Annons:
Etikettövrigt-om-android
Läst 10018 ggr
Julip
3/25/14, 11:35 PM

Virusskydd surfplatta

Visst är det så att man behöver virusskydd till surfplatta också, precis som man har till datorer?

Hur skaffar man det på bästa sätt?

Annons:
kissidor
3/26/14, 8:54 AM
#1

ja det stämmer, det bör du ha. det finns flera i google playstore. sök på antivirus bara och så läser du igenom användarkommentarer noga innan du väljer en. själv använder jag den här: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.sophos.smsec

du bör även ha ett skydd mot sk malware som inte riktigt är detsamma och som man inte kan räkna med att antivirusskyddet tar hand om. dvs sånt som adware tex. där använder jag detta: https://play.google.com/store/apps/details?id=org.malwarebytes.antimalware

och detta antivirusskydd säger sig även ta hand om malware: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.antivirus

Värd på Mobiltelefoner och Android

Julip
3/26/14, 10:21 AM
#2

Tusen tack! Då blir det att installera dessa det första jag gör när jag får hem surfplattan :)

kissidor
3/26/14, 10:47 AM
#3

gör så, får man vara nyfiken och fråga vilken du har beställt 🙂?

Värd på Mobiltelefoner och Android

Julip
3/26/14, 2:17 PM
#4

Det är en Yarvik Noble 10 tums. Helt okänt märke för mig men den hade fått bra recensioner och låg i lägre prisklass vilket passade mig :)

kissidor
3/26/14, 2:51 PM
#5

ok, jag känner inte heller till den mer än att jag känner igen namnet. men det var ju bra att det fanns recensioner som verkade bra 🙂. du får ha mycket nöje med den iaf!

Värd på Mobiltelefoner och Android

Julip
3/29/14, 6:31 PM
#6

Måste man göra något särskilt när man laddat ner apparna eller funkar dom direkt man laddat ner dom till plattan? ☺️

Fick min platta igår, laddade ner de två första apparna som länkades i #1 direkt… o sen gick jag ut på internet. Gick in på swefilmer och skulle se tvserier och det kom upp massa sidor (reklam tror jag?) samt att serien (40 min/avsnitt) stoppades hela tiden.. Jätteirriterande! 

Har jag redan fått virus? :S

Kan ingenting om sånt här.. men vet att min dator jag sitter o skriver på nu har jag virus trots antivirusprogram vi betalar för (det kom de månaderna då datorn var oskyddad..) o trots att vi har antivirusprogram nu så är skiten kvar (vet det för det dyker upp 10 st reklamsidor över varje sida varje gång jag klickar upp något så för att se något måste jag först kryssa allting o så ploppar det upp igen och igen tills det försvinner, ibland försvinner det efter första kryssningen)

Annons:
[Högtryck]1
3/29/14, 7:43 PM
#7

#6, Installera adblock så slipper du reklamen

Julip
3/29/14, 7:49 PM
#8

#7 Hur gör man det? :)

annia1
3/29/14, 11:40 PM
#9

Julip när det gäller platan så vet jag inte. Vilken serie tittade du på. Jag kan kolla på samma och se om jag också ser massa reklam. Att det stoppades hela tiden kan bero på att du saknar nåt program i plattan, men som sagt jag vet inte.

När det gäller din dator så har du som det verkar fått in så kallade PUP:s (potentiellt unwanted programs på svenska blir det troligen oönskade program). Kika överallt i ditt antivirusprogram och titta om det finns en inställning för upptäckt av PUP:s oönskade program. Om det finns så klicka i det och sen gör en ordentlig genomskanning med det. Då det inte är virus så är det inte iklickat som standard i antivirusprogram. Om du nu råkar ha avast så finns det en svensk beskrivning i denna tråd inlägg 34 inne på datorn hur du letar reda på det.

PUP:s är inte virus utan som sagt oönskade program som oftast följer med som lite extra "godis" när man laddar hem andra program. 

Om ditt antivirusprogram inte har den inställning så får du använda andra program för att få bort det. Nu står det ett specifikt namn i denna, men det går i alla fall att använda instruktionerna och programmen som finns i denna länk. Den är tyvärr på engelska.

.

[Högtryck]1
3/30/14, 1:15 AM
#10

#8, Man kan hämta det här eller så installerar man en webbläsare som har det som tillägg/addons, när du installerat detta kan jag lova att du kan se på swefilmer hur enkelt som helst utan problem.

https://adblockplus.org/en/android

annia1
3/30/14, 3:11 AM
#11

Julip jag har varit in på swefilmer och kikat. Det finns reklam på den sidan åtminstone en del. Sen kan jag ju inte säga att vi ser lika mycket reklam.

Det finns vad jag ska kalla det lömsk reklam om du förstår vad jag menar med det. När jag var in så fick jag en liten ruta både upptill och nertill där det stod att jag behövde uppdatera min mediaspelare, men både den upptill och nertill är reklam. Så ser du den så klicka inte på de. Men det kan ev vara nån mediaspelare som du behöver för att se filmer ok, men då är det bättre att själv installera en sån.

Sen när jag klickade på bilden till vänster så fick jag ett par stora popup fönster. 

Sen finns det en del blåa pilar på sidan och de verkar alla vara reklam så om du klickar på dom så dyker det upp reklam. 

Det var nåt mer, men det kommer jag inte ihåg nu. Det jag kan tänka mig att när du var in på sidan att om du skrollade att du råkade klicka på nån av de reklamplatser som finns och det därför dök upp. Så din platta verkar ok. Åtminstone om du får liknande det jag fick.

.

Upp till toppen
Annons: