tillåtande läge (jag behöver inte detta, utöver att jag får en allergichock när jag ser ord som enforcing), dels finns det fler möjligheter att styra processorn och I/O schemaläggare

Så nu kör jag följande:

Stock rom, rootad (CF Auto Root), CWM Recovery och S5 AEL kernel V1.

Och detta är vad jag kör tills det kommer någon CM-baserad rom till S5. De jag körde på S3 var först Gummy Rom, och sedan bytte jag till AOKP (jag gillade Gummy, men bytte av ren nyfikenhet), och dröjer det inte alltför länge innan någon av dem kommer till S5, så väntar jag.

Annons:
kissidor
2014-04-19 06:38
#1

Jag blev just ännu lite mer fast besluten att inte skaffa mig en s5 😃. Just det här krånglandet med knox vill jag slippa🤮, jag kan som du leva med att garantin ryker, men jag kan inte tolerera den sortens trassel och vedermödor bara för att få min telefon som jag vill ha den.  Nu redde du ju visserligen upp det, men det tar ju tid att hålla på sådär, och har man inte den tiden till förfogande är det ganska slitsamt för nerverna 🙂.

Värd på Mobiltelefoner och Android

[MrDiabolic]
2014-04-19 07:52
#2

Ja Knox är ondska i binärform. Detta är min sista Samsung om de inte skärper till sig. Även om man får bort Knox ur operativet ligger det ju kvar i bootloadern, och nu när jag har en custom kernel får jag en varning när jag startar om luren.

KERNEL IS NOT SEANDROID ENFORCING

Set warranty bit : kernel

Så står det i övre vänstra hörnet innan bootanimationen sätter igång. Det är fult, men det påverkar åtminstone inte funktionen.

Jag beställde S5:an samma dag som de släppte den för förhandsbeställningar, och då hade jag inte ens rootat min gamla S3:a, och var inte medveten om Knox existens.

I min tråd om S3:an frågade jag ju lite om CPU governors, och jag har forskat lite mer i detta. Jag är fortfarande ingen kernel-hacker, så jag förstår inte alla de tekniska detaljerna, men den kernel jag nu kör har ett helt batteri med både governors och schedulers att välja bland. Jag har läst så många trådar, så jag vet inte riktigt var jag läste detta, men jag fick iallafall reda på att till de önskemål om batteritid kontra prestanda jag beskrev i min S3-tråd, så ska kombinationen lionheart governor och zen scheduler vara riktigt bra. Det lilla jag hunnit testa hittills får mig att känna att detta nog stämmer.

http://www.koolatek.com/android-kernel-governors-io-schedulers/

Zen scheduler beskrivs inte där, men jag hittade en beskrivning någon annanstans (ja, var?). Den påminner tydligen om noop, fast den skiljer på synkron och asynkron överföring.

ru4real
2014-04-19 12:12
#3

Jag har rootat alla mina lurar, xperia x10, samsung galaxy s1 och en s3'a (nuvarande) och har aldrig haft ngt av dessa problem. Dock kan det ju vara bra att vänta ett litet tag med att roota nya lurar, så ngn annan tar de första smällarna (som du antagligen märkt vid detta laget).

knox var/är dock ngt nytt, intressant att läsa om. Och trist att det ligger kvar i bootloadern, men finns det inte en ren bootloader att lägga in?

Skulle gärna ha en s5'a själv, den verkar mycket trevlig annars.

EDIT: läste lite mer nu, och det står ju att man bör vänta för att se om det kommer ngt root som inte triggar KNOX (http://www.gottabemobile.com/2014/03/31/samsung-galaxy-s5-root-download/)

[MrDiabolic]
2014-04-19 13:08
#4

#3 Hade jag vetat om detta innan jag beställde luren, hade jag nog väntat eller valt en annan lur. Men när jag väl fick reda på allt detta, efter att ha rootat S3:an och gjort lite research, så orkade jag inte krångla med att avbeställa och leta efter en ny potentiell lur.

Så nu hade jag alltså tre alternativ:

1. Sumpa garantin

2. Låta S5:an ligga tills det kommer någon root-metod som inte triggar Knox.

3. Köra utan root tills det kommer någon root-metod som inte triggar Knox.

Alternativ 3 kan vi glömma. Jag rootade S3:an för att jag ville. För att jag anser mig ha rätt att göra vad jag vill med min lur utan att det ska vara spärrat av systemets säkerhetsregler. För att kunna få luren som jag vill ha den. Och nu när jag vant mig vid att ha root, och dessutom har flera appar som kräver root och som jag inte vill vara utan, tänker jag inte köra utan root.

Vad gäller alternativ 2, så om jag visste hur lång tid det skulle ta, hade jag nog kört på, om tiden inte varit alltför lång, men eftersom ingen vet när eller ens om det kommer, är det inte så intressant.

Så jag valde att sumpa garantin. Jag gjorde det medvetet. Och jag tänker mig, att om någon lyckas roota utan att trigga Knox, så kommer det antagligen ett sätt att nollställa räknaren också. Men med tanke på hur Knox fungerar, måste man antagligen byta ut bootloadern helt.

Och för övrigt har både S3 och S4 Knox efter uppdateringarna till 4.3.

ru4real
2014-04-19 13:14
#5

Har inte knox på min s3'a, underligt.

[MrDiabolic]
2014-04-19 13:30
#6

Om du rootat före uppdateringen till 4.3, är du nog fri från det.

Annons:
[MrDiabolic]
2014-04-19 13:36
#7

Jag hade redan 4.3, så jag har Knox även I S3:an. Dock bara i bootloadern. Eftersom jag kör en custom rom på den, är det helt borta från operativet. Och på den visas inga varningar när jag startar den.

ru4real
2014-04-19 21:13
#8

Kör som sagt CM 4.4.2 på min, och jag kommer inte ihåg vad det var på den när jag fick den av en kompis. Men det första jag gjorde var att roota den :)

kissidor
2014-04-20 09:44
#9

jag hade också rootat våra s3 4g, note 2 och s4 innan 4.3, men låg då kvar på stock ROM. men jag hann höra om knox innan jag uppdaterade och då lät jag förstås bli och inväntade att CM skulle komma upp i 4.4. vissa av de där bloat-funktionerna är ju lite användbara ändå, så det är synd om man måste välja antingen eller

Värd på Mobiltelefoner och Android

[MrDiabolic]
2014-04-20 12:11
#10

Det finns ju rom som är baserade på stock rom, men där bloaten är valbara och där Knox är borttaget från operativet. Och det går att byta bootloader också, via Odin. Fast då måste det ju först finnas en annan bootloader.

[MrDiabolic]
2014-04-21 11:48
#11

Vid närmare eftertanke, kan loadern i S5 vara låst på något sätt, så den inte går att byta. Annars vore ju Knox ganska tandlöst. Om loadern går att byta, skulle man ju kunna återställa allt, inklusive räknaren, och därmed få tillbaka garantin.

halfdanich
2015-04-29 15:45
#12

haj jag sitter med en samsung galaxsy s5 och har allt jag behöver för att roota odin 3.07 eller odin 3.09 plus det som kringgår att starta med 

vad jag inte förstår viket jag sökt nu i 4 dagar på genom olika youtube sajter eller på googel är att då jag trycker på start i odin startar rootning men stopar med FAIL 

i listan står det auto FAIL , men vad att göra åt det vet jag inte HJÄLP har skapat utvecklngsalternativ bockat i usb rutan men utan hjälp 

hoppas någon vet hur ja ska gå vidare med min samsung galaxy  sm g 900f

med android 5.0

Upp till toppen
Annons: