Annons:
Etikettlg
Läst 3366 ggr
cookies
9/11/13, 9:34 PM

Bakgrundsprocesser

Tjenare!

Har nu köpt mig min första Android telefon, nöjd än så länge.. Dock är det lite saker som jag inte har funderat ut än så länge..

På iPhone så kan man ju hålla inne hemknappen, sedan får man upp aktiva appar som man kan döda. På Android, hur är det där? Håller man inne hemknappen får man ju upp en lista där med, men är det sådana som är igång som man stänger av eller är det sådana som nyligen har varit igång? 

Laddade även ner en app som heter "task manager" (inte avancerad version) där man kan klicka på "kill selected". Dom dör, sedan när man klickar på refresh nästa sekund så är dom tillbaka?! 🤔

Det är appar som Google play services, Facebook (stängt av notifications för FB), weather, messaging och lite allt möjligt… De är även "avstängda" från listan jag nämnde ovan när man höll inne hemknappen.

Vet inte men har en känsla att dessa bakgrundsprocesser(?) drar tid från mitt dyrbara batteri? :)

Tacksam för svar :)

Har en LG Optimus L5 II :)

Annons:
[VSK]
9/12/13, 10:37 AM
#1

Det finns en widget för det. Minns tyvärr ej nu vad den heter.

ru4real
9/12/13, 2:20 PM
#2

Dels kan du leta efter appar som kan visa dig "Wakelock" processer, dvs processer som även när de är inaktiverade hämtar information i bakgrunden, t ex vöder osv.

Men, man skall inte använda sig av taskkillers i android. Detta eftersom android i sig hanterar detta mycket bättre än taskkillers kan göra. Android pausar de program osm inte används för stunden. Att de ligger kvar i RAM är ointressant, det ger mer fördelar än nackdelar, snabbare start osv. Program som måste startas på nytt drar mer ström vid start än vid återstart från paus.

När du håller inne hem-knappen, så visas de appar som är igång/pausade och klick på dem un-pausar dem = snabbare start.

Läs mer här; http://www.howtogeek.com/127388/htg-explains-why-you-shouldnt-use-a-task-killer-on-android/

Kolla den för att ha koll på systemprocesser osv: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.zomut.watchdoglite

[VSK]
9/12/13, 2:36 PM
#3

Jag kollade nu i min mobil och den heter "Aktiva prg" och man får lägga till den själv.

cookies
9/12/13, 5:38 PM
#4

Ska läsa! Tack för tipsen! :)

Jonsson9
9/12/13, 9:46 PM
#5

Bra svar av #2

Vill bara hälsa dig välkommen till Android-världen, hoppas du ska trivas! 😃

Vänlig hälsning, Martin

ru4real
9/13/13, 1:59 PM
#6

#5 Tack :)

Annons:
cookies
9/13/13, 3:25 PM
#7

#5 Tackar! :) Det gör jag än så länge :D

Har dock lite fler frågor om lite annat, ska jag ta det i en ny tråd? :)

Jonsson9
9/13/13, 8:35 PM
#8

#7 Det kan du göra! :)

Bara fråga på!

Vänlig hälsning, Martin

Upp till toppen
Annons: