Annons:
Etiketthårdvara
Läst 4506 ggr
Jalking
2013-11-21 15:50

Fotoback-up med platta?

Jag har inte riktigt haft behov att skaffa en surfplatta, men börjar nu fundera lite på det av en enda orsak. Jag ska ut och resa och vill kunna ha möjlighet att kopiera foton från minneskort till till USB-minne.

Jag har kollat lite på androidplattor på nätet och sett att en del har en micro-USB-port. Funkar det att koppla in en kortläsare (eller kameran) och kopiera foton till plattan, sen koppla in ett USB-minne och flytta fotona dit?

USB-minnet måste då kopplas med någon adapterkabel normalstor USB till micro-USB. Finns ens en sån adapterkabel?

Det kanske rent av finns en padda som kan ta ett fullstort SD-kort?

Jag har faktiskt en gammal eee-dator som kan göra jobbet, men jag tycker den är för tung och klumpig att släpa på. Den är ju minst ett kilo tyngre än en liten surfplatta.

Annons:
ru4real
2013-11-21 16:05
#1

 Du kan väl alltid koppla in en kortläsare via usb-kabeln? På ngt vis. Eller så använder du dig av t ex dropbox för fotosynk, då vinner du dessutom på att dina bilder är säkerhtskopierade dessutom.

Jalking
2013-11-21 16:39
#2

Dropbox använder jag normalt ganska flitigt, men det är inget alternativ i detta fall. Jag har har rätt dåliga erfarenheter av uppkopplingar utomlands. För drygt ett år sen var jag i Kroatien med en kompaktkamera med inbyggd wifi, och med den wifi jag hade tillgång till där tog det mellan 10 och 15 minuter att överför ett foto. Nu ska jag på rundresa i Vietnam, och i resebolagets info står att wifi finns på en del platser, men man ska inte räkna med några större hastigheter. Alltså behöver jag möjlighet att göra back-up utan att blanda in nätet. Därför vill jag ha möjlighet att kopiera från kamerornas SD-kort till USB-minnen. USB-minnena ska inte förvaras i samma väska som kamerorna. Då har jag i alla fall fotona på två ställen. Blir kameraväskan stulen, dränkt eller så finns i alla fall mina foton kvar.

Ladydragon
2013-11-21 16:58
#3

Jag är inte helt säker men jag tror inte det går att göra som du hade tänkt 

men varför är det viktigt för dig just att ha fotona på ett usb minne? 

det funkar ju lika bra att ta med sig flera minneskort och när ett är fullt så byter man bara och sen när du kommer hem igen så kan du ju föra över fotona till ett usb minne

Jalking
2013-11-21 17:45
#4

Då har jag ju fotona bara på ett ställe. Ett minneskort borta = alla fotona som fanns på det kortet borta. Det är därför jag vill KOPIERA, inte flytta till USB-minne.

Väl hemma har jag inga problem med fotoback-up. Där kopierar jag till flera olika hårddiskar som inte ens finns i samma byggnad.

Jalking
2013-11-24 01:25
#5

Asus verkar vara den enda tillverkare som faktiskt nämner stöd för USB OTG i sina specifikationer på hemsidan (men Dustin m.fl. försäljningsställen visar inte den infon om produkterna)  Asus uppger stöd för OTG på två av sina plattor:

  • Asus MeMo Pad 8 (ME180A)
  • Asus MeMo Pad (Den heter bara det, utan extra siffror och bokstäver. Med Android 4.1)

Någon som har erfarenhet av någon av dessa plattor?

Jalking
2013-11-26 18:22
#6

Den enda vettiga lösningen på hur man tar reda på om en platta har stöd för otg direkt från kartongen och lämplig för fotobackup verkar vara att köpa en otg-kabel, ta med kortläsare + minneskort från kameran och prova rent handgripligt i butik. Detta diskvalificerar alla näthandlare, men när de är så jä… dumma att de inte tar med en så viktig info i specifikationerna på hemsidan är det bara lagom åt dem.

Otg-kabel finns bl.a. hos Kjell & Co och kostar under hundringen.

Jag hade turen att få tag på en kunnig och hjälpsam kille i Teliabutiken i Borlänge. Tillsammans testade vi några olika plattor. Helst vill jag ha en 7" platta. Den jag hade siktat in mig på, Asus MeMo Pad HD7 vägrade inse att vi hade kopplat in en kortläsare eller USB-minne. Samma med Samsung Tab 3 7". Till slut köpte jag en Samsung Tab 3 8" som hittade mina USB-grejor direkt. Genom att binda bredbandet hemma till Telia i ytterligare 18 månader fick jag den för 99:- i månaden. Hopräknat blev det faktiskt i motsats till vad jag trodde på förhand ett mycket bra pris.
I en annan butik testade jag en Nexus 7 (2012). Vi hittade ingen filhanterare i den. Möjligen kan man installera en sån och få det att funka på den.

En kort sammanställning av det vi testade
Har inte stöd för otg-usb
Asus MeMo Pad HD7
Galaxy Tab 3 7"

Har stöd för otg-usb
Galaxy Tab 3 8"
Galaxy Tab 3 10.1"

Annons:
Carrosh
2013-11-29 23:06
#7

#0 Det finns sådana adaptrar. Vet att jag sett dem antingen hos Teknikproffset eller 24.se

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Jalking
2013-11-30 02:31
#8

USB - OTG-adapter. Ser ut som en USB-kabel med micro-USB hane i ena änden och normalstor hona i andra, men är special. Det är dock långt ifrån alla plattor som stödjer användande av sådan adapter. Möjligen går det att tvinga dem till det med rootning eller andra trick. Se svaret på min egen fråga i inlägg #6.

MichaelE
2013-12-04 13:22
#9

De som stock Android stödjer OTG-USB, HTC Sense 4+ och högre stödjer det.

Följande sida visar en app som fungerar klockrent med Canon Systemkamera och där finns en lista som visar vilka som fungerar med appen. Dessa kan garanterat läsa av USB minnen via OTG-USB.

Nexus 7 stödjer OTG-USB fullt ut.

Om man vill komma åt filerna på USB-minnet så rekommenderas Solid Explorer eller ESFileExplorer.

Jalking
2014-01-09 02:08
#10

Jag har nu gjort 3 veckors rundresa i Vietnam med kameror, kortläsare, USB-minnen, otg-kabel och min nyinköpta Samsung Galaxy Tab 3 8".

Jag var mycket nöjd med den plattan på resan. Funkade alldeles utmärkt att kopiera foton till plattan och vidare till USB-minne. Gjorde backup på hotellrum, tåg och buss. USB-minnena tog sen en resekamrat i sin väska. Passade naturligtvis på att granska dagens foton varje kväll. Programmet jag använde till granskning var PhotoMate (med stöd för RAW). Helt OK att kolla foton med, men inte roligt att bearbeta foton med det även om det går. Sånt gör jag hellre hemma i datorn. Till filhanteringen i backupandet använde jag Astro File Manager.
Som bonus med denna backupmetod fick jag också möjlighet att läsa svenska tidningar på nätet, kolla e-mail och Facebook och på något hotell var det t.o.m. tillräcklig fart på Wifi-uppkopplingen för att kolla lite på SVT Play.

Nu hände inget med fotogrejorna. Ingen kamera blev stulen, inget minneskort havererade så med facit i hand hade jag klarat mig utan backup. (Fast utan backup hade det med lagen om alltings naturliga jävlighet naturligtvis hänt nåt…)
På tal om stölder förresten… Saigon är ingen bra plats att gå runt med fina grejor. Det vimlar av tjuvar där. Jag råkade ut för att nåt slödder försökte rycka min halskedja, en i sällskapet blev rånad på sin mobiltelefon, hotellpersonalen varnade hela tiden för att ha gå ut med kamera i handen eller runt halsen även i dagsljus… Men bortsett från i den stan kändes det lugnt.

beem
2014-08-08 15:38
#11

#10 Tack för bra info. Du läste mitt problem.🙂


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Upp till toppen
Annons: