Annons:
Etikettproblemlösning
Läst 4556 ggr
ulraxe
4/4/14, 6:27 PM

Xperia S

Jag har en mobil som gör så att långa sms stoppar upp andra sms IBLAND. Så jag inte går ngt sms av ngn.Då lär jag prata med min operatör för att dom ska plocka bort det sms:et som förstör. Problemet ligger inte hos operatören enligt dom, utan min mobil har bestämt sig för att inte ta emot 4 sms(640 tecken)långt Sms ibland.Dom säjer att det är fel på mjukvaran i min mobil. Jag har nyaste uppdateringarna på system o allt, då vad kan göra åt detta tror ni?!!! Har ngn av er haft samma problem med xperian??

Annons:
kissidor
4/4/14, 6:41 PM
#1

Har du testat med ett annat sms-program än det inbyggda? Det skulle jag göra i ditt ställe annars

Värd på Mobiltelefoner och Android

ulraxe
4/4/14, 7:13 PM
#2

Ett annat sms program, hur menar du då??Förstår mig inte speciellt mkt på det tekniska med min mobil precis.0:)

kissidor
4/4/14, 7:27 PM
#3

Du laddar ner en annan sms-app från Google play-butiken, det finns många :-). Själv använder jag go sms sen flera år tillbaka. Handcent sms är en annan populär sms-app, men det finns som sagt fler :-)

Värd på Mobiltelefoner och Android

[MrDiabolic]
4/9/14, 2:58 AM
#4

Jag har kört Handcent ett tag nu. Några månader iaf. Den har både fördelar och nackdelar.

Fördelar:

1. Olika notifieringar per person; jag kan ställa in inte bara ljudet utan även färg och frekvens på LED:ens blink.

2. Jag kan ställa in så att långa SMS skickas som länkade SMS. I Samsungs SMS-app länkas max tre stycken, och blir meddelandet längre än så, konverteras det automatiskt till MMS. Min mamma kan inte ta emot MMS, men långa SMS går bra (hennes lur delar dock upp dem till SMS som är max tre meddelansden långa; men om jag skickar ett som är åtta meddelanden långt, får hon tre SMS. Känns fullt läsbart och dessutom enklare än att behöva logga in på en hemsida för att läsa ett MMS som egentligen bara är ett väldigt långt SMS). Hur stock Android SMS-app gör vet jag inte.

3. Om jag skickar samma SMS/MMS till flera personer samtidigt, skapas en tråd som t.ex. heter "Lena, Rickard, Anders, Mamma", och deras respektive svar hamnar under respektive trådar. I Handcent kan jag ställas upp att sådana meddelanden splittas ut i alla trådar, så att det i ovanstående exempel hamnar ett meddelande i vardera trådarna "Lena", "Rickard", "Anders" och "Mamma". Deras eventuella svar hamnar då givetvis i samma tråd som mitt utgående SMS/MMS. Detta är huvudanledningen till att jag bytte till Handcent, och faktiskt så viktigt att jag skulle kunna betala för den funktionen.

4. Mycket fler inställningsmöjligheter vad gäller utseendet på gränssnittet, och standardinställningen är mycket snyggare än t.ex. Samsungs SMS-app.

Nackdelar:

1. Den interagerar illa med systemets kontaktväljare; om jag t.ex. väljer en grupp och klickar skicka sms, får jag upp ett meddelandefönster utan några kontakter i. Detta är om jag går in via kontaktappen, och bara om jag vill skicka grupp-SMS; skickar jag individuella SMS funkar det bra. Om jag väljer kontakter via Handcents egen kontaktväljare (d.v.s. lägger till kontakt från ett meddelandefönster), får jag listan sorterad i bokstavsordning på förnamn. Jag vill ha kontakter sorterade först på efternamn och sen förnamn, och visade som förnamn efternamn (Anders Jansson ska alltså sorteras som Jansson, Anders och visas som Anders Jansson).

2. Den har reklam. Reklamen syns dock bara i inställningsfönstren, inte i meddelandefönstren. Enda sättet att bli av med reklamen, är att köpa någon sorts abonnemang genom Handcents hemsida. Det går inte att köpa en unlocker eller en pro-version från Play Store.

3. Det finns ett svenskt language pack, men det är inte 100%-igt, och det smyger in engelska ord och fraser här och där.

Slutsats:

Handcent är en väldigt kompetent SMS/MMS-app, men med de betalningsmöjligheter som erbjuds, är jag inte beredd att betala för den.

Om man dumpar sin inbyggda kontaktväljare, och interagerar helt med systemets och om det ges möjlighet att köpa en unlocker eller en pro-version via Play Store, kan jag mycket väl tänka mig att betala mellan 50-100 kr för en livstidslicens.

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.handcent.nextsms

Jag vill inte med detta göra reklam för Handcent, utan snarare en recension. Jag försöker sakligt förklara varför just jag väljer att använda den, och det skulle vara intressant att se liknande inlägg om andra SMS/MMS-appar, och därigenom ge TS lite förslag på vad som eventuellt kan lösa hennes problem.

kissidor
4/9/14, 6:01 AM
#5

MrDiabolic, din fördelar punkt 3 skulle jag också se som en enorm fördel, hatar när det blir på det andra viset. Att jag fortfarande använder go sms och inte ens provat någon annan sen jag började med den är nog mest för att dottern också har den och vi brukar använda de inbyggda emoticons och stickers ganska mycket när vi messar till varandra. (självklart är det också så att den tjänat mig problemfritt och väl.) Men nu blev jag klart motiverad att ta mig en titt iaf på handcent🙂. 

Ulraxe, hur går det för dig då? Har du testat än om det gör någon skillnad med någon annan sms-app?

Värd på Mobiltelefoner och Android

Upp till toppen
Annons: